• Mrs.W

Äggdonation 2017

Hej!

Någon fler som ska påbörja äggdonation i höst? Vill gärna hitta någon i samma sits att prata känslor, tankar och frågor som dyker upp.

Jag och min man har försökt få barn i 4 år. Vi har gjort flera IVF-behandlingar innan vi fick veta att jag har väldigt liten äggreserv. Vårt hopp är nu äggdonation.

Idag ska jag ta nedregleringssprutan Enanton och därefter Femanest fram till ÄD i november.

Känner mig väldigt väldigt liten i världen just nu. Det är så många känslor inblandade.

• Svar på tråden Äggdonation 2017
  • smurfen 11
    Asil76 skrev 2017-12-12 19:00:05 följande:
    Ja man måste nog vara väldigt tydlig med vad man vill, och om dom tycker något annat tycker jag att man kan kräva en utförlig förklaring. Man betalar ju ändå ganska dyra pengar för det här!

Jag känner igen det där, man blir nästan avtrubbad. Det värsta tycker jag är att allt tar så oerhört lång tid, och att det är så mycket väntan som tär på en. Allt annat hamnar ju på vänt hela tiden..
    När vi gjorde vår ivf här i Göteborg, var de noga med att ge oss tid för frågor, men på Invimed var det upp i gynstolen, 3 minuter frågor sen ut. Så nu i efterhand har jag mejlat koordinatorn många frågor, men hon kan ju inte svara på allt, men verkar vidarebefordra dom i alla fall.
  • smurfen 11
    Asil76 skrev 2017-12-13 08:32:47 följande:

Fan, jag hade det på känn.. Negativt på stickan. Det verkar helt enkelt inte som att det är meningen för oss.. :(

Nej, inte du också, ingen tur i tråden just nu, så tråkigt att höra Asil:(

Beklagar!
  • smurfen 11
    lill111 skrev 2017-12-13 04:29:24 följande:
    Vad kostar äd på invimed - samt återför de blastocyster? Kram
    Vi går ju också på Invimed. De återför som Asil skrev 3 dagars, men jag opponerade mig mot det sist vi var där på första besöket, att vi vill ha blasto, då sa läkaren " du kan ha rätt i att man får bättre resultat då", men varför de inte har det som standard är märkligt. Tror de är rädda för att i så fall blir det kanske inga embryon kvar alls att överföra.

Om man lyckas frysa ner nåt, återför de väl blasto, men inte som "första gång"
  • UndrandeSökare
    lill111 skrev 2017-12-13 11:08:30 följande:

Ja- letade som en tok, gick även in på hennes blogg men hittade inte klinikens namn...

Ja, jag har ju följt henne här lääänge så det var så kul när hon lyckades till slut!!

Jag läste där i hennes blogg att hon anv pregnyl nämligen och tror verkligen det kan vara bra, eller vad tror du? Tack snälla för hjälpen!

Jag har inte använt Pregnyl själv, men har läst att flera som gjort äggdonation hos Serum använt det.

Jag vet att Peewee nyligen gjorde hysto hos Serum och hon skulle köpa mediciner av dem bla progesteronsprutor. Kanske hon vet något om Pregnyl också?
  • UndrandeSökare
    lill111 skrev 2017-12-13 11:11:39 följande:

Är de bra på ava Riga ni som går där?

Vi fick ju stark rekommendation att göra picsi beh på mannens simmare eftersom han har så många omogna - och det är inte många kliniker som använder den metoden....

Några i Tjeckien har jag sett...

Ava Riga och ivf Riga erbjuder den beh med ...usch dessa svåra val, igen...

När vi skulle välja klinik inför donation kollade jag bla på ivfRiga och AvaRiga. Men många verkade missnöjda med ivfRiga, medan många verkade nöjda med AvaRiga, plus att det var lätt att få kontakt med dem via chatt på deras hemsida så därför valde vi dem.

Ja, AvaRiga är bra och deras kordinator Veronika som jag har kontakt med är snabb och svarar på alla frågor.

Det är lätt att ta sig till Riga med båt och flyg.

Vi är tacksamma att de insisterade på sperm dna fragmentationstest så vi slapp slänga bort en massa pengar i onödan eftersom både dnafel och fragmentationsfel hittades och sen gjorde vi dubbeldonation.

Däremot kan de inget om immunproblem eller koagulationssjukdomar, men de kan ordna med mediciner samt hjälpa till med saker som tex il-dropp vid insättning om man vill.
  • lill111
    UndrandeSökare skrev 2017-12-13 13:29:22 följande:

När vi skulle välja klinik inför donation kollade jag bla på ivfRiga och AvaRiga. Men många verkade missnöjda med ivfRiga, medan många verkade nöjda med AvaRiga, plus att det var lätt att få kontakt med dem via chatt på deras hemsida så därför valde vi dem.

Ja, AvaRiga är bra och deras kordinator Veronika som jag har kontakt med är snabb och svarar på alla frågor.

Det är lätt att ta sig till Riga med båt och flyg.

Vi är tacksamma att de insisterade på sperm dna fragmentationstest så vi slapp slänga bort en massa pengar i onödan eftersom både dnafel och fragmentationsfel hittades och sen gjorde vi dubbeldonation.

Däremot kan de inget om immunproblem eller koagulationssjukdomar, men de kan ordna med mediciner samt hjälpa till med saker som tex il-dropp vid insättning om man vill.

Tusen,tusen tack ja... det blir ava Riga tror jag - vi har ju vår son känner att bi inte vill vara borta så mycket mer ifrån honom än vi varit nu under dessa omgångar till Grekland och så...

Smidigt att ta sig till Riga kan åka övervdshen...samt att de gjorde analys nu under hösten på mannens spermie och att de använder picsi med...

Vi är ju även väldigt attraherade av pennys klinik med många som lyckats där...

Jag har tydliga immunologisks problem, men har ju dr d follow up samt att jag nu vet hur jag ska behandla mitt höga tnf-a....
  • lill111
    över dagen ska det stå såklart ..sorry :) iPhone gör mig galen ibland...:/
  • UndrandeSökare

lill111-Om ni väljer AvaRiga så kan jag absolut rekommendera att man använder PGS, det är kromosomanalys av embryona på dag 5. Sen sätter de in 1eller 2 embryon av de som klarar PGS på dag 6 och resten fryses som blastos.

Vi använde PGS eftersom jag ville vara säker på att endast embryon som var normala kromosommässigt sätts in. Plus att som en bonus kan man få veta könet på embryot/embryona som sätts in efter insättning. Om man vill veta alltså. Men enligt lag får man inte själv välja kön i Lettland utan läkaren sätter in de embryon som ser bäst ut just då.

För mig som fått många missfall pgr av onormala embryon är det skönt att veta att om jag skulle få fler missfall, så kan missfallen hädanefter inte bero på onormala embryon utan endast på mitt immunförsvar. Man rensar alltså bort en felfaktor.

• UndrandeSökare

lill111-AvaRiga har både hemsida och prislista på svenska, där står alla priser inkl tillval som PGS, embryo glue och mycket annat.

Har ni nytagna blodprover?

Ni behöver ordna med blodprover på er båda.

Hiv, syfilis, hepatit b, hepatit c, anti-hbc, blodgrupp och rhesusfaktor allt detta måste tas på er båda.

Samt foton av er i 20-års åldern, scanna in och maila till kliniken.

Dessutom behöver ni fylla i AvaRigas formulär hur ni vill donatorn ska se ut, längd, vikt, hårfärg, ögonfärg, etc.Sen efter matchning får man 2-3 kvinnliga donatorer att välja på. Vi fick 2 kvinnliga och 4 manliga att välja på.

Svar på tråden Äggdonation 2017