• Anonym (Mamma)

Skolan nekar ledighet

Vet nån vad som händer om man struntar i det och åker ändå?

Sökte om två veckors ledighet i början av nästa år, men blev nekade med orden att resor ska göras under lov.

• Svar på tråden Skolan nekar ledighet
  • Anonym (Mamma)
    rika skrev 2017-11-21 22:11:17 följande:

Men, om ni inte kan åka för att ni jobbar så är det väl bara att åka ändå? Det är ju det ni menar att era barn ska göra..åka fast de inte har lov. Märkligt resonemang och ett tecken på ogenomtänkt beslut.

Det är verkligen inte samma sak som att en sex- och en sjuåring får ledigt från skolan.
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 22:13:29 följande:
    Det är verkligen inte samma sak som att en sex- och en sjuåring får ledigt från skolan.
    Men du säger att ni hemskolat vid "flera" gånger? Hur kan ni gjort det när ni har ett barn i f-klass och ett i ettan och det bara är november?? 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (öh...) skrev 2017-11-21 22:16:16 följande:

Men du säger att ni hemskolat vid "flera" gånger? Hur kan ni gjort det när ni har ett barn i f-klass och ett i ettan och det bara är november?? 

Hon går i tvåan. Började ett år tidigare med sina kompisar från förskolan.
  • Mariell8
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 22:10:36 följande:

Jag tror och hoppas det. Hade åkt tidigare om vi kunnat.

Varför inte åka över jullovet? Är väl mycket bättre pm.nu släktingen är allvarligt sjuk.
  • Anonym (öh...)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 22:19:35 följande:

Hon går i tvåan. Började ett år tidigare med sina kompisar från förskolan.

Men ändå.. Hemskolat några gånger när hon gått i skolan så kort tid.. Vem beslutade om det? Tror det är där skon klämmer och anledningen till att ni inte får ledigt nu.
  • Anonym (boss)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 22:12:15 följande:

Tack för ditt svar!

Jag har väldigt svårt att tro att lärarna skulle anmäla oss, har väldigt bra kontakt med dem, det är rektorn som är knepig.

Nä sånt sköter rektorn i vanliga fall, just för att ni ska ha en bra relation till ägarna ändå.

Hur långt är det ni ska åka?

Tycker två veckor till någon som är alvarligt sjuk är väldigt länge. Tror du att någon i livets slutskede orkar med det??
  • Anonym (Hh)

Skulle inte finnas på min karta att mina barn hade fått vara borta så länge från skolan. Speciellt inte när man faktiskt hade kunnat åka på jullovet. Ska man åka bort veckovis så planerar man in de på loven. Annars åker man bort över helgen. Man väljer väl hellre bort att inte jobba än att barnen går miste om skolan!?

• Anonym (Rimligt)
    Anonym (Mamma) skrev 2017-11-21 22:10:36 följande:

Jag tror och hoppas det. Hade åkt tidigare om vi kunnat.

Hur gör ni om personen hinner avlida innan ni åker? Stannar ni hemma då?
  • Anonym (AG)
    Anonym (boss) skrev 2017-11-21 21:54:14 följande:

Låter märkligt att ni måste jobba under jullovet men sen när resorna blir billigare efter lovet går det bra att åka.

På vilket sätt tycker du det är märkligt?
    Väldigt många vill vara lediga över jul, alla kan inte det för vissa funktioner måste fungera. I januari har många blåst alla pengar på jul och nyårsfirande och det är därför inte lika många som vill vara lediga.
  • Anonym (mumin)
    Anonym (GG) skrev 2017-11-21 21:03:49 följande:

Spelar ingen roll. Det skapar problem för barnen. Både utbildningsmässigt och socialt.

Vilka sociala problem..?

Tror mest att rektorer nekar av principskäl och pga juridiken. De ids väl inte göra individuella bedömningar. Och sedan tror jag inte skollagen tillåter undantag från skolplikten.
Svar på tråden Skolan nekar ledighet