• bra03

Får inte vara ute

Vem har bestämt eller tycker att sjuka barn inte får vara ute eller göra roliga saker när dom är hemma från skolan?

Min son går i ettan och är riktigt förkyld. I mitt jobb finns det inte att jag är hemma eftersom jag driver eget, därför får han följa med mig på jobbet eller vara hemma själv. Igår valde han att följa med mig. På lunchen frågar jag honom vad han vill äta och vi går på lunchrestaurang. Väl där träffar vi en annan mamma från klassen som undrar hur det är och jag berättar att min son är sjuk och hemma från skolan. Mamman blir då jättearg och hävdar att då ska man minsan inte mysa på restaurang utan vara hemma, annars är det skolk!

Öh.. jag säger att min son varken har feber, kräks eller är döende så dagsljus och frisk luft är inte skadligt men att han är för snorig för att orka med en skoldag. På mitt jobb kan han dessutom titta på film om han inte vill vara hemma och göra desamma.

Gör vi verkligen så fel? Idag ska vi äta på ett annat ställe

• Svar på tråden Får inte vara ute
  • Kusin Krakel

Jag tycker inte att man går ut på restaurang om man är så flrkyld att man inte kan jibba eller vara i skolan.

Däremot anser jag att den andra föräldern överreagerade. Det är ju trots allt flräldern som får göra bedömningen och dessutom kunde den andra föräldern vara säker på att hemmavaron berodde på förkylning. Det hade ju kunnat vara en vit lögn för att barnet mådde dåligt av andra mer orivata skäl. Så tycker att förälderns reaktion var överdriven.

En sjuk sjuåring skulle jag aldrig lämna ensam hemma en hel dag.

• bullen1984

Skulle bli galen om nån idiot tog med sitt sjuka barn till MIN arbetsplats. Så jävla egotrippat. Ska jag behöva stanna hemma om jag inte vill bli smittad för att andra "inte kan vara hemma"? 

• tobbe01
    bra03 skrev 2017-09-08 10:32:55 följande:

Vem har bestämt eller tycker att sjuka barn inte får vara ute eller göra roliga saker när dom är hemma från skolan?

Min son går i ettan och är riktigt förkyld. I mitt jobb finns det inte att jag är hemma eftersom jag driver eget, därför får han följa med mig på jobbet eller vara hemma själv. Igår valde han att följa med mig. På lunchen frågar jag honom vad han vill äta och vi går på lunchrestaurang. Väl där träffar vi en annan mamma från klassen som undrar hur det är och jag berättar att min son är sjuk och hemma från skolan. Mamman blir då jättearg och hävdar att då ska man minsan inte mysa på restaurang utan vara hemma, annars är det skolk!

Öh.. jag säger att min son varken har feber, kräks eller är döende så dagsljus och frisk luft är inte skadligt men att han är för snorig för att orka med en skoldag. På mitt jobb kan han dessutom titta på film om han inte vill vara hemma och göra desamma.

Gör vi verkligen så fel? Idag ska vi äta på ett annat ställe

Och om nu folk här på FL tycker att du gör fel..........får din son inte följa med mamma på jobbet mer när han är krasslig? Jag tycker det är en förträfflig lösning att du kan ha grabben med dig på jobbet då du ju har möjlighet. En sjuåring kommer inte efter i skolan och att sitta och snora på lektionerna är inte trevligt för NÅGON! Inte alltid så lätt kanske att snyta ut heller när man är så liten?
  • hallontryffel

Var i Sverige finns det idag butiksägare som stänger affären för att gå på restaurang över lunchen? Alla egenföretagare med affärer som jag träffat på brukar ta med/ springa iväg snabbt och köpa lunch och äta i pauserna då inga kunder är i butiken.

Borde väl vara fler kunder under lunchtid, och TS har berättat att hon förlorar så mycket pengar när butiken är stängd. Konstigt...

Annars, att sitta i rummet bakom mammas affär och kolla på film är nog inte mer ansträngande än att en förkyld unga klarar av det och så länge jag inte behövde dela bord med barnet och han inte nös i min tallrik så skulle jag inte bry mig om han satt lugnt och åt simmat. Skulle aldrig själv gjort samma val som TS, men jag skulle inte ha reagerat som skolkompisens mamma.

• Pissetuss

Ni som har så många åsikter, har ni lika många konkreta tips på hur det är som egenföretagare i händelse av egen sjukdom eller barns sjukdom? Som förvärvsarbete är det ju inga problem, men driver man eget står och faller verksamheten med en själv. Detta sagt utan att lägga någon värdering i kärnfrågan, jag vill bara bredda diskussionen. Alla här verkar tala i egenskap av förvärvsarbetare, vilket även jag är. Hur gör ni enmannaföretagare, dvs utan personal, berätta! Vilken typ av verksamhet bedriver ni? Jordbruk, hantverkare, revisor...? Vilka ekonomiska skydd har man?

OBS! Fortfarande ingen värdering i kärnfrågan, jag vill bara ha mer input från enmannaföretagare!

• legomum

Men om man mår så pass bra att man orkar gå iväg en hel dag och bli "släpad" på restaurang så är det långt fler timmar än vad skolan är för en sådan liten.
    Då orkar man skolan också.

Riktigt konstigt resonerat att sitta i ett rum bakom och se på film jämförbart med att vara hemma och krya på sig att det ens är likvärdigt.

Det är inte för inte att första råden vid sjukdom är att ta det lugnt, vila och dricka extra vätska.

Att när man friskat på sig ta en promenad eller följa med och handla mat är inget konstigt. Men vara borta hela dagen.... det kan göra att förkylningen eller vad det är för sjukdom tar längre tid på sig att försvinna helt.

• legomum
    Pissetuss skrev 2017-09-09 09:02:28 följande:

Ni som har så många åsikter, har ni lika många konkreta tips på hur det är som egenföretagare i händelse av egen sjukdom eller barns sjukdom? Som förvärvsarbete är det ju inga problem, men driver man eget står och faller verksamheten med en själv. Detta sagt utan att lägga någon värdering i kärnfrågan, jag vill bara bredda diskussionen. Alla här verkar tala i egenskap av förvärvsarbetare, vilket även jag är. Hur gör ni enmannaföretagare, dvs utan personal, berätta! Vilken typ av verksamhet bedriver ni? Jordbruk, hantverkare, revisor...? Vilka ekonomiska skydd har man?

OBS! Fortfarande ingen värdering i kärnfrågan, jag vill bara ha mer input från enmannaföretagare!

Det finns väl fler än en förälder till barn?
    Övrig familj?
    Vänner?
    En barnvakt?
    Eller så får man bita i det sura äpplet att det är sådant som kan ske om man är förälder och har eget företag att  man får vara hemma.
    Att söka lösningar innan problemet uppstår inte att allting står och faller på sekunden när ett barn blir sjukt är väl det första man tänker på om man får barn.
  • vad ska man heta

Varför inte bara vara hemma o mysa i soffan med barnet och vara en mamma? Varför måste man jobba o göra saker jämt? Närhet o mys när man är sjuk. Då lägger man bort jobbet och är en mamma!

• Pissetuss
    legomum skrev 2017-09-09 09:59:24 följande:

Det finns väl fler än en förälder till barn?

Övrig familj?

Vänner?

En barnvakt?

Eller så får man bita i det sura äpplet att det är sådant som kan ske om man är förälder och har eget företag att  man får vara hemma.

Att söka lösningar innan problemet uppstår inte att allting står och faller på sekunden när ett barn blir sjukt är väl det första man tänker på om man får barn.

...eller innan man startar eget. Och det är här jag själv fegar ur och fortsätter förvärvsarbeta. ???? Allt går dock inte att förebygga, skulle vi vara 100% idiotsäkra alltid skulle vi inte komma långt. Ibland fallerar allt ändå, trots att alla upptänkliga proaktiva åtgärder vidtagits.

Nu har TS inte mycket till nätverk att falla tillbaka på. Jag läste jag mig till och pappan är visst på tjänsteresa. Jag tolkar därför situationen som att pappan vanligen tar vab och att denna situation är mer undantag än regel. Du svarar ändå inte på min fråga, men tack i alla fall. Inför framtiden vore det dock bra om TS skaffade en extrafarmor eller dylikt i närheten för att säkra upp med, det håller jag med om.
Svar på tråden Får inte vara ute