• bra03

Får inte vara ute

Vem har bestämt eller tycker att sjuka barn inte får vara ute eller göra roliga saker när dom är hemma från skolan?

Min son går i ettan och är riktigt förkyld. I mitt jobb finns det inte att jag är hemma eftersom jag driver eget, därför får han följa med mig på jobbet eller vara hemma själv. Igår valde han att följa med mig. På lunchen frågar jag honom vad han vill äta och vi går på lunchrestaurang. Väl där träffar vi en annan mamma från klassen som undrar hur det är och jag berättar att min son är sjuk och hemma från skolan. Mamman blir då jättearg och hävdar att då ska man minsan inte mysa på restaurang utan vara hemma, annars är det skolk!

Öh.. jag säger att min son varken har feber, kräks eller är döende så dagsljus och frisk luft är inte skadligt men att han är för snorig för att orka med en skoldag. På mitt jobb kan han dessutom titta på film om han inte vill vara hemma och göra desamma.

Gör vi verkligen så fel? Idag ska vi äta på ett annat ställe

• Svar på tråden Får inte vara ute
  • erikaABC
    EnAnonumius skrev 2017-09-09 12:55:29 följande:
    Även om din unge inte stör andra för han är på ditt kontor så smittar han ju.

Eller låt mig formulera om det.

Smitta kan man göra ändå även om man aldrig stör andra med att springa runt utan sitter snällt på kontoret och spelar spel eller titta på TV.

Så förhoppningsvis förstår du. Men jag tvivlar.

Jag hoppas att minst 60% personal blir sjuk samtidigt efter att ditt barn varit där, på ditt företag, för det skulle bli en enorm ekonomisk förlust oavsett storlek på ett företag, så kanske du lär dig läxan att det är skillnad mellan att "inte störa" och "smitta".
    TS har svårt att förstå att andra kan bli smittade och att det är något att bry sig om
  • erikaABC
    EnAnonumius skrev 2017-09-09 13:00:15 följande:
    Jaha det är INTE okey med att "kladda runt" i butiken. Men det är okej att smitta runt i din butik.

Vad heter din butik så man vet vilken butik man skall bojkotta i framtiden eller sätta upp en lapp på din dörr "Varning för smitta".
    Det är bara TS som får skita i andra....
  • erikaABC
    EnAnonumius skrev 2017-09-09 13:07:42 följande:
    Rättelse..
    Hela din kundkrets blir sjuk och håller sig borta och/eller sprider ut _fakta_ att i din butik så riskera man att bli sjuk om man besöker den då butisk innehavaren anser att det är okey att ta med sjuka personer i butiken.
    Nej det är ju inte bra om butiken får dåligt rykte
  • erikaABC
    zemer skrev 2017-09-09 13:20:53 följande:
    Jobbar du själv? Eller drar du med dig pojken så kan smitta ner andra?

Sen är det ju skillnad på att sitta på ditt jobb (om ni är ensamna) än att springa på restaurang när man är sjuk.
    Gå sjuk på restaurang= dåligt
  • bra03
    erikaABC skrev 2017-09-09 18:23:25 följande:

Ja det är bäst för hälsan att få vila under sjukdom!

Om man är riktigt sjuk ja, men inte om man är förkyld utan feber

Dessutom så finns det så här års förkylda människor överallt. Och den andra mamma gnällde INTE för att mitt barn ev smittade någon på lunchrestaurangen utan för att hon tyckte att det var skolk att gå ut och äta när man inte var i skolan. Enda gången man inte bör vara på restaurang är vid magsjuka och om man själv känner att man inte orkar. Men inget av detta var i vårt fall.
  • C78

Jag hade inte tagit med mitt sjuka barn av två anledningar. 1. Av respekt så andra inte blev smittade. 2. Det kan lätt sända fel signaler. Tänker på de gånger min son (han är vuxen nu) på morgonen innan skolan när han var trött, hittade på att han hade ont i halsen eller huvudet för att få sova ut och ha det lugnt hemma i stället. Gick på det några gånger för att sedan säga att visst, var hemma men det kommer inte bli nån tv eller tv-spel. Det blir vila och har du inget att göra så läs en bok eller nåt. Efter det slutade han med detta. Detta hade såklart bara eskalerat om jag inte satt ner foten kvickt och det hade definitivt eskalerat om han visste att sjuk = restaurang och annat mys. Lika bra att lära sig på en gång att är man sjuk så går man inte ut bland folk (även om man för all del kan ta en lugn promenad för att få lite frisk luft). Det kommer inte funka med skolan om de får veta och det kommer heller inte funka den dagen han är vuxen och har ett jobb, Finns ingen chef som accepterar att anställda ses på restauranger när de anmält sig sjuka.

• legomum
    C78 skrev 2017-09-09 22:25:32 följande:

Jag hade inte tagit med mitt sjuka barn av två anledningar. 1. Av respekt så andra inte blev smittade. 2. Det kan lätt sända fel signaler. Tänker på de gånger min son (han är vuxen nu) på morgonen innan skolan när han var trött, hittade på att han hade ont i halsen eller huvudet för att få sova ut och ha det lugnt hemma i stället. Gick på det några gånger för att sedan säga att visst, var hemma men det kommer inte bli nån tv eller tv-spel. Det blir vila och har du inget att göra så läs en bok eller nåt. Efter det slutade han med detta. Detta hade såklart bara eskalerat om jag inte satt ner foten kvickt och det hade definitivt eskalerat om han visste att sjuk = restaurang och annat mys. Lika bra att lära sig på en gång att är man sjuk så går man inte ut bland folk (även om man för all del kan ta en lugn promenad för att få lite frisk luft). Det kommer inte funka med skolan om de får veta och det kommer heller inte funka den dagen han är vuxen och har ett jobb, Finns ingen chef som accepterar att anställda ses på restauranger när de anmält sig sjuka.

Vet inte hur du är uppväxt men jag såg på tv ibland när jag var sjuk mina föräldrar kunde tom hyra en videofilm också. Det gjorde inte att jag skolkade och var hemma extra mycket för det.

Barnet är 7 år, kom igen.
  • C78
    legomum skrev 2017-09-09 22:52:38 följande:
    Vet inte hur du är uppväxt men jag såg på tv ibland när jag var sjuk mina föräldrar kunde tom hyra en videofilm också. Det gjorde inte att jag skolkade och var hemma extra mycket för det.

Barnet är 7 år, kom igen.
    Jodå jag såg på tv. Inga problem. Det gjorde min son också när han hade feber. Självklart satte jag stopp för saker och ting när jag märkte att han var hemma av fel anledning. Ja ts barn är bara 7 år men han går trots allt i skolan. Kanske lika bra att han inte är på stan när han är sjukanmäld. Undrar om det varit lika ok att han var sjukanmäld och sprang på stan om han var äldre. Låt säga 15 -16 år. För vid vilken ålder går gränsen när ts plötsligt får ändra om reglerna för att hålla borta sitt sjukanmälda barn från stan. Går den vid 14 år? Kanske 16? Allt jag säger är att det är väl lika bra att från början lära barnet att är du sjuk så kan vi inte gå omkring i stan. Sånt gör vi när vi är friska. Sen är det ju en väldig skillnad mellan att se en film i soffan när man är sjuk och på att gå på stan. Det måste du väl begripa...
  • legomum
    C78 skrev 2017-09-09 23:13:28 följande:
    Jodå jag såg på tv. Inga problem. Det gjorde min son också när han hade feber. Självklart satte jag stopp för saker och ting när jag märkte att han var hemma av fel anledning. Ja ts barn är bara 7 år men han går trots allt i skolan. Kanske lika bra att han inte är på stan när han är sjukanmäld. Undrar om det varit lika ok att han var sjukanmäld och sprang på stan om han var äldre. Låt säga 15 -16 år. För vid vilken ålder går gränsen när ts plötsligt får ändra om reglerna för att hålla borta sitt sjukanmälda barn från stan. Går den vid 14 år? Kanske 16? Allt jag säger är att det är väl lika bra att från början lära barnet att är du sjuk så kan vi inte gå omkring i stan. Sånt gör vi när vi är friska. Sen är det ju en väldig skillnad mellan att se en film i soffan när man är sjuk och på att gå på stan. Det måste du väl begripa...
    Antingen så talar vi om ts och hennes 7 åring eller så hittar vi på hypotetiska "what ifs"
    Jag känner inte att jag riktigt behöver gå bananas över något som inte sker utan tar gärna tillbaka diskussionen till ts och hennes sjuåring
  • C78
    legomum skrev 2017-09-09 23:19:19 följande:
    Antingen så talar vi om ts och hennes 7 åring eller så hittar vi på hypotetiska "what ifs"
    Jag känner inte att jag riktigt behöver gå bananas över något som inte sker utan tar gärna tillbaka diskussionen till ts och hennes sjuåring
    Nu frågade ju ts om våra åsikter vilket ju är vad jag i första hand svarade på. Du får ha precis den åsikt du känner för och det är självklart fritt fram för ts att göra hur hon vill. Men som sagt - hon bad om våra åsikter. Ha en fin kväll ! 
Svar på tråden Får inte vara ute