• Längtarsåefterbarn

Bf juli 2018

Hej!

Jag är gravid och väntar mitt första barn nu.

Plussade imorse och är överlycklig!

Är det någon mer som precis plussat?

Behöver någon att prata lite med :)

• Svar på tråden Bf juli 2018
  • Hermioney

En liten kompakt lista så det blir lättare att hålla reda på alla

Mamma till S skrev 2018-05-17 15:04:33 följande:

6 juli enl. mens

8 juli enl. ul

Iowhannah skrev 2018-05-17 15:06:13 följande:

7 juli men hoppas på 9/7 (då fyller min mamma år) :)

Horisonten skrev 2018-05-17 17:48:05 följande:

18 juli men ev. igångsättning i v. 37+

tiiitti skrev 2018-05-17 20:25:50 följande:

3 juli ev. Juni pga födde tidigare förra ggn

Hermioney skrev 2018-05-17 12:38:22 följande:

3 juli men blir ev. i början av juni (intuition)

• Iowhannah

Jag hämtade ut min Liberobox i kväll. Det känns så overkligt, man kan bara hämta den några veckor innan BF, snart är det liksom dags! Snart slipper jag vara gravid längre, snart får jag uppleva det där häftiga med en förlossning, snart är vår son storebror på riktigt, snart har vi en bebis igen (på gott och ont). Och, framför allt, snart har vi långledigt tillsammans!

Jag har så tudelade känslor inför allt. Det ska bli helt otroligt skönt att inte vara gravid (efter att ha skippat stödstrumpor de varmaste dagarna så har jag nu geléfötter) och det ska bli spännande och mysigt med en liten bebis i familjen, men samtidigt fasar jag för sömnlösa nätter, kolik, matningar dygnet runt, ständiga blöjbyten osv osv. Och mest av allt fasar jag för att känna mig otillräcklig gentemot vår son. Det har ju bara varit han i över 2,5 år och så plötsligt ska han dela mamma och pappa med en liten som bara bajsar, sover och äter. Och kanske skriker. Och vi ska på nåt sätt orka med att underhålla honom även om nätterna blir jobbiga. Hur fasen ska det funka??

• Sopp

Är beräknad 27 juli, men har gått över med båda tidigare så är inställd på augusti

Hermioney skrev 2018-05-17 21:19:50 följande:

Mamma till S skrev 2018-05-17 15:04:33 följande:

6 juli enl. mens

8 juli enl. ul

Iowhannah skrev 2018-05-17 15:06:13 följande:

7 juli men hoppas på 9/7 (då fyller min mamma år) :)

Horisonten skrev 2018-05-17 17:48:05 följande:

18 juli men ev. igångsättning i v. 37+

tiiitti skrev 2018-05-17 20:25:50 följande:

3 juli ev. Juni pga födde tidigare förra ggn

3 juli men blir ev. i början av juni (intuition)

• Sopp

Dinapp, skåra, stort hål, medium hål, från 3 månader?? med mera.

Jag fattar inte vad man ska välja och varför. Nån som har lust att förklara vilken nappflaska jag behöver köpa.

Jag vill ha minst en hemma ifall det skulle skita sig med amningen och jag måste pumpa eller ge ersättning.

Vilken av dessa ska jag köpa?

www.apotea.se/nappflaskor-dinappar/&ppp=150&q=

Den enda nappflaska som mina barn accepterat är MAM anticolic - kommer även ta med napp till BB och förhoppningsvis få honom att ta napp. Många varnar för att barnen ska bli nappförvirrade och vägra amma - vilket jag helt utan fakta inte riktigt tror på - ingen hade fock varnat för att barnen kan vägra napp och nappflaska vilket va hemskt med första för mig som hatar att va uppbunden - han vägrade flaska i 5 månader, så nummer två fick en flaska om dagen från start så att jag hade friheten att lämna hemmet i några timmar ibland när jag behövde ?få luft?
  • Twoblirthree
    Hermioney skrev 2018-05-17 21:19:50 följande:

Bf 10/7. Gick över 13 dagar med första och 2 dagar med andra.

Oroar mej oxå för hur man ska räcka till. Den äldsta blir 8 år och den andra blir 2 år i sommar. Men men andra klarar det ju så...
  • Iowhannah
    Sopp skrev 2018-05-17 21:55:32 följande:

Den enda nappflaska som mina barn accepterat är MAM anticolic - kommer även ta med napp till BB och förhoppningsvis få honom att ta napp. Många varnar för att barnen ska bli nappförvirrade och vägra amma - vilket jag helt utan fakta inte riktigt tror på - ingen hade fock varnat för att barnen kan vägra napp och nappflaska vilket va hemskt med första för mig som hatar att va uppbunden - han vägrade flaska i 5 månader, så nummer två fick en flaska om dagen från start så att jag hade friheten att lämna hemmet i några timmar ibland när jag behövde ?få luft?

Det var en sköterska/läkare (minns inte vad hon var) på neo som sa till mig att tuttförvirring är väldigt ovanligt hos friska och fullgångna barn, det är vanligare hos prematurer. Ingen aning om hon sa så enbart för att lugna mig eller om det faktiskt är så.
  • Iowhannah
    Twoblirthree skrev 2018-05-17 22:00:00 följande:

Bf 10/7. Gick över 13 dagar med första och 2 dagar med andra.

Oroar mej oxå för hur man ska räcka till. Den äldsta blir 8 år och den andra blir 2 år i sommar. Men men andra klarar det ju så...

Du måste ju ha lyckats förra gången iaf. Minns du hur du gjorde/tänkte då?
  • Twoblirthree
    Iowhannah skrev 2018-05-17 22:44:12 följande:

Du måste ju ha lyckats förra gången iaf. Minns du hur du gjorde/tänkte då?

Det är 6 år emellan de två så det va som att börja om på nytt igen. Den stora tjejen har hjälp till mycket med lillasyster. Men nu blir det 2 år emellan 2 åringen och den tredje i magen så det kommer bli tufft. Känner nog mest att det är 8 åringen som kräver min uppmärksamhet mycket just nu. Hon vill prata med mej nästa hela tiden... Men pappa får ta henne mer sen när den lilla kommer.

Tänker ofta som jag skrev innan att: om andra klarar det så ska väl jag göra det med. ;) Tror inte barnen far så illa av att man kanske inte har tid för dem hela tiden, allt går ju i perioder och det bästa är ju att ha en bra partner att dela föräldraskapet med.

För mig har det varit viktigt att gå in i "bebisbubblan" och fokusera första tiden på den lilla, med amning, hud mot hud och lyssna tidigt på signaler etc. Då får de/det stora barnet vara mer med pappa om inte mamma har tid. Tror man har igen det mycket längre fram i deras liv. Första tiden känns viktigast.
  • Utvandraren2
    Sopp skrev 2018-05-17 21:50:41 följande:

Är beräknad 27 juli, men har gått över med båda tidigare så är inställd på augusti

29/6 så hänger i två trådar, men känner mest igen mig här eftersom många ska ha tidigt i juli.

Vi får nya regler för föräldradagar för barn födda från 1 juli så jag hoppas så otroligt mycket att hon kommer på BF. Men är ju min första, så blir väl juli. Det är så dumt, jag måste börja jobba 6 veckor tidigare bara för det. Samtidigt får pappan 6 veckor mer, så vi förlorar inget totalt sett (pappakvoten ökar från 10 till 16). Men är ju LITE jobbigt att amma när jag jobbar. (Tror jag). Nu har jag sån otrolig tur att det tar 2 min med bil från huset till jobbet, så vi kommer säkert lösa det med att jag sticker hem i lunchen och ammar. Ska jobba 40% (två dagar i veckan) den första tiden. Måste börja jobba 1/2 -19. I Norge har vi inte lika många dagar som er, men vi kan välja på 49 v med 100% lön eller 59v med 80%. Vi kommer att välja det sista, annars måste jag börja jobba 1/1 med de nya reglerna och det tycker jag verkar galet tidigt. Vad säger ni, ni som har barn sen förut? Jag har inte skickat in pappren än, har inte bestämt oss helt än. Vill helst vänta tills hon är född, eftersom man inte får ändra på procenten i efterhand.
  • Sopp
    Twoblirthree skrev 2018-05-17 23:12:08 följande:
    Det är 6 år emellan de två så det va som att börja om på nytt igen. Den stora tjejen har hjälp till mycket med lillasyster. Men nu blir det 2 år emellan 2 åringen och den tredje i magen så det kommer bli tufft. Känner nog mest att det är 8 åringen som kräver min uppmärksamhet mycket just nu. Hon vill prata med mej nästa hela tiden... Men pappa får ta henne mer sen när den lilla kommer.

Tänker ofta som jag skrev innan att: om andra klarar det så ska väl jag göra det med. ;) Tror inte barnen far så illa av att man kanske inte har tid för dem hela tiden, allt går ju i perioder och det bästa är ju att ha en bra partner att dela föräldraskapet med.

För mig har det varit viktigt att gå in i "bebisbubblan" och fokusera första tiden på den lilla, med amning, hud mot hud och lyssna tidigt på signaler etc. Då får de/det stora barnet vara mer med pappa om inte mamma har tid. Tror man har igen det mycket längre fram i deras liv. Första tiden känns viktigast.
    Jag har 17 mån mellan mina, och det är klart att det var jobbigt (var hemma med båda samtidigt, första hade inte börjat förskola än) men jag tror också att jag gjorde det onödigt jobbigt för mig genom att fortsätta hålla så hårt på rutinerna med äldsta samtidigt som yngsta hade kolik. DOCK tyckte jag att det var lättare på sätt och vis, då jag tycker det är så himla tråkigt att vara själv med små-bebisar. Då hade jag ju äldsta att leka med och hitta på saker med, och yngsta tyckte ju det var spännande att hänga med.

Vet att det var så många som ifrågasatte mitt beslut att vara hemma med båda, för att bebisen skulle få så lite uppmärksamhet och äldsta skulle få så lite stimulans men det var ju bara skitsnack, äldsta fick hitta på roliga utflykter flera gånger i veckan och fick givetvis bra mycket mer uppmärksamhet än han hade fått på förskolan, och yngsta fick faktiskt mer fokus än vad äldsta fick när jag var hemma med honom - för med äldsta så satt jag mest och kollade på tv eller så låg han i vagnen.

Gud vilken utläggning - förlåt. Det löser sig!! Och det kommer vara jobbigt i början att dela på uppmärksamheten och dela på sig själv, men det ger sig med tiden. Mina killar är så himla tighta idag, och det kommer ju dina bli också när det bara är 2 år emellan. Va inte för hård mot dig själv bara, det gör inget om det blir lite stökigt och lite tv för äldsta och falukorv till middag