• Längtarsåefterbarn

Bf juli 2018

Hej!

Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

Plussade imorse och är överlycklig!

Är det någon mer som precis plussat?

Behöver någon att prata lite med :)

• Svar på tråden Bf juli 2018
  • Utvandraren2
    Utvandraren2 skrev 2018-05-10 10:39:00 följande:

Kan du åka hem till hans eller dina föräldrar? Bara ta ungen och dra? Eller finns det någon annan släkting som kan komma och bo hos er över helgen?

Jag känner någon som är höggravid och sjuk och vars man akut var tvungen att åka bort med jobbet i två hela veckor nu. Hon åkte hem till sina föräldrar.

Och om det inte går och ni måste vara hemma själva, köp färdigmat och hämtmat. Då blir det lite disk med. Ingen får näringsbrist av sån mat en helg. Dra ner på alla krav till ett minimum. Jag menar det. Man får inte ens hål i tänderna av att slarva med tandborstningen en helg (fast den borde du prioritera).
  • Iowhannah
    Utvandraren2 skrev 2018-05-10 10:39:00 följande:

Kan du åka hem till hans eller dina föräldrar? Bara ta ungen och dra? Eller finns det någon annan släkting som kan komma och bo hos er över helgen?

Jag känner någon som är höggravid och sjuk och vars man akut var tvungen att åka bort med jobbet i två hela veckor nu. Hon åkte hem till sina föräldrar.

Föräldrarna är tyvärr inget alternativ. Svärmor jobbar i helgen och jag tror att min mamma också gör det :/ Diskmaskinen har jag dock löst, jag fick lite telefonassistans av sambon, så nu funkar iaf den igen.

Problemet är nog inte allt det konkreta, det är bara en del i mängden, det största problemet är att jag mår så dåligt och har inte ork till nånting :/

På matfronten så har vi iaf lite färdigt i kylen, så vi ska väl klara oss ett par dagar eller nåt. Vi har två mil till närmaste tätort med affär och pizzeria och att hålla på att åka dit känns bara tungt.

Jag ska försöka ta en timme i taget och bara stå ut, hur tufft det än känns :/
  • Mamma till S

Länge sen jag skrev här. Har inte hängt med alls...

Har ni börjat köpa bebis saker än? Vagn, säng, babyskydd osv? :) Nojar över att köpa för tidigt, att det ska betyda otur eller något, samtidigt vill jag vara klar o köpa det jag vill ha liksom! Hur tänker ni? :)

• Perpen
    Iowhannah skrev 2018-05-10 11:12:59 följande:

Föräldrarna är tyvärr inget alternativ. Svärmor jobbar i helgen och jag tror att min mamma också gör det :/ Diskmaskinen har jag dock löst, jag fick lite telefonassistans av sambon, så nu funkar iaf den igen.

Problemet är nog inte allt det konkreta, det är bara en del i mängden, det största problemet är att jag mår så dåligt och har inte ork till nånting :/

På matfronten så har vi iaf lite färdigt i kylen, så vi ska väl klara oss ett par dagar eller nåt. Vi har två mil till närmaste tätort med affär och pizzeria och att hålla på att åka dit känns bara tungt.

Jag ska försöka ta en timme i taget och bara stå ut, hur tufft det än känns :/

Jag säger som övriga. Minimera kraven. Att hinna med/aktivera 2.5 åringen.. Gå till en lekplats. Det brukar göra under på mina ungar. Ta långsamma försiktiga promenader: titta på blommor och kryp. Många barn gillar det. Eller lek doktor eller nåt. Det brukar jag föreslå när jag är trött och inte orkar. Då kan du sitta med benen i högläge och bli omhändertagen av doktorn. Eller läs böcker. Fantisera ihop sagor, rita, pärla... Det finns mycket stillasittande saker man kan göra. Och när psyket inte orkar (för man blir ju ärligt talat slut av ingenting ibland (jag blir iaf det)). Så slå på en film. Du kan fixa detta!
  • Iowhannah

Tack för alla era tips!

Eftermiddagen gick relativt smärtfritt. Min mamma och hennes sambo var här några timmar så jag fick avlastning och sonen fick några som orkade leka med honom. Jag tror att de lekte slut på honom för när de hade gått så åt vi middag och sen var han färdig. Nattningen gick på några få minuter :)

Känns skönt att ha ytterligare en dag avklarad. I morgon har vi dock inga planer, vi får se om min kropp pallar att åka in till stan och hänga i stora lekparken. De senaste dagarna har jag verkligen känt av fogarna, och fysisk smärta gör det psykiska ännu värre :/

• kattnos
    Mamma till S skrev 2018-05-10 17:49:42 följande:

Har ni börjat köpa bebis saker än? Vagn, säng, babyskydd osv? :) Nojar över att köpa för tidigt, att det ska betyda otur eller något, samtidigt vill jag vara klar o köpa det jag vill ha liksom! Hur tänker ni? :)

Vi har beställt vagn, ska få en spjälsäng av en kompis och har köpt ett babynest samt lite kläder. Men det är typ allt och jag börjar nästan känna mig stressad fast det är två månader kvar. Så olika det kan vara :)
  • Iowhannah
    kattnos skrev 2018-05-10 19:51:37 följande:

Vi har beställt vagn, ska få en spjälsäng av en kompis och har köpt ett babynest samt lite kläder. Men det är typ allt och jag börjar nästan känna mig stressad fast det är två månader kvar. Så olika det kan vara :)

Vi ska bara köpa ett babyskydd (och kanske en sån självgungande babysitter men det blir att se ifall den ens behövs) och jag känner mig stressad över det liksom. Med sonen gjorde vi allt så tidigt, jag hade bb-väskan klar i vecka 34 (och fick packa om den X antal gånger) och vagnen köpte vi nog redan i vecka 32. Begagnad, så vi hämtade den samma dag.
  • Utvandraren2
    Iowhannah skrev 2018-05-10 20:11:39 följande:

Vi ska bara köpa ett babyskydd (och kanske en sån självgungande babysitter men det blir att se ifall den ens behövs) och jag känner mig stressad över det liksom. Med sonen gjorde vi allt så tidigt, jag hade bb-väskan klar i vecka 34 (och fick packa om den X antal gånger) och vagnen köpte vi nog redan i vecka 32. Begagnad, så vi hämtade den samma dag.

Jag köpte begagnad vagn helgen efter RUL i v19! Haha!

Har just gått igenom fyra påsar och en kartong med kläder jag fick av en kollega. Tror inte jag behöver köpa kläder på två år nu, helt galet mycket fina kläder, syns ju knappt att de varit använda. Overaller och regndressar och en karnevalshumle klänning! :D

Fast bb-väskan har jag inte packat. Och inte skrivit födselsbrev. Får göra det i helgen.
  • Iowhannah
    Utvandraren2 skrev 2018-05-10 23:52:21 följande:

Jag köpte begagnad vagn helgen efter RUL i v19! Haha!

Har just gått igenom fyra påsar och en kartong med kläder jag fick av en kollega. Tror inte jag behöver köpa kläder på två år nu, helt galet mycket fina kläder, syns ju knappt att de varit använda. Overaller och regndressar och en karnevalshumle klänning! :D

Fast bb-väskan har jag inte packat. Och inte skrivit födselsbrev. Får göra det i helgen.

Ja, förlossningsbrev har jag börjat fila lite på i huvudet. Jag skrev en liten förlossningsplan tillsammans med Aurora-bm men jag vill nog ha med mig ett mer utförligt brev tror jag. Enligt min bm ska vi göra nåt liknande vid nästa besök, i vecka 35, så tills dess vill jag iaf ha en liten skiss klar.

Nån dag ska jag även gå igenom sonens gamla kläder och sortera om dem lite. Många av dem är också som nya, medan andra har diverse fastgjutna fläckar av kräks/bajs... men jag tänker lite som så att huvudsaken är att de är tvättade, förmodligen kommer de råka ut för fler kroppsvätskor från nästa bebis.
  • Anastacia80
    Mamma till S skrev 2018-05-10 17:49:42 följande:

Jag har nog köpt det mesta nu, hade ju en del kvar sen sist då yngsta blir 2 år nu i juni men har köpt det som fattades. Känns skönt att slippa tänka på det sen.