• bdgrunewald

Får ej ta med 4-månaders bebis på svågersbröllop

Min svåger ska gifta sig i Norge och vi bor i Sverige. Vårt barn kommer vara fyra månader när bröllopet tar plats och med största sannolikhet ammas. Detta är första syskonbarnet, men min svåger har sagt att inga barn, inkl. hans brorsdotter, får vara med under vigsel eller middag. De kommer ordna plats för barnvakter man kan anställa (dvs totala främlingar) för att ta hand om dem utanför kyrkan och middagslokalen, alt att jag då åker till Norge för att vara nanny för mitt eget barn och som svägerska missa både vigsel och middag. Är detta normalt eller ok? Tydligen så har många av deras vänner barn, men kan man likställa vänners barn med ens eget och enda syskonbarn? Farföräldrarna kommer vara upptagna med bröllopet och är det inte konstigt att ta med morföräldrar om de inte ens är bjudna på bröllopet, det skulle väl vara förolämpande?

Tänker mig att det är bättre att stanna hemma, känner mig ändå inte som familj efter det här. 

• Svar på tråden Får ej ta med 4-månaders bebis på svågersbröllop
  • nevermind
    mrshudson75 skrev 2017-12-01 12:25:04 följande:

Jag tycker faktiskt det är ganska tråkigt när inte hela familjen blir bjudna.

För oss har det inte varit något val, vi har helt enkelt tackat nej, sist nu i september när svägerskan gifte sig i London.

Varför åkte inte mannen själv?
  • viseversa

Hade aldrig gått med på att lämna bort en sån liten bebis till någon jag inte ens känner. Och som dessutom ammar. Hade tackat nej helt till bröllopet. Och hade förväntat mig att min man/sambo gör det samma.

• kottelin
    viseversa skrev 2017-12-01 16:46:52 följande:

Hade aldrig gått med på att lämna bort en sån liten bebis till någon jag inte ens känner. Och som dessutom ammar. Hade tackat nej helt till bröllopet. Och hade förväntat mig att min man/sambo gör det samma.

Varför tycker du att sambon/mannen skulle avstå sin brors bröllop för att du inte vill/kan följa med?
    Ja, typ så...
  • nevermind
    kottelin skrev 2017-12-01 16:51:18 följande:
    Varför tycker du att sambon/mannen skulle avstå sin brors bröllop för att du inte vill/kan följa med?
    Ja, typ så...
  • Kodia

Är det långt kvar till bröllopet? Då tänker jag att de kanske kommer att ändra sig... Så avvakta bara, eller så tackar ni båda ja (om ni måste svara snart), och hoppas på att antingen de ändrar sig eller att ni ska kunna lösa barnvakt på något sätt. Om ni sedan måste meddela att mannen kommer själv, så tar de nog inte illa upp - ni visar ju då att båda gärna hade velat komma, men att det inte fungerar praktiskt.

• Alessia

Om man  - som jag - varit närvarande vid en kyrklig vigsel med efterföljande middag och sett och hört bådadera totalt förintas av skrikande, springande, rymmande barn med föräldrar som varit oförstående till annat än att deras barn ska få göra vad de har lust till - ja, då är man FÖR barnfria bröllop.

Prästen blev ständigt avbruten av skrik och gap, vigsellöftena fick tas om för brudparet kom av sig i turbulensen, prästen bad föräldrar till huliganbarnen att ta dem ur kyrkan (det gjorde de inte!) och gäster fick jaga de ungar som sprang som vildar mellan bänkarna. Bruden grät och brudgummen såg mordisk ut.Samma sak på middagen. Tal avbröts av skrik och gap och springandet fortsatte. Det var sju barn i åldern 2 till 7 närvarande + en baby (den tystaste). Inga föräldrar verkade skickade att ta hand om sina ätteläggar och se till att de avlägsnades, utom brudens mor, som försökte ta dem ut ur kyrkorummet. För detta blev hon utskälld av barnens föräldrar, varav den ena var hennes egen svärdotter. Hon berövade deras barn en upplevelse!!!??? och fick dem att skämmas. Men andras upplevelse då?

När det blir dags för mina barn att stå inför präst eller vigselförrättare kommer jag starkt att plädera för barnfri ceremoni.

TS, stanna hemma med ditt barn. Brudparet har klart sagt ifrån hur de vill ha det - barnfritt!

• nevermind
    Alessia skrev 2017-12-02 11:46:37 följande:

Om man  - som jag - varit närvarande vid en kyrklig vigsel med efterföljande middag och sett och hört bådadera totalt förintas av skrikande, springande, rymmande barn med föräldrar som varit oförstående till annat än att deras barn ska få göra vad de har lust till - ja, då är man FÖR barnfria bröllop.

Prästen blev ständigt avbruten av skrik och gap, vigsellöftena fick tas om för brudparet kom av sig i turbulensen, prästen bad föräldrar till huliganbarnen att ta dem ur kyrkan (det gjorde de inte!) och gäster fick jaga de ungar som sprang som vildar mellan bänkarna. Bruden grät och brudgummen såg mordisk ut.Samma sak på middagen. Tal avbröts av skrik och gap och springandet fortsatte. Det var sju barn i åldern 2 till 7 närvarande + en baby (den tystaste). Inga föräldrar verkade skickade att ta hand om sina ätteläggar och se till att de avlägsnades, utom brudens mor, som försökte ta dem ut ur kyrkorummet. För detta blev hon utskälld av barnens föräldrar, varav den ena var hennes egen svärdotter. Hon berövade deras barn en upplevelse!!!??? och fick dem att skämmas. Men andras upplevelse då?

När det blir dags för mina barn att stå inför präst eller vigselförrättare kommer jag starkt att plädera för barnfri ceremoni.

TS, stanna hemma med ditt barn. Brudparet har klart sagt ifrån hur de vill ha det - barnfritt!

Vilken mardröm!! Men det visste väl innan hur ungj*vlarna brukar bete sig?

Dagens föräldrar alltså... Mina föräldrar hade lätt dragit ut mig ur kyrkan om jag inte satt ner och höll käften.
  • Alessia
    nevermind skrev 2017-12-02 12:32:07 följande:
    Vilken mardröm!! Men det visste väl innan hur ungj*vlarna brukar bete sig?

Dagens föräldrar alltså... Mina föräldrar hade lätt dragit ut mig ur kyrkan om jag inte satt ner och höll käften.
    Nej, brudparet var tyvärr inte alls medvetna om sina mycket unga släktingars förmåga till att bringa kaos. Dels bor barnen långt från brudparet, dels hade flera av barnen aldrig träffas förut och de bondade på ett synnerligen olycksbådande sätt.
    Barnen är även mina släktingar, fast på långt håll och jag klandrar egentligen inte dem utan deras föräldrar, alltså mina sysslingar med make/maka, som inte förmått förbereda dem på hur man beter sig bland folk och inte heller klarade att ta hand om dem när de tjutande och skrikande for runt i kyrka och bland middagsgäster.
  • möjligt
    Alessia skrev 2017-12-02 11:46:37 följande:

En jäkla skillnad på en ammande 4 månaders bebis och ett helt gäng ungar mellan 2-7 år gamla.

Och det är ju självklart att man genast går ut med bebisen ur kyrkan/middagslokalen om den blir ledsen eller högljudd på annat sätt. Tycker det borde vara lika självklart som att man inte sitter och stör på andra sätt typ tala i telefon eller nåt annat vansinnigt.

Blir faktiskt jätteförvånad att läsa inläggen, har aldrig upplevt att ammande spädbarn inkluderas i ett ?barnförbud?. Däremot är jag ett stort fan av barnfria bröllop i övrigt, framförallt om man vill ha en mer formell middag med talk etc.
  • bdgrunewald

Tack för alla inlägg!

Inbjudningskorten har inte skickats ut än och bröllopet är till sommaren. Vi får hoppas att svågern kommer förstå skillnaden på en fyra-månaders ammande barn och äldre barn, och då att hyra en barnvakt inte är ett alternativ. Får även hoppas att svärfamiljen förstår varför jag hellre stannar kvar i Sverige med barnet än att sitta på hotellrum med bebisen hela bröllopet, vilket min man INTE är ok med.

I vilket fall så är min slutsats från denna tråd att det är skillnad på barnfritt och barnfritt och att det råder en viss oenighet kring det, samt oenighet om huruvida syskons ammande spädbarn skall behandlas som vänners och avlägsna släktingars barn (1+ uppåt). Däremot så är alla överens, såsom jag, om att det är i slutändan brudparet som bestämmer, frågan är kanske till vilken del de vill konsultera familjen innan de tar ett slutgiltigt beslut. 

Tack återigen!

Svar på tråden Får ej ta med 4-månaders bebis på svågersbröllop