• bra03

Får inte vara ute

Vem har bestämt eller tycker att sjuka barn inte får vara ute eller göra roliga saker när dom är hemma från skolan?

Min son går i ettan och är riktigt förkyld. I mitt jobb finns det inte att jag är hemma eftersom jag driver eget, därför får han följa med mig på jobbet eller vara hemma själv. Igår valde han att följa med mig. På lunchen frågar jag honom vad han vill äta och vi går på lunchrestaurang. Väl där träffar vi en annan mamma från klassen som undrar hur det är och jag berättar att min son är sjuk och hemma från skolan. Mamman blir då jättearg och hävdar att då ska man minsan inte mysa på restaurang utan vara hemma, annars är det skolk!

Öh.. jag säger att min son varken har feber, kräks eller är döende så dagsljus och frisk luft är inte skadligt men att han är för snorig för att orka med en skoldag. På mitt jobb kan han dessutom titta på film om han inte vill vara hemma och göra desamma.

Gör vi verkligen så fel? Idag ska vi äta på ett annat ställe

• Svar på tråden Får inte vara ute
  • Tow2Mater

Trodde det tillhörde normalt hyfs att inte medvetet sprida sjukdomsbaciller på restaurang och andra tätebefolkade områden om man har valet att kunna avstå.

• bra03
    Tow2Mater skrev 2017-09-10 03:20:46 följande:

Trodde det tillhörde normalt hyfs att inte medvetet sprida sjukdomsbaciller på restaurang och andra tätebefolkade områden om man har valet att kunna avstå.

Förkylda människor finns det överallt!

Dessutom satt vi vid ett eget bord, sen gällde min frågeställning skolk.

Man behöver liksom inte sitta i karantän när man bara är förkyld..
  • Annita
    bra03 skrev 2017-09-10 08:25:48 följande:

Ok, skolk eller inte är frågan, då.

Jag tycker faktiskt det ligger i gråzonen. Att man sjukanmäler barnet betyder ju inte per automatik att frånvaron är giltig.

TS, du har hört väldigt mångas åsikt i tråden. De flesta skulle inte ha tagit med ett sjukt barn på restaurang, av en rad anledningar. De flesta tycker också att den andra mamman inte borde ha skällt ut dig på det sättet som hon gjorde.

Att din son var tillräckligt pigg för att gå ut på stan och äta betyder ju inte per automatik att du lät honom skolka. Det beror ju på hur sjuk han faktiskt var, och det vet ju bara du. Men det är i gråzonen tycker jag alltså.
  • EnAnonumius
    bra03 skrev 2017-09-10 08:25:48 följande:
    Ingen som påstått att man skall vara i karantän för en rejäl bonnförkylning.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • molly50
    bra03 skrev 2017-09-08 13:21:10 följande:
    Läser du mina tidigare svar så står det att det finns folk i huset och var står det att det är nio timmar??
    Men om det finns folk i huset,varför lämnar du inte barnet till någon av dem om du absolut inte kan vara hemma med barnet själv?
    Och det spelar väl ingen roll hur många timmar det rör sig om.
    Man lämnar inte en 7-åring ensam! 
    Du skriver att du dessutom tar med barnet på lunch ute på restaurang.
    Då undrar jag hur sjukt barnet egentligen är?
    Jag tycker det du gör är oansvarigt och hänsynslöst både gentemot barnet och mot andra i din omgivning.
    Carpe Diem
  • molly50
    bra03 skrev 2017-09-08 14:06:02 följande:
    Lika mycket som en del butiksägare bestämmer om de ska ha sin hund på jobbet eller inte (det kan råka finnas allergiker som tar illa vid sig) så bestämmer jag när mina sjuka barn ska följa med också. Det finns nämligen ingen annan som kan bestämma det.
    Finns det ingen pappa med i bilden?
    Carpe Diem
  • molly50
    bra03 skrev 2017-09-08 21:20:00 följande:
    Det får hon väl göra för vi har sjukanmält ett sjuk barn som är förkyld, så vi har ingen ogiltig frånvaro och därav inget skolk.

Bara för att man är för hängig för skolan har man rätt att göra sånt man orkar, i dettafall en lunchrestaurang det kunde lika gärna ha varit ett köpcenter eller en mataffär jag träffade människan i
    Och hur ska skolan veta att ditt barn verkligen är sjukt?
    Speciellt om du går ut och äter lunch på restaurang med barnet,trots att du anmält det sjukt till skolan.
    Carpe Diem
  • erikaABC
    C78 skrev 2017-09-09 22:25:32 följande:

Jag hade inte tagit med mitt sjuka barn av två anledningar. 1. Av respekt så andra inte blev smittade. 2. Det kan lätt sända fel signaler. Tänker på de gånger min son (han är vuxen nu) på morgonen innan skolan när han var trött, hittade på att han hade ont i halsen eller huvudet för att få sova ut och ha det lugnt hemma i stället. Gick på det några gånger för att sedan säga att visst, var hemma men det kommer inte bli nån tv eller tv-spel. Det blir vila och har du inget att göra så läs en bok eller nåt. Efter det slutade han med detta. Detta hade såklart bara eskalerat om jag inte satt ner foten kvickt och det hade definitivt eskalerat om han visste att sjuk = restaurang och annat mys. Lika bra att lära sig på en gång att är man sjuk så går man inte ut bland folk (även om man för all del kan ta en lugn promenad för att få lite frisk luft). Det kommer inte funka med skolan om de får veta och det kommer heller inte funka den dagen han är vuxen och har ett jobb, Finns ingen chef som accepterar att anställda ses på restauranger när de anmält sig sjuka.

WORD!
  • erikaABC
    C78 skrev 2017-09-09 23:13:28 följande:
    Jodå jag såg på tv. Inga problem. Det gjorde min son också när han hade feber. Självklart satte jag stopp för saker och ting när jag märkte att han var hemma av fel anledning. Ja ts barn är bara 7 år men han går trots allt i skolan. Kanske lika bra att han inte är på stan när han är sjukanmäld. Undrar om det varit lika ok att han var sjukanmäld och sprang på stan om han var äldre. Låt säga 15 -16 år. För vid vilken ålder går gränsen när ts plötsligt får ändra om reglerna för att hålla borta sitt sjukanmälda barn från stan. Går den vid 14 år? Kanske 16? Allt jag säger är att det är väl lika bra att från början lära barnet att är du sjuk så kan vi inte gå omkring i stan. Sånt gör vi när vi är friska. Sen är det ju en väldig skillnad mellan att se en film i soffan när man är sjuk och på att gå på stan. Det måste du väl begripa...
    Håller med!
  • erikaABC
    C78 skrev 2017-09-09 23:30:54 följande:
    Nu frågade ju ts om våra åsikter vilket ju är vad jag i första hand svarade på. Du får ha precis den åsikt du känner för och det är självklart fritt fram för ts att göra hur hon vill. Men som sagt - hon bad om våra åsikter. Ha en fin kväll ! 
    Ja det var ju vad som efterfrågades!
Svar på tråden Får inte vara ute