• bra03

Får inte vara ute

Vem har bestämt eller tycker att sjuka barn inte får vara ute eller göra roliga saker när dom är hemma från skolan?

Min son går i ettan och är riktigt förkyld. I mitt jobb finns det inte att jag är hemma eftersom jag driver eget, därför får han följa med mig på jobbet eller vara hemma själv. Igår valde han att följa med mig. På lunchen frågar jag honom vad han vill äta och vi går på lunchrestaurang. Väl där träffar vi en annan mamma från klassen som undrar hur det är och jag berättar att min son är sjuk och hemma från skolan. Mamman blir då jättearg och hävdar att då ska man minsan inte mysa på restaurang utan vara hemma, annars är det skolk!

Öh.. jag säger att min son varken har feber, kräks eller är döende så dagsljus och frisk luft är inte skadligt men att han är för snorig för att orka med en skoldag. På mitt jobb kan han dessutom titta på film om han inte vill vara hemma och göra desamma.

Gör vi verkligen så fel? Idag ska vi äta på ett annat ställe

• Svar på tråden Får inte vara ute
  • legomum
    Pissetuss skrev 2017-09-09 10:51:22 följande:
    ...eller innan man startar eget. Och det är här jag själv fegar ur och fortsätter förvärvsarbeta. ???? Allt går dock inte att förebygga, skulle vi vara 100% idiotsäkra alltid skulle vi inte komma långt. Ibland fallerar allt ändå, trots att alla upptänkliga proaktiva åtgärder vidtagits.

Nu har TS inte mycket till nätverk att falla tillbaka på. Jag läste jag mig till och pappan är visst på tjänsteresa. Jag tolkar därför situationen som att pappan vanligen tar vab och att denna situation är mer undantag än regel. Du svarar ändå inte på min fråga, men tack i alla fall. Inför framtiden vore det dock bra om TS skaffade en extrafarmor eller dylikt i närheten för att säkra upp med, det håller jag med om.
    Men självklart går inte allt att idiotsäkra hundra procent, det är ju trots allt barn det handlar om ;) får man välja är de ju aldrig sjuka.

Handlar det om ett tillfälle fattar jag inte ens att det blev en TS av det.

Men ibland blir det kris och då måste man lösa efter bästa förmåga. Vill inte köra någon mamashaming här. TS förlåt om du känner dig påhoppad av mig <3

Men som egenföretagare kör man på, man ler mellan hostattackerna och man masar sig upp ur sängen även om febern är hög... typ.
    Har aldrig haft problemet med sjuka barn och vara egenföretagare samtidigt men jag har den biten ordnad.

• Ess

Jag hade bara upplyst klasskompisens förälder att hen inte hade med det att göra, och att sköta sitt.

• ventilera mera
    OJ... här var det verkligen "parent-shaming" deluxe. Jag upphör aldrig att förvånas över hur många exemplariska föräldrar det finns på FL, och hur rätt alla gör i alla lägen - och hur fel man anser att andra gör.

Jag är både pedagog OCH förälder och jag måste nog säga att inte i någon av rollerna kan jag se det OTROLIGA misstag TS gjort. 
    Barnet är sjukt, ja. Men han är FÖRKYLD. Som pedagog säger jag att det är väldigt skönt att han inte sitter och snorar i klassrummet och smittar både klasskompisar och vuxna i skolan. Samma säger jag som en potentiell förälder till en av nämnda klasskompisar.  

Att det skulle vara SÅ hänsynslöst mot kunderna är bara löjligt. Hur ofta går ni in i en butik och börjar gosa runt med ett random barn som dessutom sitter i personalutrymmet (känns väl mest logiskt) och ser på film?
    Likaså på lunchrestaurangen, så länge inte TS låter barnet vispa runt i maten på en lunchbuffé eller nysa på bordsgrannen så lär ingen dö - eller bli smittad - av det. Det finns X antal vuxna som går till jobbet dagligen som lär vara bra mycket värre däran. Dessutom går de omkring på er egen höjd, vilket är mycket värre.

Och jo, skolmiljön är jävligt mycket mer ansträngande än att sitta och se på film eller "mysa på restaurang"... vilket jag dessutom anser vara en förjävla bra sak att få göra om man är hängig men klarar av det. Det har hänt mer än en gång att jag tagit med barnen ut på lunch istället för att sitta hemma den där "feberfria-dagen" som man ska ha innan man skickar tillbaka dem. Just för att de ska få komma ut lite, men på en rimlig nivå.
    Skulle jag möta en av mina elever i samma situation skulle jag säga "Vad trevligt för er, då ses vi när du är pigg igen!"
    Värre, typ en miljon gånger värre, är då de föräldrar som skickar sina barn till skolan med småglansiga ögon och hosta/nästan-feber/whatever och säger "han var SÅÅÅ pigg hemma igår!". Behåll hellre ungen hemma en dag och slappa lite, och orkar hen gå ut och äta lunch för att få frisk luft, vad fan är problemet???

Och den som skrev att hen hoppas mamman kontaktar skolan... giv mig styrka. Tror du vi skulle bry oss? Skulle jag få det samtalet skulle jag undra om det inte var dags för vederbörande att skaffa en hobby och sen skulle jag vänligt fråga om personen hellre hade haft det snoriga barnet sittande bredvid sitt eget en hel dag i skolan? Jag vet vad JAG skulle välja.

Och ja, så vi får med det också, det skulle säkert varit det ultimata om barnet hade kunnat vara hemma. Men TS låter ändå som en rationell och vettig människa som nog kan avgöra hälsostatusen på sitt eget barn. Bedömer hon att han fixar att sitta och se film så kan han förmodligen det. Att ha honom på jobbet i ett sämre skick så att han inte egentligen klarar det innebär förmodligen mer jobb än vad det är värt.
    bra03 skrev 2017-09-08 10:32:55 följande:

Vem har bestämt eller tycker att sjuka barn inte får vara ute eller göra roliga saker när dom är hemma från skolan?

Min son går i ettan och är riktigt förkyld. I mitt jobb finns det inte att jag är hemma eftersom jag driver eget, därför får han följa med mig på jobbet eller vara hemma själv. Igår valde han att följa med mig. På lunchen frågar jag honom vad han vill äta och vi går på lunchrestaurang. Väl där träffar vi en annan mamma från klassen som undrar hur det är och jag berättar att min son är sjuk och hemma från skolan. Mamman blir då jättearg och hävdar att då ska man minsan inte mysa på restaurang utan vara hemma, annars är det skolk!

Öh.. jag säger att min son varken har feber, kräks eller är döende så dagsljus och frisk luft är inte skadligt men att han är för snorig för att orka med en skoldag. På mitt jobb kan han dessutom titta på film om han inte vill vara hemma och göra desamma.

Gör vi verkligen så fel? Idag ska vi äta på ett annat ställe

NEJ... inte fel, inte skolk, och jag kan inte tänka mig att din sons lärare skulle ens lyfta ett ögonbryn om du drar historien för henne/honom. 

Och mamman i fråga borde kamma till sig lite, vem fan blir arg på en annan mamma på en restaurang??? Jag skulle skämmas ihjäl om jag var hon.
  • Bibbidi

Men fy *svärdord* vad du är egoistisk ts!!! Jag hade blivit fly förbannad om jag såg att någon tog med sitt sjuka barn till min arbetsplats eller till en restaurang där jag satt eller annan plats där jag skulle bli riskerad att bli smittad!!!! 

• EnAnonumius
    Anna60 skrev 2017-09-08 11:25:00 följande:
    Samhället är fullt med förkylda människor, både på jobb, restauranger, bussar, taxibilar... you name it. Är du minsta rädd för att bli sjuk, stanna hemma. Men att en unge på arbetsplatsen sitter och kikar på film kan inte störa någon. Eller om han äter på restaurang. Herregud vilka surkärringar det finns.
    Även om din unge inte stör andra för han är på ditt kontor så smittar han ju.

Eller låt mig formulera om det.

Smitta kan man göra ändå även om man aldrig stör andra med att springa runt utan sitter snällt på kontoret och spelar spel eller titta på TV.

Så förhoppningsvis förstår du. Men jag tvivlar.

Jag hoppas att minst 60% personal blir sjuk samtidigt efter att ditt barn varit där, på ditt företag, för det skulle bli en enorm ekonomisk förlust oavsett storlek på ett företag, så kanske du lär dig läxan att det är skillnad mellan att "inte störa" och "smitta".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    bra03 skrev 2017-09-08 14:26:50 följande:
    Nej, men jag skulle gärna sätta upp en "förbud mot kladdiga barn" eftersom det alltid kommer in föräldrar som tycker att det är ok att deras barn pillar på saker de inte tänker köpa.
    Jaha det är INTE okey med att "kladda runt" i butiken. Men det är okej att smitta runt i din butik.

Vad heter din butik så man vet vilken butik man skall bojkotta i framtiden eller sätta upp en lapp på din dörr "Varning för smitta".

• EnAnonumius
    EnAnonumius skrev 2017-09-09 12:55:29 följande:
    Även om din unge inte stör andra för han är på ditt kontor så smittar han ju.

Eller låt mig formulera om det.

Smitta kan man göra ändå även om man aldrig stör andra med att springa runt utan sitter snällt på kontoret och spelar spel eller titta på TV.

Så förhoppningsvis förstår du. Men jag tvivlar.

Jag hoppas att minst 60% personal blir sjuk samtidigt efter att ditt barn varit där, på ditt företag, för det skulle bli en enorm ekonomisk förlust oavsett storlek på ett företag, så kanske du lär dig läxan att det är skillnad mellan att "inte störa" och "smitta".

Rättelse..
    Hela din kundkrets blir sjuk och håller sig borta och/eller sprider ut _fakta_ att i din butik så riskera man att bli sjuk om man besöker den då butisk innehavaren anser att det är okey att ta med sjuka personer i butiken.

• EnAnonumius
    Poolskötaren skrev 2017-09-08 14:50:44 följande:
    Just så.

En sjuåring får alltså välja mellan att vara i en butik samt gå på restaurang eller att vara själv hemma (sjuk dessutom) när föräldern är på jobbet.

Jag som kund eller restauranggäst vill inte bli smittad av ett barn som är "rejält förkyld". Jag tycker heller inte det är ok att ens överväga att lämna en sjuåring hemma själv.

Barnet får dessutom "välja". Mina ungar får beslutsångest av att välja vilken kaka de är sugna på. Skulle jag då säga att de får välja mellan att vara ensamma hemma eller följa med på jobbet skulle de inte ens förstå frågan då jag aldrig lämnar de själva. (Nej, jag är inte präktig. Yngre barn är inte redo att vara hemma ensamma.)

Denna tråden har lärt mig att näthandla mer så slipper jag bli sjuk i butiken och på lunchen.

Frisk luft: Ja.
    Restaurangbesök när man är sjuk: Nej.
    Lämna yngre barn ensamma: Nej.
    Tjäna pengar och jobba: Ja.
    På barnens bekostnad: Nej.
  • zemer
    bra03 skrev 2017-09-08 10:51:47 följande:

Min son går i skolan och är för stor för lekparker med mamma, dessutom skrev jag ju att jag måste jobba och att han fick välja om man ville vara med mig eller ensam hemma. Men att han är för snuvig för en dag i skolan då det faktiskt är skillnad på att koncentrera sig en skoldag eller sitta på mitt jobb och titta på film spela på datorn.

Jobbar du själv? Eller drar du med dig pojken så kan smitta ner andra?

Sen är det ju skillnad på att sitta på ditt jobb (om ni är ensamna) än att springa på restaurang när man är sjuk.
  • Pissetuss
    ventilera mera skrev 2017-09-09 12:14:28 följande:

OJ... här var det verkligen "parent-shaming" deluxe. Jag upphör aldrig att förvånas över hur många exemplariska föräldrar det finns på FL, och hur rätt alla gör i alla lägen - och hur fel man anser att andra gör.Jag är både pedagog OCH förälder och jag måste nog säga att inte i någon av rollerna kan jag se det OTROLIGA misstag TS gjort. Barnet är sjukt, ja. Men han är FÖRKYLD. Som pedagog säger jag att det är väldigt skönt att han inte sitter och snorar i klassrummet och smittar både klasskompisar och vuxna i skolan. Samma säger jag som en potentiell förälder till en av nämnda klasskompisar.  Att det skulle vara SÅ hänsynslöst mot kunderna är bara löjligt. Hur ofta går ni in i en butik och börjar gosa runt med ett random barn som dessutom sitter i personalutrymmet (känns väl mest logiskt) och ser på film?Likaså på lunchrestaurangen, så länge inte TS låter barnet vispa runt i maten på en lunchbuffé eller nysa på bordsgrannen så lär ingen dö - eller bli smittad - av det. Det finns X antal vuxna som går till jobbet dagligen som lär vara bra mycket värre däran. Dessutom går de omkring på er egen höjd, vilket är mycket värre.Och jo, skolmiljön är jävligt mycket mer ansträngande än att sitta och se på film eller "mysa på restaurang"... vilket jag dessutom anser vara en förjävla bra sak att få göra om man är hängig men klarar av det. Det har hänt mer än en gång att jag tagit med barnen ut på lunch istället för att sitta hemma den där "feberfria-dagen" som man ska ha innan man skickar tillbaka dem. Just för att de ska få komma ut lite, men på en rimlig nivå.Skulle jag möta en av mina elever i samma situation skulle jag säga "Vad trevligt för er, då ses vi när du är pigg igen!"Värre, typ en miljon gånger värre, är då de föräldrar som skickar sina barn till skolan med småglansiga ögon och hosta/nästan-feber/whatever och säger "han var SÅÅÅ pigg hemma igår!". Behåll hellre ungen hemma en dag och slappa lite, och orkar hen gå ut och äta lunch för att få frisk luft, vad fan är problemet???Och den som skrev att hen hoppas mamman kontaktar skolan... giv mig styrka. Tror du vi skulle bry oss? Skulle jag få det samtalet skulle jag undra om det inte var dags för vederbörande att skaffa en hobby och sen skulle jag vänligt fråga om personen hellre hade haft det snoriga barnet sittande bredvid sitt eget en hel dag i skolan? Jag vet vad JAG skulle välja.Och ja, så vi får med det också, det skulle säkert varit det ultimata om barnet hade kunnat vara hemma. Men TS låter ändå som en rationell och vettig människa som nog kan avgöra hälsostatusen på sitt eget barn. Bedömer hon att han fixar att sitta och se film så kan han förmodligen det. Att ha honom på jobbet i ett sämre skick så att han inte egentligen klarar det innebär förmodligen mer jobb än vad det är värt.NEJ... inte fel, inte skolk, och jag kan inte tänka mig att din sons lärare skulle ens lyfta ett ögonbryn om du drar historien för henne/honom. 

Och mamman i fråga borde kamma till sig lite, vem fan blir arg på en annan mamma på en restaurang??? Jag skulle skämmas ihjäl om jag var hon.

Bästa inlägget i hela tråden! Håller med och blir så glad att höra en pedagogs syn på det hela.
Svar på tråden Får inte vara ute