• Längtarsåefterbarn

Bf juli 2018

Hej!

Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

Plussade imorse och är överlycklig!

Är det någon mer som precis plussat?

Behöver någon att prata lite med :)

• Svar på tråden Bf juli 2018
  • Hermioney

Kag har också helsjuka mardrömmar. Men de kommer i perioder. Det kan vara varje natt i flera veckor och sen inga på flera veckor.

• Hermioney

Ni som fött barn innan.

Vad händer sekunden efter att man barnet kommit ut?

Ska man börja krysta ut moderkakan direkt? -Gör den ont?

Springer de iväg med barnet och tvättar eller lägger de det direkt på brösten?

Skriker alla barn sekunden efter att de fötts?

Vad händer sen?Får man sova några timmar eller skickar de hem en direkt? Var befinner sig barnet?i ett stort spädbarnsrum som på TV?

• Perpen
    Hermioney skrev 2018-05-15 16:11:39 följande:

Ni som fött barn innan.

Vad händer sen?Får man sova några timmar eller skickar de hem en direkt? Var befinner sig barnet?i ett stort spädbarnsrum som på TV?

Vid mina förlossningar har jag fått upp bebisen direkt på bröstet. Har något svagt minne av att de torkade av dem också men kan inte minnas i vilken ordning det var. De gick aldrig iväg med dem. Mätning och vägning gjordes senare. Hos mig brukar de köra sen avnavling så de har ingen brådska med att klippa navelsträngen. Sen har jag fått en spruta i underlivet (låter fruktansvärt men jag har aldrig känt att jag fått den) som hjälper en att få ut moderkakan. För min del har det gått ganska fort att få ut den. Minnet är luddigt så jag minns inte om det var jag eller min man som höll i bebisen när moderkakan skulle ut. Efter förlossningen brukar de röja upp på rummet och sen har vi ofta fått vara i fred. Bebisen har varit hos min man och jag har tagit en dusch i lugn och ro. Minns inte om vi fick fika i förlossningsrummet eller efter vi kommit upp på BB.
  • Perpen

Missade tydligen några frågor. Alla barn skriker inte. Min första skrek som en stucken gris i en timme efter förlossningen och sen fortsatte hon med det till och från under första dygnet (man misstänkte huvudvärk) men mitt andra barn skrek inte alls vad jag minns, hon sov i nästan ett helt dygn det första hon gjorde. 

De skickar aldrig iväg dig. Du får ett rum och du får själv säga till när du vill hem. De brukar vilja att man ska stanna i ett visst antal timmar och sen kan man själv välja när man vill lämna. Med första barnet sov vi två nätter på BB. Med andra sov vi en natt (mest för att hon föddes så sent på kvällen). Åkte hem dagen därpå för vi mådde så bra så jag såg ingen anledning att vara kvar och ta upp plats. 

• malikan

Ni som fött barn innan.

• Utvandraren2
    Horisonten skrev 2018-05-15 10:22:22 följande:

Måste fråga vad ni tror.

Igår hade jag vad jag tror var sammandragningar ev förvärkar. För hela magen spände som bara den samtidigt fick jag ont i framfogen/underlivet. Häl i sig kanske 30-60 min gjorde ganska ont faktiskt. Kan de varit ond sammandragning eller kombinerat foglossning sammandragning? Vad tror ni? Jag har ju extrem jävla foglossning men då brukar jag inte få stött viss så utan brukar ju vara mer ihållande. Lugnade sig sen på kvällen men gjorde ont och fick andas igenom. För sen hade jag så ont gällande foglossningen i höfterna och ljumskarna och ner i låren. Även fram till men mer ihållande. Med sammandragningen gjorde som ont i underlivet svårt och förklara.

Skall ta detta med min bm på fredag när jag skall dit men ville kolla. Länt någon gång idag bara men lite lika ont än. Men har ny bm så mycket annat som man vill gå igenom och lära känna henne.

Bebis var även lite lugnare igår tills kvällen kanske pga värmen eller pga allt annat igår. Jag mådde väldigt dåligt och så ledsen igår pga smärtan och illamåendet som fortfarande är kvar. Så trött ich ledsen på att vara gravid. Fast jag vill njuta och ta vara på denna sista gravidteten. Men svårt när man har så ont. Vet inte hur jag skall orka ha så jäkla ont och må såhär dåligt både fysiskt och psykiskt flera veckor till. :( Jag hoppas så att jag är mogen vid min bedömning för igångsättning eller att de öndå kan sätta igång mig även om jag inte är mogen. För villkunna vara en bra mamma till mina 3 sen och även bra fru. Vilket jag känner att jag inte är nu:(

Förlåt för långt inlägg. Behövde få skriva av mig lite...

Är ju på min första graviditet, så är verkligen inte rätt person att svara. Men jag har vaknat en natt av att jag hade som sammandragning fast inte hela livmodern, utan bara nertill samtidigt som jag hade som mensvärk. Typ samma känsla som när livmodern ska krama ut mensen första dagen i mensen. Det gjorde inte jätteont, men det var mer än en sammandragning (som för mig bara är obehaglig).Jag tänkte direkt att -aha, är det så här en förvärk känns!

Fick tre eller fyra stycken, sen somnade jag om. Har inte haft någon mer på två veckor nu.

Min bm sa att jag ska ringa förlossningen nästa gång jag får dem, om jag får fler än bara några få i följd.

Hoppas det är till ngn hjälp!
  • malikan

Ni som fött barn innan.

Dom lägger upp barnet direkt på mamman efter det kommit ut, de torkar inte barnet eller kollar kön innan utan mår det bra så får man upp det direkt med en handduk. Mitt första skrek inte alls och andra typ 2 min.

Efter jag fått upp barnet vet jag inte så mycket mer, man har fullt fokus på barnet. Vet inte hur länge efter eller om jag eller pappan hade barnet när moderkakan kom. Det blir en till krystvärk när den ska ut så ont gör det ju men man tänker knappt på det.

Som sagt så är tidsuppfattning och dyl inte på topp efter barnet är ute men sen är pappan med och mäter, väger och får på blöja med personalen på flrummet, sen lämnas man ifred ett tag med fika och bebis.

Efter 1-2 timmar har jag blivit uppkörd till bb och man har bebis med sig hela tiden. Jag har inte haft pappan över natt pga platsbrist med nåt av barnen innan, men man har en larmklocka och personalen kommer och hjälper en med det man behöver, med första barnet visar dom hur man sköter det om man är osäker. Jag har åkt hem efter första natten med båda
  • Sopp

Ni som fött barn innan.

I samband med att barnet föds och du får upp barnet så kör de ju de här testen där de tittar på att barnet får ?fin färg? och andas bra, något mer också tror jag. Min första hade svalt fostervatten (och bajsat i fostervattnet) så efter några minuter tyckte de att han började se blå ut så då blev det rätt bråttom ut till ?barnbordet? där de fick pumpa ur fostervattnet medan jag låg kvar i förlossningsrummet och krystade ut moderkakan och sedan syr de ev skador. Med tanke på vad som nyss klämts ur underlivet så känns en mjuk moderkaka som att någon typ petar på en ;) man är rätt avdomnad där nere.. hur länge du får stanna beror på kommun, i Stockholm får du stanna en natt just nu
  • Sopp

Appropå om de torkar av barnet - på våra första bilder med bebis så har jag bajs på kinden - oklart vems bajs det är .... haha :S

• Moorii
    Sopp skrev 2018-05-15 19:12:27 följande:

I samband med att barnet föds och du får upp barnet så kör de ju de här testen där de tittar på att barnet får ?fin färg? och andas bra, något mer också tror jag. Min första hade svalt fostervatten (och bajsat i fostervattnet) så efter några minuter tyckte de att han började se blå ut så då blev det rätt bråttom ut till ?barnbordet? där de fick pumpa ur fostervattnet medan jag låg kvar i förlossningsrummet och krystade ut moderkakan och sedan syr de ev skador. Med tanke på vad som nyss klämts ur underlivet så känns en mjuk moderkaka som att någon typ petar på en ;) man är rätt avdomnad där nere.. hur länge du får stanna beror på kommun, i Stockholm får du stanna en natt just nu

Precis så blev det med min första med, men han hann bara ligga i några sekunder på mitt bröst, hann inte ens fatta att han låg där och lägga armarna om honom förrän de ryckte bort honom igen :/ hoppas verkligen inte att det blir så denna gång, att jag får hålla om mitt barn en stund efter förlossningen.