• bdgrunewald

Får ej ta med 4-månaders bebis på svågersbröllop

Min svåger ska gifta sig i Norge och vi bor i Sverige. Vårt barn kommer vara fyra månader när bröllopet tar plats och med största sannolikhet ammas. Detta är första syskonbarnet, men min svåger har sagt att inga barn, inkl. hans brorsdotter, får vara med under vigsel eller middag. De kommer ordna plats för barnvakter man kan anställa (dvs totala främlingar) för att ta hand om dem utanför kyrkan och middagslokalen, alt att jag då åker till Norge för att vara nanny för mitt eget barn och som svägerska missa både vigsel och middag. Är detta normalt eller ok? Tydligen så har många av deras vänner barn, men kan man likställa vänners barn med ens eget och enda syskonbarn? Farföräldrarna kommer vara upptagna med bröllopet och är det inte konstigt att ta med morföräldrar om de inte ens är bjudna på bröllopet, det skulle väl vara förolämpande?

Tänker mig att det är bättre att stanna hemma, känner mig ändå inte som familj efter det här. 

• Svar på tråden Får ej ta med 4-månaders bebis på svågersbröllop
  • Lowika

Vad är problemet med morochfarföräldrarna? De kan väl visst följa med och barnvakta. Kyrkan (om det är det?) är öppen för alla. Tillochmed okända faktiskt.

När svägerskan gifte sig i somras var mina föräldrar med på vigseln också. De har ju för guds skull firat jul ihop till och med. Men sedan tog de våra barn (och brudparets hund) under kvällen då festen varken var lämpad för barn eller de ville ha barn där.

Dock fick ammande bebisar (Som vår 3a) faktiskt vara med.

• miss35

De alternativ som finns är att ni tar med er barnvakt som passar bebisen under vigseln och festen alt att du stannar hemma med bebisen.

Brudparet har ju redan bestämt att ammande bebisar inte får delta alls, vilket såklart bör respekteras, det är deras dag.

• dagg88
    Lowika skrev 2017-12-06 12:32:16 följande:

Vad är problemet med morochfarföräldrarna? De kan väl visst följa med och barnvakta. Kyrkan (om det är det?) är öppen för alla. Tillochmed okända faktiskt.

När svägerskan gifte sig i somras var mina föräldrar med på vigseln också. De har ju för guds skull firat jul ihop till och med. Men sedan tog de våra barn (och brudparets hund) under kvällen då festen varken var lämpad för barn eller de ville ha barn där.

Dock fick ammande bebisar (Som vår 3a) faktiskt vara med.

Så du menar att de ska släpa med sig morföräldrar 90 mil för deras skull? Helt galet i mina ögon! Och maken kommer ju åka, så varför utsätta en 4 månaders för en redan, de har det bättre hemma!

Mm precis, ammande bebisar fick vara med.... stor skillnad...
  • Lowika
    dagg88 skrev 2017-12-06 13:56:45 följande:

Så du menar att de ska släpa med sig morföräldrar 90 mil för deras skull? Helt galet i mina ögon! Och maken kommer ju åka, så varför utsätta en 4 månaders för en redan, de har det bättre hemma!

Mm precis, ammande bebisar fick vara med.... stor skillnad...

Hade inte kommit så långt i tråden. För oss är Norge 2 timmar bort. Och för övrigt var bröllopet vi var på i somras 4 timmar bort. Fast i Sverige. Om en landsgräns har betydelse.
  • dagg88
    Lowika skrev 2017-12-06 16:22:52 följande:

Hade inte kommit så långt i tråden. För oss är Norge 2 timmar bort. Och för övrigt var bröllopet vi var på i somras 4 timmar bort. Fast i Sverige. Om en landsgräns har betydelse.

Nej har ingen betydelse (vilket jag aldrig skrivit om). Men 9 h är länge för en 4 månaders i bil och för en barnvakt de inte inte vill ha (eftersom att de inte vill lämna ifrån sig bebisen).

Bröllop ska vara mysigt och kul, och det skulle inte bli kul för ts.
  • Stårschan
    bdgrunewald skrev 2017-12-06 08:31:12 följande:
    Mycket tjat, spela på skuldkänslor, och ännu mer tjat. 
    Försök att vända tillbaka tjatet så att de lägger skuldkänslorna på dem som portar er.
  • Nymphaea
    bdgrunewald skrev 2017-12-06 08:43:09 följande:
    Tack, jag håller helt med. Bröllopet är ca 9h bort dörr till dörr. De jämför oss med de två andra bebisarna vars morföräldrar endast ska köra 30 min till bröllopet för att vara barnvakter. Vi har av olika skäl ingen möjlighet till en barnvakt barnet litar på från Sverige som kan följa med till bröllop tillsammans med alla inhyrda, lokala nannies. Brudparet är nog ok om att jag inte kommer, men svärmor försöker belägga skuldkänslor över att 1) jag som mamma inte skippar vigsel och middag för att vara barnvakt så de får träffa barnet före/efter 2) att vi inte lämnar bort vårt barn till en okänd främling. Vi har sagt att jag stannar kvar i Sverige med barnet så min man kan gå, men detta har inte accepterats och ej heller har brudparet ändrat sig utan nu tjatar de om vi bör hyra in barnvakt. Jag och min man har gett upp och tänker vi skjuter upp den här diskussionen med dem tills efter vår bebis har fötts. 
    Men snälla, säg till din sambo att ta diskussionerna med sin barnsliga familj! Vad är de, universums mittpunkt? Hade blivit så förbannad...
  • elyse

Avvakta med definitivt besked tills barnet är här och ni vet hur villkoren ser ut. Ni vet inte hur någon av er kommer att må, hur amningen blir, om bebisen sover mycket, vill bli buren, trivs i vagn...

Jag vill egentligen inte låta såhär negativ för barn är för det mesta fantastiska och jag har haft två superenkla bebisar själv, men jag känner par där mamman inte alls hade varit bekväm i att den andra föräldern åker iväg i 2-3 dagar.

• vetlanda
    dagg88 skrev 2017-12-06 16:33:12 följande:

Nej har ingen betydelse (vilket jag aldrig skrivit om). Men 9 h är länge för en 4 månaders i bil och för en barnvakt de inte inte vill ha (eftersom att de inte vill lämna ifrån sig bebisen).

Bröllop ska vara mysigt och kul, och det skulle inte bli kul för ts.

Ja alldeles för långt för stackars bebis rygg!!
  • dagg88
    vetlanda skrev 2017-12-08 01:25:28 följande:

Ja alldeles för långt för stackars bebis rygg!!

Håller med till fullo!
  • nevermind
    bdgrunewald skrev 2017-12-06 08:43:09 följande:
    Tack, jag håller helt med. Bröllopet är ca 9h bort dörr till dörr. De jämför oss med de två andra bebisarna vars morföräldrar endast ska köra 30 min till bröllopet för att vara barnvakter. Vi har av olika skäl ingen möjlighet till en barnvakt barnet litar på från Sverige som kan följa med till bröllop tillsammans med alla inhyrda, lokala nannies. Brudparet är nog ok om att jag inte kommer, men svärmor försöker belägga skuldkänslor över att 1) jag som mamma inte skippar vigsel och middag för att vara barnvakt så de får träffa barnet före/efter 2) att vi inte lämnar bort vårt barn till en okänd främling. Vi har sagt att jag stannar kvar i Sverige med barnet så min man kan gå, men detta har inte accepterats och ej heller har brudparet ändrat sig utan nu tjatar de om vi bör hyra in barnvakt. Jag och min man har gett upp och tänker vi skjuter upp den här diskussionen med dem tills efter vår bebis har fötts. 
    Svara inte när de ringer!!
  • Linnet1976

Jag tycker det låter jätte konstigt. Jag var på ett rätt formellt bröllop med min första dotter när hon var 3 månader. Man ammar ju rätt mycket då. Det var inga problem, vi satt nära dörren och turades om (jag och min man) att gå ut om det behövdes. Hon gav inte ifrån sig ett pip och hade hon gjort det hade vi naturligtvis lämnar rummet, det är inte svårare än så. Jag skulle nog helt enkelt tacka nej om jag inte fick ha med mitt spädbarn eller få hjälp av en mor/farförälder på plats. En anställd barnvakt till ett så litet barn är inte ett alternativ för mig. Om bröllopsparet har så specifika önskningar måste de också kunna respektera ett nej till att ni deltar...

Svar på tråden Får ej ta med 4-månaders bebis på svågersbröllop