Padirac skrev 2017-12-17 11:09:36 följande:
Tanken var att 10-15% skulle betala statlig skatt om jag kommer ihåg rätt, och det under en tillfällig period då Sveriges ekonomi var som mest ansträngd på 90talet pga finans/bank krisen. Precis som du säger är det nu väldigt många fler som gör det.
Det jag försöker lägga fram är att trots att många ligger nära brytpunkten, speciellt i Stockholm, så är det väldigt många som ligger på löner långt under detta, som arbetar deltid, som inte får chansen i sin bransch att få heltid, för det erbjuds inte. Den svenska modellen med progressiv skatt är ett utjämnings och omföedelningssystem som varit lyckat, som gett de med små inkomster skola och vård. Idag ökar inkomstklyftorna och politiska krafter försöker öka dessa klyftor.
Jag tror att så länge dessa klyftor ökar, eller så länge de med lägst inkomst pressas nedåt så kommer behovet av att ta ut den höga skatten att öka.
I det stora hela finner jag det därför lite löjeväckande inte se en större bild där fler av samhällets utmaningar framträder.
Jag tycker du argumenterar mot dig själv. Du är ju för en så låg brytpunkt som möjligt. Samtidigt arguemnterar du för de med låg inkomst som då närmar sig denna brytpunkt.
Enligt dig ska man ju gå hem från jobbet när man kommer upp i brytpunkten. Intressant. Säg mig, hur ska staten då vi in pengar att omfördela?
Du nämner att det är våra höga marginalskatter som orsakar våran dyra, men icke fungerande vårdapparat. Totala skattetrycket ligger väl på närmare 2000 Miljarder? Menar du på allvar attvården står sist i kön att ta del av dessa?
Jag håller dock med dig i det där att gå hem från jobbet. Skippa övertid. Ta ledigt. Istället kan man jobba åt sig själv. Måla ett staket. Tapetsera ett rum. REnovera sitt kök. Det är mycket populärt, och helt skattefritt.
Ännu hellre kan man ta ledigt för att bygga upp ett eget företag. Här finns enorma möjligheter att sänka skatten.