• Längtarsåefterbarn

Bf juli 2018

Hej!

Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

Plussade imorse och är överlycklig!

Är det någon mer som precis plussat?

Behöver någon att prata lite med :)

• Svar på tråden Bf juli 2018
  • Iowhannah

Jag har upptäckt nåt smått intressant hos mig själv. Mitt illamående är helt beroende av hur lite jag har sovit. Eftersom jag jobbar skift (och har ett barn som är i nån period av att sova lite kasst) så har jag nätter då jag får kanske 4-5 timmar sömn. De dagarna mår jag illa så fort jag äter. Har jag däremot sovit typ 8-9 timmar så kan jag äta mig proppmätt och bara känna mig nöjd. Jag har aldrig förr reagerat på sömnbrist med illamående så det hör verkligen till graviditeten. Lustigt nog så är jag alltid hungrig när jag vaknar, även om jag går upp klockan 03.

• Horisonten
    Iowhannah skrev 2017-12-22 22:12:27 följande:

Jag har upptäckt nåt smått intressant hos mig själv. Mitt illamående är helt beroende av hur lite jag har sovit. Eftersom jag jobbar skift (och har ett barn som är i nån period av att sova lite kasst) så har jag nätter då jag får kanske 4-5 timmar sömn. De dagarna mår jag illa så fort jag äter. Har jag däremot sovit typ 8-9 timmar så kan jag äta mig proppmätt och bara känna mig nöjd. Jag har aldrig förr reagerat på sömnbrist med illamående så det hör verkligen till graviditeten. Lustigt nog så är jag alltid hungrig när jag vaknar, även om jag går upp klockan 03.

Det där känner jag igen. Har jag lagt mig för sent så mår jag mycket sämre dagen efter för att jag fått för lite sömn. Kan märka de någon enstaka gång innan jag blev gravid men typ kanske 1-3 gånger per år. Som när jag varit uppe på nyårsafton och skulle jobba dagen efter och bara sovit 5 timmar. Men nu som gravid är jag siperkönslig för att sova för lite.

Förut vaknade jag vid 03-04 på natten pga av illamåendet. Nu vaknar jag samma tid men pga att jag måste kissa. Men har så galet svårt och somna om sen. Kan lika vaken liksom i 2-3 timmar hopplöst. Någon som känner igen eller har tips på vad man kan göra för att försöka somna? Min hjärna börjar jobba på högvarv när jag vaknar så ligger och tänker och grubblar massor just på bebis och hur de kommer bli och hur syskonen kommer reagera och så.
  • Iowhannah

Vi sitter just nu i bilen mellan två julfiranden så jag tänkte passa på att önska er alla en riktigt god jul!

Svärmor hade tydligen redan skvallrat för sina föräldrar om graviditeten, så det fick vi inte avslöja själva. Återstår att se hur min släkt reagerar, jag har ätit en hel del redan och är skapligt svullen nu.

• Sopp

God jul! Vi berättade för makens familj, och imorgon väntar min familj. Är av någon anledning nervös över vad de ska säga. Mina föräldrar har alltid 1000 åsikter om allt så även om vi har det bra ekonomiskt och bra boende så vet man aldrig vad dom får för sig. Barnen väntar vi med

• Iowhannah
    Sopp skrev 2017-12-25 13:58:55 följande:

God jul! Vi berättade för makens familj, och imorgon väntar min familj. Är av någon anledning nervös över vad de ska säga. Mina föräldrar har alltid 1000 åsikter om allt så även om vi har det bra ekonomiskt och bra boende så vet man aldrig vad dom får för sig. Barnen väntar vi med

Hur gick det i dag?
  • Sopp
    Iowhannah skrev 2017-12-26 17:04:22 följande:

Hur gick det i dag?

Dom sa ?jahaaaa, jaa. Ja men grattis då. Det blir fullt upp, va det planerat?? Lite lagom oengagerat, som förväntat. Och som förväntat känner jag mig typ dum som är gravid nu. Alltså det är något med mina föräldrar som gör att jag känner att jag behöver deras bekräftelse för att vara glad eller nöjd över något, så knäppt! Min svägerska som också är gravid blev iaf glad o ville kramas Oså så det var väl kul iaf
  • Iowhannah
    Sopp skrev 2017-12-26 22:23:01 följande:

Dom sa ?jahaaaa, jaa. Ja men grattis då. Det blir fullt upp, va det planerat?? Lite lagom oengagerat, som förväntat. Och som förväntat känner jag mig typ dum som är gravid nu. Alltså det är något med mina föräldrar som gör att jag känner att jag behöver deras bekräftelse för att vara glad eller nöjd över något, så knäppt! Min svägerska som också är gravid blev iaf glad o ville kramas Oså så det var väl kul iaf

Men åh :( Vilken trist reaktion!

Jag tycker inte alls att det är knäppt att du behöver dina föräldrars bekräftelse. Det är förmodligen nåt som sitter kvar sedan din barndom (hobbypsykologen spekulerar).
  • tildis1

Skriv PM till mig med er mejl om ni vill gå med i FB-gruppen så bjuder jag in :)