• Anonym (Mamma)

Skolan nekar ledighet

Vet nån vad som händer om man struntar i det och åker ändå?

Sökte om två veckors ledighet i början av nästa år, men blev nekade med orden att resor ska göras under lov.

• Svar på tråden Skolan nekar ledighet
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (öh...) skrev 2017-11-21 21:08:42 följande:

Då är det säkert så att ni kanske försökt ta ledigt när det är nationella prov eller så är det så att dina barn redan ligger lite efter kunskapsmässigt.

Ingen av dem ligger efter och det är inga prov.
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 21:07:19 följande:
    Ena barnet har i perioder haft ?hemskolning?, så jag känner att jag har ganska bra koll på hur de jobbar.
    Kanske är därför de nekar er ledighet nu, då hemskolning bara är tillåtet i Sverige vid vissa väldigt speciella fall.
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 21:10:03 följande:
    Ingen av dem ligger efter och det är inga prov.
    Det är ju som att prata för döva öron.,Vad vill du egentligen med den här tråden?
  • Anonym (GG)
    Anonym (öh...) skrev 2017-11-21 21:08:42 följande:

Då är det säkert så att ni kanske försökt ta ledigt när det är nationella prov eller så är det så att dina barn redan ligger lite efter kunskapsmässigt.

Det är standard numera att rektorer nekar längre ledighet. Det får vara väldigt speciella omständigheter om du ska få ledighet. Vanligtvis att du har barn som är så jobbiga att skolan är glada att bli av med dem.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (öh...) skrev 2017-11-21 21:09:34 följande:

Hur ska ni veta vad de ska jobba med när ni är iväg? Läraren har ingen skyldighet att serva er med det..

Jag får väl helt enkelt fråga deras lärare innan? Det är rektorn som säger nej, inte lärarna.
  • Anonym (öh...)
    Anonym (GG) skrev 2017-11-21 21:10:43 följande:
    Det är standard numera att rektorer nekar längre ledighet. Det får vara väldigt speciella omständigheter om du ska få ledighet. Vanligtvis att du har barn som är så jobbiga att skolan är glada att bli av med dem.
    JAg jobbar som lärare och på min skola får vi mentorer bevilja upp till 10 dagar/läsår. MEN vi kan/ska också neka om det är ledighet som ligger under nationella prov, eleven redan ligger efter kunskapsmässigt eller om det finns andra skäl till att ledighet inte är lämplig.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (öh...) skrev 2017-11-21 21:10:13 följande:

Kanske är därför de nekar er ledighet nu, då hemskolning bara är tillåtet i Sverige vid vissa väldigt speciella fall.

Det ÄR självklart beviljat att hon läser hemifrån de gångerna hon gjort det!
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 21:11:05 följande:
    Jag får väl helt enkelt fråga deras lärare innan? Det är rektorn som säger nej, inte lärarna.
    Varför ställer du frågan här om du inte vill ta in vad någon annan tycker?
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (öh...) skrev 2017-11-21 21:10:38 följande:

Det är ju som att prata för döva öron.,Vad vill du egentligen med den här tråden?

Vad menar du med det? Bara för att jag inte håller med dig?
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 21:12:16 följande:
    Det ÄR självklart beviljat att hon läser hemifrån de gångerna hon gjort det!
    Av vilken anledning har ni fått det beviljat? Och hur längesen var det?
Svar på tråden Skolan nekar ledighet