• bra03

Får inte vara ute

Vem har bestämt eller tycker att sjuka barn inte får vara ute eller göra roliga saker när dom är hemma från skolan?

Min son går i ettan och är riktigt förkyld. I mitt jobb finns det inte att jag är hemma eftersom jag driver eget, därför får han följa med mig på jobbet eller vara hemma själv. Igår valde han att följa med mig. På lunchen frågar jag honom vad han vill äta och vi går på lunchrestaurang. Väl där träffar vi en annan mamma från klassen som undrar hur det är och jag berättar att min son är sjuk och hemma från skolan. Mamman blir då jättearg och hävdar att då ska man minsan inte mysa på restaurang utan vara hemma, annars är det skolk!

Öh.. jag säger att min son varken har feber, kräks eller är döende så dagsljus och frisk luft är inte skadligt men att han är för snorig för att orka med en skoldag. På mitt jobb kan han dessutom titta på film om han inte vill vara hemma och göra desamma.

Gör vi verkligen så fel? Idag ska vi äta på ett annat ställe

• Svar på tråden Får inte vara ute
  • erikaABC
    trop1 skrev 2017-09-08 14:57:47 följande:
    Så ni lämpar enkelt över ert föräldraansvar på era grannar?

Om man inte kan vabba överhuvudtaget så är det helt olämpligt att ha barn. Vad gör ni om barnet blir allvarligt sjukt? 

Många har det så med släktingar, och får ändå till det så att barnen har det bra både när de är sjuka och friska.
    Haha att det finns grannar ´räknas liksom inte i sammanhanget...
  • erikaABC
    Ndbdo193739 skrev 2017-09-08 15:07:37 följande:
    De resonerar väl likadant. Deras barn, de bestämmer. Enda skillnaden här är att då blir DU drabbad när de inte tar ansvar, liksom andra människor riskerar att smittas av ditt barn eftersom du inte tar ansvar.
    Nä enligt TS räknas inte det....
  • sextiotalist

Oj, stackare, vilka svar du fått.
    Eftersom vuxna personer släpar sig till jobbet, slänger i sig Alvedon och klappar sig på axeln och säger att de såååå duktiga att de inte känner efter så ser jag inga problem med att en halvrisig 7-åring, som är för risig för att orka med en dag i skolan men pigg nog att titta på en film i lugn och ro och pigg nog att äta mat på en lunchrestaurang (misstänker att det var inte en femstjärnig krog ni var på) vara med sin mamma en dag på jobbet.
    Som jag förstod så arbetade mamman i en affär eller liknande och misstänker då att killen den största delen satt i ett personalutrymme, med andra ord, utsatte inte några kunder med smitta.
    Sedan undrar jag hur den kvinnan är skapt, som på en lunchrestaurant skriker och skäller på ts utan hämningar.

• Lewis177

Jag har problem med både vuxna som är sjuka och går och jobbar och de som släpar med sjuka barn. Oavsett om det är en resturang med en Michelin-stjärna eller kvarterskrogen är det fortfarande inte ok att släpa med någon som är sjuk och smittar. Fattar inte ens varför det skulle vara något att diskutera.

Det handlar om att förstå att virus och bakterier smittar oavsett om personen som är sjuk/bärare känner sig frisk nog att äta på resturang eller jobba eller vad det nu kan vara. Hade en vän med diabetes som fick ringa ambulansen när hon fick vinterkräksjuka på jobbet eftersom hon inte fick i sig vatten, mat eller insulin. Enbart för att folk inte kan stanna hemma med sina barn som är sjuka. Den samhällskostnaden och hennes lidande hade vi kunnat spara om folk hade haft lite vanligt sunt förnuft, men nä. "Mitt barn smittar minsann inte". Suck!

Står för övrigt ingenstans att sen andra mamman gormade som besatt utan enbart att hon sagt till henne (med all rätt) att barnet inte borde vara på restaurangen om denna var sjuk.

• nernu

Jag hade ju inte brytt mig men kan man inte hävda att man är så värst sjuk om man kan vara på jobbet en hel dag och gå ut och äta lunch. Missförstå mig inte. Det har hänt att min mamma låtit mig vara hemma någon dag för att jag är väldigt trött och sliten. Men det ser inte särskilt bra ut.

• bra03
    erikaABC skrev 2017-09-08 17:52:11 följande:

Hoppas mamman som såg henne kontaktar skolan.

Det får hon väl göra för vi har sjukanmält ett sjuk barn som är förkyld, så vi har ingen ogiltig frånvaro och därav inget skolk.

Bara för att man är för hängig för skolan har man rätt att göra sånt man orkar, i dettafall en lunchrestaurang det kunde lika gärna ha varit ett köpcenter eller en mataffär jag träffade människan i
  • Tramptass
    bra03 skrev 2017-09-08 10:32:55 följande:

Vem har bestämt eller tycker att sjuka barn inte får vara ute eller göra roliga saker när dom är hemma från skolan?

Min son går i ettan och är riktigt förkyld. I mitt jobb finns det inte att jag är hemma eftersom jag driver eget, därför får han följa med mig på jobbet eller vara hemma själv. Igår valde han att följa med mig. På lunchen frågar jag honom vad han vill äta och vi går på lunchrestaurang. Väl där träffar vi en annan mamma från klassen som undrar hur det är och jag berättar att min son är sjuk och hemma från skolan. Mamman blir då jättearg och hävdar att då ska man minsan inte mysa på restaurang utan vara hemma, annars är det skolk!

Öh.. jag säger att min son varken har feber, kräks eller är döende så dagsljus och frisk luft är inte skadligt men att han är för snorig för att orka med en skoldag. På mitt jobb kan han dessutom titta på film om han inte vill vara hemma och göra desamma.

Gör vi verkligen så fel? Idag ska vi äta på ett annat ställe

JA det är fel pga att ni lätt smittar andra med sonens baciller på en restaurang. Orkar han följa med till ditt jobb och han inte träffar andra - fine. Vill ni ta en promenad och vara ute i friska luften - fine.

Klart att man kanske behöver göra nödvändiga saker som att handla mat eller medicin. (Om nu inte barnet fixar att vara hemma själv då.) Men gå på restaurang med sjukt barn? NEJ. Visa lite hänsyn till andra människor tack.
  • modsey
    sextiotalist skrev 2017-09-08 15:54:26 följande:

Oj, stackare, vilka svar du fått.

Eftersom vuxna personer släpar sig till jobbet, slänger i sig Alvedon och klappar sig på axeln och säger att de såååå duktiga att de inte känner efter så ser jag inga problem med att en halvrisig 7-åring, som är för risig för att orka med en dag i skolan men pigg nog att titta på en film i lugn och ro och pigg nog att äta mat på en lunchrestaurang (misstänker att det var inte en femstjärnig krog ni var på) vara med sin mamma en dag på jobbet.

Som jag förstod så arbetade mamman i en affär eller liknande och misstänker då att killen den största delen satt i ett personalutrymme, med andra ord, utsatte inte några kunder med smitta.

Sedan undrar jag hur den kvinnan är skapt, som på en lunchrestaurant skriker och skäller på ts utan hämningar.

Skriver nog under här.

Ts kunde vart en väninna till mig som har en egen butik. Imnanför butiken har hon världens skönaste rum med skön soffa skrivbord och tv hörna. Där skulle jag plättlätt kunna hänga en snorig dag!
  • Annita

True story, kanske OT eller också inte... Jag bodde en gång på ett sunkigt ställe i Berlin, skulle ändå vara ute hela dagarna och bara sova där. Men så blev jag riktigt förkyld och blev liggande på det hemska rummet. Äta var jag ju tvungen att göra så till slut släpade jag mig till ett ställe i kvarteret och åt en bit mat. Jag hostade och snorade, snöt mig i servett efter servett... och som jag skämdes! Det var oerhört pinsamt! En riktigt förkyld person bör hålla sig borta från restauranger tycker jag.

Jag blir också oroad över att sjuåringen förväntas besluta själv hur dagen ska spenderas. Det är han för liten för att göra, anser jag.

Svar på tråden Får inte vara ute