• bdgrunewald

Får ej ta med 4-månaders bebis på svågersbröllop

Min svåger ska gifta sig i Norge och vi bor i Sverige. Vårt barn kommer vara fyra månader när bröllopet tar plats och med största sannolikhet ammas. Detta är första syskonbarnet, men min svåger har sagt att inga barn, inkl. hans brorsdotter, får vara med under vigsel eller middag. De kommer ordna plats för barnvakter man kan anställa (dvs totala främlingar) för att ta hand om dem utanför kyrkan och middagslokalen, alt att jag då åker till Norge för att vara nanny för mitt eget barn och som svägerska missa både vigsel och middag. Är detta normalt eller ok? Tydligen så har många av deras vänner barn, men kan man likställa vänners barn med ens eget och enda syskonbarn? Farföräldrarna kommer vara upptagna med bröllopet och är det inte konstigt att ta med morföräldrar om de inte ens är bjudna på bröllopet, det skulle väl vara förolämpande?

Tänker mig att det är bättre att stanna hemma, känner mig ändå inte som familj efter det här. 

• Svar på tråden Får ej ta med 4-månaders bebis på svågersbröllop
  • dagg88
    BossHoss skrev 2017-12-04 08:56:27 följande:

PÅ vårt bröllop så var barn ej välkommna ammande eller ej, barnen dör inte utan sina föräldrar i några timmar

Fast det här barnet kommer ju vara 4 MÅNADER.
  • BossHoss
    dagg88 skrev 2017-12-04 11:55:47 följande:
    Fast det här barnet kommer ju vara 4 MÅNADER.
    Ja? OCH?
  • dagg88
    BossHoss skrev 2017-12-04 13:03:49 följande:

Ja? OCH?

Man lämnar inte bort en ammande 4 månaders.

Tycker lösningen är bra, ts stannar hemma med bebis eller att alla stannar hemma. Ett bröllop är ju inte så speciellt ändå, förutom för de som gifter sig och om man står brudparet riiiiktigt nära :) men skulle man vara riktigt nära så skulle nog inte problemen finnas. Plus att ett bröllop är aldrig viktigare än sina barn.
  • BossHoss
    dagg88 skrev 2017-12-04 13:11:12 följande:
    Varför gör man inte det? Vad skulle hända?
  • dagg88
    BossHoss skrev 2017-12-04 13:18:13 följande:

För att bebisen är viktigare än ett bröllop.
  • BossHoss
    dagg88 skrev 2017-12-04 13:11:12 följande:
    BossHoss skrev 2017-12-04 13:18:13 följande:
    dagg88 skrev 2017-12-04 13:28:30 följande:
    För att bebisen är viktigare än ett bröllop.

Frågan kvarstår, vad händer om man lämnar bort bebis några timmar, som gör det så förbjudet att göra det?
  • Mirelle

Anser det vara dålig etikett om man inte tillåter en närståendes ammande spädbarn. Det är att jämställa med att inte bjuda alls.

• BossHoss
    Mirelle skrev 2017-12-04 13:37:08 följande:

Anser det vara dålig etikett om man inte tillåter en närståendes ammande spädbarn. Det är att jämställa med att inte bjuda alls.

Tur vi har bra vänner då som ansåg det var en självklarhet att barn även ammande ej skulle deltaga under vigseln, att det var vett och etikett att inte ha med dem.
  • Physalis
    BossHoss skrev 2017-12-04 13:31:48 följande:

Frågan kvarstår, vad händer om man lämnar bort bebis några timmar, som gör det så förbjudet att göra det?

Det är inte förbjudet men många föräldrar har högre ambitioner än att barnet inte dör.

Varför låta barnet vara otryggt, skrika och vara hungrig i ett par timmar när det inte är absolut nödvändigt?
    Korrekturläser som en kratta
  • BossHoss
    Physalis skrev 2017-12-04 13:43:53 följande:
    Det är inte förbjudet men många föräldrar har högre ambitioner än att barnet inte dör.

Varför låta barnet vara otryggt, skrika och vara hungrig i ett par timmar när det inte är absolut nödvändigt?
    vårat barn var varken otryggt eller hungrigt när jag hade det en halv dag eller när farmor och farfar hade det och det skrek inte heller mer än vanligt.
Svar på tråden Får ej ta med 4-månaders bebis på svågersbröllop