• bra03

Får inte vara ute

Vem har bestämt eller tycker att sjuka barn inte får vara ute eller göra roliga saker när dom är hemma från skolan?

Min son går i ettan och är riktigt förkyld. I mitt jobb finns det inte att jag är hemma eftersom jag driver eget, därför får han följa med mig på jobbet eller vara hemma själv. Igår valde han att följa med mig. På lunchen frågar jag honom vad han vill äta och vi går på lunchrestaurang. Väl där träffar vi en annan mamma från klassen som undrar hur det är och jag berättar att min son är sjuk och hemma från skolan. Mamman blir då jättearg och hävdar att då ska man minsan inte mysa på restaurang utan vara hemma, annars är det skolk!

Öh.. jag säger att min son varken har feber, kräks eller är döende så dagsljus och frisk luft är inte skadligt men att han är för snorig för att orka med en skoldag. På mitt jobb kan han dessutom titta på film om han inte vill vara hemma och göra desamma.

Gör vi verkligen så fel? Idag ska vi äta på ett annat ställe

• Svar på tråden Får inte vara ute
  • CitronTulo
    Anna60 skrev 2017-09-08 11:11:39 följande:
    Och vad i all världen har DU i så fall med det att göra? Varför skall folk alltid lägga näsan i blöt?
    Barnet är varken misshandlat eller far illa. DÅ hade du haft all rätt att lägga dig i. Men..... herregud.
    Fast om man själv blir smittad för att man tvingas luncha ihop med ett snorigt barn så har man väl rätt att ha åsikter om det, eller?
  • Anna60
    CitronTulo skrev 2017-09-08 11:22:33 följande:
    Fast om man själv blir smittad för att man tvingas luncha ihop med ett snorigt barn så har man väl rätt att ha åsikter om det, eller?
    Samhället är fullt med förkylda människor, både på jobb, restauranger, bussar, taxibilar... you name it. Är du minsta rädd för att bli sjuk, stanna hemma. Men att en unge på arbetsplatsen sitter och kikar på film kan inte störa någon. Eller om han äter på restaurang. Herregud vilka surkärringar det finns.
  • CitronTulo
    Anna60 skrev 2017-09-08 11:25:00 följande:
    Samhället är fullt med förkylda människor, både på jobb, restauranger, bussar, taxibilar... you name it. Är du minsta rädd för att bli sjuk, stanna hemma. Men att en unge på arbetsplatsen sitter och kikar på film kan inte störa någon. Eller om han äter på restaurang. Herregud vilka surkärringar det finns.
    ELLER så kan förkylda människor som smittar hålla sig inne..
  • Snuttis2

Vad spännande att alla blir sur kärringar för att man har en annan åsikt!! Trodde TS poäng med frågeställningen var att få in synpunkter på hur andra faktiskt tycker i sakfrågan !!!

• annabellelee

Att ta med ett snorigt och trött barn till jobbet och gå ut och äta skulle jag inte göra eftersom: 

-  man blir friskare snabbare om man vilar. Målet måste väl vara att komma tillbaka till skolan?

- man smittar omgivningen. Att smitta kollegor och lunchgäster för att man själv inte vill vabba är tämligen egocentrerat

Du låter både barn och omgivning lida för att du inte vill vara hemma. 

• ninjamamman

JAG skulle inte gå på restaurang med ett barn som är för sjukt för att gå till skolan.

JAG skulle heller aldrig komma på tanken att lämna en 7-åring hemma själv en hel dag.

• bra03
    annabellelee skrev 2017-09-08 11:36:26 följande:

Att ta med ett snorigt och trött barn till jobbet och gå ut och äta skulle jag inte göra eftersom: 

-  man blir friskare snabbare om man vilar. Målet måste väl vara att komma tillbaka till skolan?

- man smittar omgivningen. Att smitta kollegor och lunchgäster för att man själv inte vill vabba är tämligen egocentrerat

Du låter både barn och omgivning lida för att du inte vill vara hemma. 

På vilket sätt lider barnet av att välja helt själv hur det vill göra utifrån ork och egen vilja.

Sen jobbar jag i butik själv och stänger jag förlorar jag en jäkla massa pengar på en dag.
  • Erizajo
    bra03 skrev 2017-09-08 12:17:50 följande:
    På vilket sätt lider barnet av att välja helt själv hur det vill göra utifrån ork och egen vilja.

Sen jobbar jag i butik själv och stänger jag förlorar jag en jäkla massa pengar på en dag.
    Nej är barnet så sjukt att det inte orkar med en skoldag så ska det vara hemma. Inte själv om hen är 7 år!
  • erikaABC
    bra03 skrev 2017-09-08 12:17:50 följande:

ja för en jäkla massa pengar är ju viktigare än barnets och omgivande personers hälsa...
  • bra03
    Erizajo skrev 2017-09-08 12:28:31 följande:

Nej är barnet så sjukt att det inte orkar med en skoldag så ska det vara hemma. Inte själv om hen är 7 år!

Fast mitt barn vill och klarar det utmärkt (går själv till och från skolan) och vi bor så att det nästan alltid finns folk i huset men att barnet klarar sig själv uppe i våningen. Om mitt barn väljer att istället följa med till mitt arbete för att barnet vill och orkar sitta där och titta på film på datorn så är det INGENTING BARNET LIDER AV sluta tramsa!
Svar på tråden Får inte vara ute