• bdgrunewald

Får ej ta med 4-månaders bebis på svågersbröllop

Min svåger ska gifta sig i Norge och vi bor i Sverige. Vårt barn kommer vara fyra månader när bröllopet tar plats och med största sannolikhet ammas. Detta är första syskonbarnet, men min svåger har sagt att inga barn, inkl. hans brorsdotter, får vara med under vigsel eller middag. De kommer ordna plats för barnvakter man kan anställa (dvs totala främlingar) för att ta hand om dem utanför kyrkan och middagslokalen, alt att jag då åker till Norge för att vara nanny för mitt eget barn och som svägerska missa både vigsel och middag. Är detta normalt eller ok? Tydligen så har många av deras vänner barn, men kan man likställa vänners barn med ens eget och enda syskonbarn? Farföräldrarna kommer vara upptagna med bröllopet och är det inte konstigt att ta med morföräldrar om de inte ens är bjudna på bröllopet, det skulle väl vara förolämpande?

Tänker mig att det är bättre att stanna hemma, känner mig ändå inte som familj efter det här. 

• Svar på tråden Får ej ta med 4-månaders bebis på svågersbröllop
  • Isola747

Tycker du överreagerar något enormt. Vill de inte ha ett barnvänligt bröllop så ska de inte ha det oavsett vad DU känner inför det hela. Deras bröllop handlar inte om dig eller ditt barn. Man är inte mindre familj bara för att ett par vill ha sitt bröllop barnfritt.
    Jag hade dock inte heller lämnat mitt barn i Sverige och åkt till Norge. Hade antingen avstått från bröllopet eller tagit med någon som barnet är trygg med som barnvakt.

• bdgrunewald

Jag kan dessvärre inte ändra i ursprungliga inlägget. Men detta med bröllopet väcker en massa andra undantryckta känslor av utanförskap som byggts upp över åren som jag inte tänker eller vill gå in på. Så låt oss stryka sista meningen. 

För att omformulera: Visst är det rimligt att jag stannar kvar med barnet i Sverige och pappan åker själv till sin brors bröllop?

• Queennr1
    Persikaplommon skrev 2017-11-30 21:18:29 följande:

Källa på det ?

Du vill ha "källa" för vedertagen vett och etikett?
  • nevermind
    bdgrunewald skrev 2017-11-30 21:55:24 följande:

Jag kan dessvärre inte ändra i ursprungliga inlägget. Men detta med bröllopet väcker en massa andra undantryckta känslor av utanförskap som byggts upp över åren som jag inte tänker eller vill gå in på. Så låt oss stryka sista meningen. 

För att omformulera: Visst är det rimligt att jag stannar kvar med barnet i Sverige och pappan åker själv till sin brors bröllop?

Ja, det är rimligt. Eller gör tvärtom för det är väl vad det verkligen INTE vill. :-P
  • bdgrunewald
    nevermind skrev 2017-11-30 22:02:41 följande:
    Ja, det är rimligt. Eller gör tvärtom för det är väl vad det verkligen INTE vill. :-P
    LOL!
  • dagg88

Tycker ni ska stanna hemma, förstår precis hur du känner och med all rätt.

Vad säger din man om detta?

• Persikaplommon
    Queennr1 skrev 2017-11-30 21:56:14 följande:

Du vill ha "källa" för vedertagen vett och etikett?

Självklart.

FL läsares personliga åsikter är ej synonyma med "vedertagen vett och etikett ".

Varken Magdalena Ribbing eller andra experter delar hennes åsikter.

Svar på tråden Får ej ta med 4-månaders bebis på svågersbröllop