• Anonym (Mamma)

Skolan nekar ledighet

Vet nån vad som händer om man struntar i det och åker ändå?

Sökte om två veckors ledighet i början av nästa år, men blev nekade med orden att resor ska göras under lov.

• Svar på tråden Skolan nekar ledighet
  • Anonym (mumin)
    Anonym (Hh) skrev 2017-11-21 23:08:16 följande:

Skulle inte finnas på min karta att mina barn hade fått vara borta så länge från skolan. Speciellt inte när man faktiskt hade kunnat åka på jullovet. Ska man åka bort veckovis så planerar man in de på loven. Annars åker man bort över helgen. Man väljer väl hellre bort att inte jobba än att barnen går miste om skolan!?

Men tänk om man inte kan åka på jullovet. Dels är det dyrare att resa under lov och dels finns det föräldrar vars jobbscheman inbegriper röda dagar och helger.
  • Anonym (Hh)
    Anonym (mumin) skrev 2017-11-22 00:01:59 följande:

Men tänk om man inte kan åka på jullovet. Dels är det dyrare att resa under lov och dels finns det föräldrar vars jobbscheman inbegriper röda dagar och helger.

Jobbar själv med ett sådant jobb som innefattar röda dagar och helger.

Sen vet jag mycket väl att det är dyrare över lov men det är ändå så att resor ska planeras in när barnen har lov om de måste med. Sen givetvis så får man ledigt om det är akuta saker som händer osv men då handlar det ju oftast om någon/några dagar. Inte att åka bort 2 veckor.
  • Anonym (Rimligt)

Då får föräldrarna spara en längre tid för att kunna resa under lov. Ansöker man i god tid så brukar de flesta arbetsgivarna kunna ge ledigt. Men att komma på att man vill få ledigt för att åka iväg ett par veckor, någon månad innan ett lov, är inte i god tid.
  • Phalaenopsis

Vi har en del att lära av Finland, där det är läroplikt och inte skolplikt.

"Så ni vill vara borta två veckor? Ok, jag fixar fram pappren till allt barnen ska kunna när de kommer tillbaka."

Det där med skolplikt känns faktiskt rätt jantelag: "Alla ska vara hela dagen i skolan, vare sig de redan kan det som ska läras ut eller inte."

• Phalaenopsis

Men det värsta som kan hända är väl att soc lägger ned en utredning och att rektorn blir lite anti. Så länge ni tar ansvar för att ungarna inte kommer efter, alltså.

• Anonym (Rimligt)
    Anonym (mumin) skrev 2017-11-21 23:58:55 följande:

Vilka sociala problem..?

Tror mest att rektorer nekar av principskäl och pga juridiken. De ids väl inte göra individuella bedömningar. Och sedan tror jag inte skollagen tillåter undantag från skolplikten.

Längre ledigheter under läsåret skapar problem för hela klassen. I unga åldrar blir det ofta oroligt bland klasskamraterna när gruppen är ständigt förändrad. Det är inte bara Ts barn som vill ha ledigt en eller två veckor under läsåret. Barnen har väldigt många lediga dagar trots att de går i skolan. De allra flesta föräldrarna borde kunna förändra sin inställning om att närvaro i skolan är en bisak. Närvaro är a och o för en fungerande skolgång och för en lugn och fin stämning i klassen.
  • Anonym (Livsglädje)

Jag skulle åkt ... oavsett lov eller inte.

Har inte längre så små barn, minsta på mellanstadiet och de äldre barnen i spann från 15-25.

Vi har i alla år rest och besökt många länder även där vi ibland besökt andra skolor under resornas gång .. aldrig någonsin har det ställt till problem i vare sig klassens planering eller att barnen kommit efter ( de har alltid varit pigg på att jobba med läxor under resorna ). Det de lärt under sina resor är ej heller något de kunnat i ett klassrum. Funkar allt bra i övrigt så kan någon föråldrad skolpliktslag aldrig ändra på mitt sätt att se på vad livets skola ger.

Önskar Er en underbar resa!

// vänligen låt inte detta inlägg bli ett ramaskri nu.. utan tänk bara att det är helt ok att man tycker och är olika.. man kan ändå aldrig ändra en annan människas synsätt utan bara sitt eget //

• Tom Araya
    Du menar att föräldern inte kan ta ledigt?
  • Anonym (V)
    Mariell8 skrev 2017-11-21 22:34:18 följande:

Varför inte åka över jullovet? Är väl mycket bättre pm.nu släktingen är allvarligt sjuk.

Det är faktiskt så att alla inte för ledigt från jobb under jul och nyår. Jag tex får inte en dag beviljad mellan 17 dec till 7 januari. Vi är en arbetsplats med över 100 personer. Ingen får semester. Fp kan man ju ta om man har det kvar förståss..
  • carlssonanna

Att resor är billigare utanför löven är ju inget godtagbart skäl. Det finns så många lov att åka på så att åka på.

Att hälsa på en släkting som är så svårt sjuk att hon troligtvis kommer att dö i TVÅ veckor är ju inte normalt. Tror ni en så sjuk person orkar med att ni hälsar på så länge?
Svar på tråden Skolan nekar ledighet