• bra03

Får inte vara ute

Vem har bestämt eller tycker att sjuka barn inte får vara ute eller göra roliga saker när dom är hemma från skolan?

Min son går i ettan och är riktigt förkyld. I mitt jobb finns det inte att jag är hemma eftersom jag driver eget, därför får han följa med mig på jobbet eller vara hemma själv. Igår valde han att följa med mig. På lunchen frågar jag honom vad han vill äta och vi går på lunchrestaurang. Väl där träffar vi en annan mamma från klassen som undrar hur det är och jag berättar att min son är sjuk och hemma från skolan. Mamman blir då jättearg och hävdar att då ska man minsan inte mysa på restaurang utan vara hemma, annars är det skolk!

Öh.. jag säger att min son varken har feber, kräks eller är döende så dagsljus och frisk luft är inte skadligt men att han är för snorig för att orka med en skoldag. På mitt jobb kan han dessutom titta på film om han inte vill vara hemma och göra desamma.

Gör vi verkligen så fel? Idag ska vi äta på ett annat ställe

• Svar på tråden Får inte vara ute
  • trop1
    bra03 skrev 2017-09-08 14:32:42 följande:

I flertalet inlägg så har jag förklarat att vi bor så att det alltid finns folk i huset dock inte i vår våning. Och att det inte gäller en hel arbetsdag (9 timmarkr)

Pappan kan vabba ibland men reser just nu runt bland förskolor/skolor och ett ex gymnasium är det ok att ta med sig förkylda barn..

farmor bor långt bort och mormor/morfar är förbjudna att träffa våra barn.

Så ni lämpar enkelt över ert föräldraansvar på era grannar?

Om man inte kan vabba överhuvudtaget så är det helt olämpligt att ha barn. Vad gör ni om barnet blir allvarligt sjukt? 

Många har det så med släktingar, och får ändå till det så att barnen har det bra både när de är sjuka och friska.
  • Ndbdo193739
    bra03 skrev 2017-09-08 14:41:47 följande:

Min butik mitt barn jag bestämmer. Magsjuka får min man vara hemma med med om jag själv är sjuk så måste jag gå till jobbet. Jag har ingen anställd

De resonerar väl likadant. Deras barn, de bestämmer. Enda skillnaden här är att då blir DU drabbad när de inte tar ansvar, liksom andra människor riskerar att smittas av ditt barn eftersom du inte tar ansvar.
  • bra03
    trop1 skrev 2017-09-08 14:57:47 följande:

Så ni lämpar enkelt över ert föräldraansvar på era grannar?

Om man inte kan vabba överhuvudtaget så är det helt olämpligt att ha barn. Vad gör ni om barnet blir allvarligt sjukt? 

Många har det så med släktingar, och får ändå till det så att barnen har det bra både när de är sjuka och friska.

Vi har en väldigt bra relation och barnen känner folk i huset mer än släkten och dessutom är det en viktigare relation.

Sen går mina barn själva till skolan och är mycket självständiga då både jag och mannen tycker att det är viktigt att kunna ta eget ansvar och som klarar det!

Nu är våra barn inte allvarligt sjuka utan på sin höjd magsjuka en gång om året.
  • erikaABC
    CitronTulo skrev 2017-09-08 14:08:58 följande:
    Då hoppas jag att du gör precis som seriösa butiksägare, som faktiskt har hund i butiken gör, att du sätter upp en lapp väl synligt på dörren om att det förekommer sjuka barn i din butik så att man som kund har ett val att gå in eller inte?
    Bra påpekande!
  • erikaABC
    trop1 skrev 2017-09-08 14:15:07 följande:
    Så sanslöst egoistiskt att inte vara hemma för att du "förlorar sanlöst mycket pengar".

Jag förlorar också sanslöst mycket pengar när jag är hemma från jobbet. Men jag gör det för mitt barns skull, för att det ingår i basalt föräldraskap.
    ja detta tyder på egoism
  • erikaABC
    Mallinea1938 skrev 2017-09-08 14:22:39 följande:

Hoppas du sätter upp en skylt då med som säger att du har ett sjukt barn i butiken så folk kan välja om de vill gå in och riskera att bli smittade eller inte.

Det borde man!
  • erikaABC
    LeyasMamma skrev 2017-09-08 14:23:11 följande:

Jag hade inte vågat/velat lämna min 7 åring ensam hemma. Frisk eller sjuk. En 7 åring är inte tillräckligt mogen för att ta hand om sig själv en hel dag med allt vad det innebär. Framför allt inte om barnet är sjukt. Att ta med sig ett sjukt barn till sitt jobb är inte bara en smittorisk för alla som vistas på ens jobb varesig det är kollegor eller kunder utan även väldigt egocentriskt enligt mig och inte helt okej gentemot barnet. Barnet behöver vilan. Om du nu verkligen inte kan vabba så finns det väl andra i din omgivning som kan vabba med barnet? Pappan? Farmor/farfar? Mormor/morfar? Det är ju faktiskt inte bara mamman som kan vabba. Hur hade du gjort om det var en mer allvarlig sjukdom så som magsjuka osv?

Man lämnar verkligen inte en sjuåringen ensam eller hotar med det!
  • erikaABC
    Mallinea1938 skrev 2017-09-08 14:36:22 följande:
    Jo visst är det jobbigt när föräldrar inte tar ansvar för sina barn?
    Bara när andra inte gör det...
  • erikaABC
    Poolskötaren skrev 2017-09-08 14:50:44 följande:
    Just så.

En sjuåring får alltså välja mellan att vara i en butik samt gå på restaurang eller att vara själv hemma (sjuk dessutom) när föräldern är på jobbet.

Jag som kund eller restauranggäst vill inte bli smittad av ett barn som är "rejält förkyld". Jag tycker heller inte det är ok att ens överväga att lämna en sjuåring hemma själv.

Barnet får dessutom "välja". Mina ungar får beslutsångest av att välja vilken kaka de är sugna på. Skulle jag då säga att de får välja mellan att vara ensamma hemma eller följa med på jobbet skulle de inte ens förstå frågan då jag aldrig lämnar de själva. (Nej, jag är inte präktig. Yngre barn är inte redo att vara hemma ensamma.)

Denna tråden har lärt mig att näthandla mer så slipper jag bli sjuk i butiken och på lunchen.

Frisk luft: Ja.

Restaurangbesök när man är sjuk: Nej.

Lämna yngre barn ensamma: Nej.

Tjäna pengar och jobba: Ja.

På barnens bekostnad: Nej.
    En fin sammanfattning!
  • erikaABC
    Poolskötaren skrev 2017-09-08 14:50:44 följande:
    Just så.

En sjuåring får alltså välja mellan att vara i en butik samt gå på restaurang eller att vara själv hemma (sjuk dessutom) när föräldern är på jobbet.

Jag som kund eller restauranggäst vill inte bli smittad av ett barn som är "rejält förkyld". Jag tycker heller inte det är ok att ens överväga att lämna en sjuåring hemma själv.

Barnet får dessutom "välja". Mina ungar får beslutsångest av att välja vilken kaka de är sugna på. Skulle jag då säga att de får välja mellan att vara ensamma hemma eller följa med på jobbet skulle de inte ens förstå frågan då jag aldrig lämnar de själva. (Nej, jag är inte präktig. Yngre barn är inte redo att vara hemma ensamma.)

Denna tråden har lärt mig att näthandla mer så slipper jag bli sjuk i butiken och på lunchen.

Frisk luft: Ja.

Restaurangbesök när man är sjuk: Nej.

Lämna yngre barn ensamma: Nej.

Tjäna pengar och jobba: Ja.

På barnens bekostnad: Nej.
    En fin sammanfattning!
Svar på tråden Får inte vara ute