• Thyran38

Ensamma gravida som föder 2018

Hej!

Jag är 37år och väntar mitt första barn.

Hade precis avslutat med en kille jag träffat då jag såklart råkar bli gravid sista gången vi ska ses och prata,,,,

Han är noll intresserad av att bli pappa vilket jag förstår men jag är i en sån situation att det kanske är min sista chans att ens kunna bli mamma...
    Det är blandade känslor från min sida, har haft flera missfall och vågar inte hoppas alltför mycket samtidigt som det känns tråkigt att gå igenom allting helt själv med.

Men jag är helt övertygad om att det här kommer gå hur bra som helst =)

BF är början på maj och jag bor i Stockholm.

Alla ni som är i samma sits får gärna höra av sig, känns extra viktigt att få prata av sig när man är denna situation :)

//Thyra

• Svar på tråden Ensamma gravida som föder 2018
  • Ertytt

Första graviditeten och ensam i Stockholm. Vill gärna också vara med här.

• DoulanElin

Hej alla blivande mammor. Jag vill tipsa er som ska föda själva om att det går att föda med doula. Det finns alla varianter från nästan gratis till jättedyrt. En doula träffar man innan och går igenom rädslor, önskemål mm, hon är sedan på jour och är med under hela förlossningen som ett stöd, antingen kommer man hem till den födande när det har satt igång eller så ses man på sjukhuset, det bestämmer ni själva.

Det kan vara skönt att ha ett stöd med som kan hjälpa till att hitta lugn och trygghet, massera och hjälpa till med allt praktiskt man kanske behöver hjälp med. Om det är någon som vill veta mer så hojta, jag berättar gärna mer eller hjälper till att komma i kontakt med en doula nära er. Det går bra att maila om ni har frågor, eller skriva här. :) anderssonelin1982@gmail.com

• adelante

Skicka ett pm till mig eller noanda, om du vill gå med i facebookgruppen :) 

Ertytt skrev 2017-11-13 16:21:38 följande:

Första graviditeten och ensam i Stockholm. Vill gärna också vara med här

• sosso98
    DoulanElin skrev 2017-11-14 19:18:33 följande:

Hej alla blivande mammor. Jag vill tipsa er som ska föda själva om att det går att föda med doula. Det finns alla varianter från nästan gratis till jättedyrt. En doula träffar man innan och går igenom rädslor, önskemål mm, hon är sedan på jour och är med under hela förlossningen som ett stöd, antingen kommer man hem till den födande när det har satt igång eller så ses man på sjukhuset, det bestämmer ni själva.

Det kan vara skönt att ha ett stöd med som kan hjälpa till att hitta lugn och trygghet, massera och hjälpa till med allt praktiskt man kanske behöver hjälp med. Om det är någon som vill veta mer så hojta, jag berättar gärna mer eller hjälper till att komma i kontakt med en doula nära er. Det går bra att maila om ni har frågor, eller skriva här. :) anderssonelin1982@gmail.com

Hur mycket kostar en nästan graris doula?
  • DoulanElin

Sosso98

Det är ju upp till varje doula vad hon tar, kan ha att göra med vilken utbildning man gått osv. Men nästan gratis kan vara någon som gör det mot utläggskostnad tex. (Dvs ev utgifter som uppstår i samband med uppdraget, tex parkering). Det finns även de som ger lägre pris för ensamstående eller sjukskrivna eller så tex. Att doula är ett något man gör av kärlek och för att man brinner för det. :)

• Loema99

Hej! Jag skulle också vilja bli insläppt till fb- gruppen.

Fick nyligen reda på att jag är med barn, min partner vill att jag absolut ska göra abort. Vi har varit ihop till och ifrån i fem. Vi bor ihop nu i en etta som är hans dårå. Vi har pratat ihop oss tidigare jag och min partner om att skaffa barn men det skulle inte bli nu utan helst till sommaren. Planen var att under tiden skulle man försöka byta boendet till större lgh. Jag skulle då ha kvar ett och ett halvt år av min utbildning. Men så blev det inte utan jag blev med barn nu istället. Hans anledning till aborten är att större del av honom känns det inte rätt i kroppen och dominerar den delen som säger "vi kör" samt att vi redan bor litet.

Jag vill absolut inte göra abort men jag känner mig så värdelös och egoistisk. Om jag väljer och behålla barnet så kommer jag att vara helt ensam och barnet kommer att få växa upp utan far.

Glömde och tillägga att jag är en kvinna på 29 år som inte jobbar utan studerar på universitet till en tre årig utbildning. Att jag väljer och ha barn nu mitt i mina studier och dessutom ensamstående kommer vara det tuffaste jag kommer gå igenom, spec o försöka få ihop ekonomin, boende etc. Men som tur är har jag en stor familj plus en del sparade pengar inte mycket men en summa i alla fall.

Det låter kanske korkat, idiotiskt och egostiskt för många men jag har gjort mitt val och kommer att behålla barnet.

Nu hoppas jag att allt går bra med graviditeten och en välmående barn får komma ut till sin mammas famn. Å jag önskar er alla andra mammor detsamma! <3

• beso

Hej på er Alla! :)

Jag är gravid o ensam o ledsen för det. Bf i aug/september. Bor i sthlm jag oxå. Som ts plussade jag efter att min sambo flyttat ut o har haft flera mf. Som tröst efter uppbrottet ledde en träff med ett ex..till ett avbrutet.. Imorgon ska jag på tidigt vul o dels se om det lever i huvudtaget o sen ev kunna avgöra vem den 'skyldige är..! Hemsk situation men nån abort blir det INTE!

Jag har varit ensam genom två tidigare graviditeter. En pga av otrohet från honom och andra ggn pga att han var våldsam m.m..mycket..mycket. 'm.m'! :/ Det var inte lätt! Särskilt inte eftersom jag får hyperemesis och redan har barn att ta hand om. Överlever grodden kommer jag se till att få starkare mediciner denna gång.

Min mamma o bästa kompis var med på förlossningen första gången och min syster som är sjuksköterska o har två egna barn andra gången. Min syster bodde hos oss i en v o lagade en massa mat o frös in till mig som bara var att värma. Men nej det är ingen dröm att vara ensam..men hellre det än i en dålig relation med en man.

Beroende på vem pappan är nu så kanske jag ev kommer att få lite hjälp av honom iaf om jag har tur. Den andra verkar inte ett dugg intresserad o har inte hört av sig på en vecka sen då jag berättade för honom. Då trodde jag helt säkert att det var han som var pappan så jag sa det till honom. Nu fattar jag att det inte är så säkert..imorgon kanske jag får veta..om det ens lever då jag som sagt haft många mf..

Oj vad jag skrev mkt! Ursäkta mig! Mår inte så bra i situationen! Kram till er Alla!

• Missholland

Hej jag vill också vara med i FB-gruppen:)

Väntar mitt första barn med en pappa som dumpade mig nyligen. Skulle vara skönt att komma i kontakt med andra i denna situation! Har BF i juli:))

Svar på tråden Ensamma gravida som föder 2018