• Anonym (Mamma)

Skolan nekar ledighet

Vet nån vad som händer om man struntar i det och åker ändå?

Sökte om två veckors ledighet i början av nästa år, men blev nekade med orden att resor ska göras under lov.

• Svar på tråden Skolan nekar ledighet
  • Anonym (Mamma)
    Mariell8 skrev 2017-11-21 21:46:56 följande:

Kanske därför de nekar ledig pga att hemskolning inte har varit bra...

Men det har den visst varit.
  • Träskvatten
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 21:27:03 följande:
    Har aldrig påstått något sånt.
    Nej det har du inte men konsekvenserna av ditt agerande blir det. All val man gör får konsekvenser. Väljer man att skita i andras regler och ifrågasätta mest för ifrågasättandets skull blir konsekvensen den att du hävdar att du har rätt och de har fel.

Och som jag sa, du visar dina barn att regler följer man bara om man själv känner för det...

• Anonym (mmm)
    Anonym (öh...) skrev 2017-11-21 21:12:09 följande:
    JAg jobbar som lärare och på min skola får vi mentorer bevilja upp till 10 dagar/läsår. MEN vi kan/ska också neka om det är ledighet som ligger under nationella prov, eleven redan ligger efter kunskapsmässigt eller om det finns andra skäl till att ledighet inte är lämplig.
    Jag är också lärare. Hur kan ni få bevilja 10 dagar? Jag blev nyfiken för vi får bevilja 3 dagar och så har det varit under alla mina 24 år som lärare. 
  • Mariell8
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 21:48:24 följande:

Men det har den visst varit.

Uppenbarligen så ligger dina barn efter och därför nekar de er ledighet. Åk på jullovet istället.
  • modsey

Beroende på typ av resa, hur barnen har det i skolan och hur de ligger till och att det vissa gånger bara är så att vi inte fått i hop det på loven så hade jag någon gång åkt ändå.

• Anonym (Pappa P)

Det som händer är att du krånglar till det för dina barn. Beteende som ditt är orsaken till att reglerna är så tydliga med skolplikt.

• Anonym (öh...)
    Anonym (mmm) skrev 2017-11-21 21:49:49 följande:
    Jag är också lärare. Hur kan ni få bevilja 10 dagar? Jag blev nyfiken för vi får bevilja 3 dagar och så har det varit under alla mina 24 år som lärare. 
    Det är vår rektor som delegerat det till oss. Innan var det 5 dagar vi fick och sedan rektorn, men sen delegerade han till oss att vi får bevilja upp till 10 dagar/läsår. Jag har jobbat som lärare i 11 år, och 3 år på min nuvarande arbetsplats men  på min förra arbetsplats fick vi pedagoger bevilja 5 dagar och därefter var det rektorn.
  • viktorjohan

I Sverige råder skolplikt. Kommunen kan utfärda vite till vårdnadshavaren. Så det är väl svaret på frågan TS ställer.

• Träskvatten
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 21:37:45 följande:
    Vi jobbar.
    Men det är ju bara att vara borta från jobbet fastän du inte har ledigt.
    Ja, precis som du planerar för barnen.

• Anonym (Assistent)

Vet föräldrar som rest ändå.En elev var borta 2-3 veckor och det hände inget.

Svar på tråden Skolan nekar ledighet