• bra03

Får inte vara ute

Vem har bestämt eller tycker att sjuka barn inte får vara ute eller göra roliga saker när dom är hemma från skolan?

Min son går i ettan och är riktigt förkyld. I mitt jobb finns det inte att jag är hemma eftersom jag driver eget, därför får han följa med mig på jobbet eller vara hemma själv. Igår valde han att följa med mig. På lunchen frågar jag honom vad han vill äta och vi går på lunchrestaurang. Väl där träffar vi en annan mamma från klassen som undrar hur det är och jag berättar att min son är sjuk och hemma från skolan. Mamman blir då jättearg och hävdar att då ska man minsan inte mysa på restaurang utan vara hemma, annars är det skolk!

Öh.. jag säger att min son varken har feber, kräks eller är döende så dagsljus och frisk luft är inte skadligt men att han är för snorig för att orka med en skoldag. På mitt jobb kan han dessutom titta på film om han inte vill vara hemma och göra desamma.

Gör vi verkligen så fel? Idag ska vi äta på ett annat ställe

• Svar på tråden Får inte vara ute
  • erikaABC
    Snuttis2 skrev 2017-09-08 11:18:26 följande:

Tycker personligen inte att det är lämpligt att ta med sjuka barn till miljöer där andra kan bli smittade! Är man sjuk så är man hemma o vilar så man blir pigellin igen!!

När man är sjuk är man hemma!
  • CitronTulo
    bra03 skrev 2017-09-08 12:34:21 följande:
    Fast mitt barn vill och klarar det utmärkt (går själv till och från skolan) och vi bor så att det nästan alltid finns folk i huset men att barnet klarar sig själv uppe i våningen. Om mitt barn väljer att istället följa med till mitt arbete för att barnet vill och orkar sitta där och titta på film på datorn så är det INGENTING BARNET LIDER AV sluta tramsa!
    Jobbigt att du inte fick det medhåll du hoppades på?
    Fast det gör mig mer upprör över att du lägger ansvaret på ett sånt litet barn att klara sig helt själv än att du tog med det på restaurang när han var sjuk.. Rynkar på näsan
  • erikaABC
    CitronTulo skrev 2017-09-08 11:22:33 följande:
    Fast om man själv blir smittad för att man tvingas luncha ihop med ett snorigt barn så har man väl rätt att ha åsikter om det, eller?
    ja det har man!
  • erikaABC
    CitronTulo skrev 2017-09-08 11:26:07 följande:
    ELLER så kan förkylda människor som smittar hålla sig inne..
    Ett bra förslag!
  • erikaABC
    Snuttis2 skrev 2017-09-08 11:28:54 följande:

Vad spännande att alla blir sur kärringar för att man har en annan åsikt!! Trodde TS poäng med frågeställningen var att få in synpunkter på hur andra faktiskt tycker i sakfrågan !!!

Annan åsikt = surkärring. argumentation på låg nivå
  • CitronTulo
    bra03 skrev 2017-09-08 12:39:35 följande:
    Skolk är ogiltig frånvaro, inte om man är förkyld och är hemma för det med anmäld frånvaro
    Just det -  HEMMA!! Inte på restaurang..
  • erikaABC
    annabellelee skrev 2017-09-08 11:36:26 följande:

Att ta med ett snorigt och trött barn till jobbet och gå ut och äta skulle jag inte göra eftersom: 

-  man blir friskare snabbare om man vilar. Målet måste väl vara att komma tillbaka till skolan?

- man smittar omgivningen. Att smitta kollegor och lunchgäster för att man själv inte vill vabba är tämligen egocentrerat

Du låter både barn och omgivning lida för att du inte vill vara hemma. 

Huvudsaken att TS har det fint...
  • erikaABC
    ninjamamman skrev 2017-09-08 11:56:23 följande:

JAG skulle inte gå på restaurang med ett barn som är för sjukt för att gå till skolan.

JAG skulle heller aldrig komma på tanken att lämna en 7-åring hemma själv en hel dag.

varför lämna en 7-åring ensam hemma. Ring soc
  • erikaABC
    Erizajo skrev 2017-09-08 12:28:31 följande:
    Nej är barnet så sjukt att det inte orkar med en skoldag så ska det vara hemma. Inte själv om hen är 7 år!
    Ja stämmer. men det verkar svår logik för vissa
  • erikaABC
    bra03 skrev 2017-09-08 12:39:35 följande:
    Skolk är ogiltig frånvaro, inte om man är förkyld och är hemma för det med anmäld frånvaro
    Ja så är det. Det jag ville fram är att skolk kan anmälas, det behöver inte vara misshandel inblandat
Svar på tråden Får inte vara ute