• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • Draken55

Skatter i Sverige, ännu ett område med total hyckleri, inte minst från vänstern, maler på om moral och att det är häftigt, hackar på näringslivsföreträdares om verkligen gjort nåt för landet och jobbat,
    men vad gör Sahlin Wallström och alla de andra i praktiken??

Urk, man mår illa .  Sånt får en at undra om det inte är lika bra att skrota hela den politiska skiten och införa tjänstemannastyre?

• KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-16 02:44:20 följande:
    Den som tjänade 32000 år 2015 kommer i många fall tjäna 35000 år 2018 som vi strax går in i.

Tror du denne känner sig högavlönad? Tror du denne känner sig vara nära gränsen till höginkomsttagare. Det behövs bara några tusenlappar till innan den stackaren springer rakt in i väggen.

Nu är det ju så att du hänvisar till en undersökning som publicerades 2017 och som avser inkomståret 2016. Dessutom så är det så att gränsen för statlig skatt normalt sett indexjusteras årligen och höjs i takt med genomsnittliga löneökningar på arbetsmarknaden (att inte gränsen för statlig skatt höjs nästa år är ett undantag).

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-16 16:57:54 följande:
    Nu är du där med att du tror att andra tror saker igen Solig
    Nej jag bara påtalade att du blandar ihop begreppen inkomst och lön.
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-16 18:14:18 följande:

Nu är det ju så att du hänvisar till en undersökning som publicerades 2017 och som avser inkomståret 2016. Dessutom så är det så att gränsen för statlig skatt normalt sett indexjusteras årligen och höjs i takt med genomsnittliga löneökningar på arbetsmarknaden (att inte gränsen för statlig skatt höjs nästa år är ett undantag).

Jag tyckte nog att det stod 2015 på några ställen, men jag kan ha fel och det kan vara 2016 som avsågs.

Det är dock inget ovanligt att de rödgröna försöker trycka ner gränsen för statlig inkomstskatt genom att inte räkna upp skiktgränserna. De gick ju t.o.m ihop med SD och drev igenom detta 2014 och så har det väl fortsatt flera år sen dess.

Det nya normala är att lönerna räknas upp, men skiktgränsen ligger stilla.

Det tillfälliga är det normala i de rödgrönas värld. Den tillfälliga så kallade värnskatten infördes 1995 och är 22 år senare fortfarande tillfällig. De rödgröna har ingen som helst trovärdighet. Målet är att helt vanliga arbetare ska betala minst 50% skatt, vaddet verkar.

• Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-17 00:44:00 följande:

Nej jag bara påtalade att du blandar ihop begreppen inkomst och lön.

Jag förstår det som att räkna på medianinkomsten inte passade din tes.

Hur som helst är det makabert löjligt att gnälla över att medellönen för tjänstemän i Stockholm är så hög att de får lov att betala statlig skatt på övertidsersättning.

Sluta arbeta över eller ta ut det som ledighet, alt skaffa en utbildning som ger högre lön. Låt företagen organisera sin verksamhet så att övertid inte är en nödvändig del för att få skeppet att funka. Anställ fler människor. Det finna många aspekter, ingen av dem gör det nödvändigt att gnälla över att medellönen för tjänstemän i Stockholm är så mycket högre än andras lön.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-17 10:16:54 följande:
    Jag förstår det som att räkna på medianinkomsten inte passade din tes.

Hur som helst är det makabert löjligt att gnälla över att medellönen för tjänstemän i Stockholm är så hög att de får lov att betala statlig skatt på övertidsersättning.

Sluta arbeta över eller ta ut det som ledighet, alt skaffa en utbildning som ger högre lön. Låt företagen organisera sin verksamhet så att övertid inte är en nödvändig del för att få skeppet att funka. Anställ fler människor. Det finna många aspekter, ingen av dem gör det nödvändigt att gnälla över att medellönen för tjänstemän i Stockholm är så mycket högre än andras lön.
    Min tes ju just att gränsen för statlig skatt ligger löjligt nära den genomsnittliga lönen i Sverige. Att du hittar på andra förutsättning är kan vi lämna därhän. I Stockholm tjänar tjänstemän redan idag mer än brytpunkten. Undersökning som jag pekat på visar att Sverige har världens högsta marginalskatt som dessutom infaller långt under vad som definieras som hög inkomst.

Mot detta försöker du arguemntera genom att peka på att sjukförsökringen och andra system ger mindre än brytpunkten. Är det verkligen det bästa du har att komma med?

De högre skiktgränserna var en gång i tiden avsedda att drabba höginkomsttagare. Har för mig att tanken var att de 10% med högst inkomst skulle få denna höga marginalskatt. Det blir lite snett när genomsnittslönen börjar komma ikapp (och i vissa fall förbi) gränsen.

Jag är glad att folk trotsar dina konstiga idéer och fortsätter arbeta. Det är helt underbart att sjuksköterskan känner ansvar för de sjuka och går till jobbet trots att hon själv inte får mycket för det.

Dethar aldrig slagit dig att det finns de som vill jobba mer för att kunna frigöra kapital till en dröm?
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-17 10:57:23 följande:

Min tes ju just att gränsen för statlig skatt ligger löjligt nära den genomsnittliga lönen i Sverige. Att du hittar på andra förutsättning är kan vi lämna därhän. I Stockholm tjänar tjänstemän redan idag mer än brytpunkten. Undersökning som jag pekat på visar att Sverige har världens högsta marginalskatt som dessutom infaller långt under vad som definieras som hög inkomst.

Mot detta försöker du arguemntera genom att peka på att sjukförsökringen och andra system ger mindre än brytpunkten. Är det verkligen det bästa du har att komma med?

De högre skiktgränserna var en gång i tiden avsedda att drabba höginkomsttagare. Har för mig att tanken var att de 10% med högst inkomst skulle få denna höga marginalskatt. Det blir lite snett när genomsnittslönen börjar komma ikapp (och i vissa fall förbi) gränsen.

Jag är glad att folk trotsar dina konstiga idéer och fortsätter arbeta. Det är helt underbart att sjuksköterskan känner ansvar för de sjuka och går till jobbet trots att hon själv inte får mycket för det.

Dethar aldrig slagit dig att det finns de som vill jobba mer för att kunna frigöra kapital till en dröm?

Tanken var att 10-15% skulle betala statlig skatt om jag kommer ihåg rätt, och det under en tillfällig period då Sveriges ekonomi var som mest ansträngd på 90talet pga finans/bank krisen. Precis som du säger är det nu väldigt många fler som gör det.

Det jag försöker lägga fram är att trots att många ligger nära brytpunkten, speciellt i Stockholm, så är det väldigt många som ligger på löner långt under detta, som arbetar deltid, som inte får chansen i sin bransch att få heltid, för det erbjuds inte. Den svenska modellen med progressiv skatt är ett utjämnings och omföedelningssystem som varit lyckat, som gett de med små inkomster skola och vård. Idag ökar inkomstklyftorna och politiska krafter försöker öka dessa klyftor.

Jag tror att så länge dessa klyftor ökar, eller så länge de med lägst inkomst pressas nedåt så kommer behovet av att ta ut den höga skatten att öka.

I det stora hela finner jag det därför lite löjeväckande inte se en större bild där fler av samhällets utmaningar framträder.
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-17 11:09:36 följande:
    Tanken var att 10-15% skulle betala statlig skatt om jag kommer ihåg rätt, och det under en tillfällig period då Sveriges ekonomi var som mest ansträngd på 90talet pga finans/bank krisen. Precis som du säger är det nu väldigt många fler som gör det.

Det jag försöker lägga fram är att trots att många ligger nära brytpunkten, speciellt i Stockholm, så är det väldigt många som ligger på löner långt under detta, som arbetar deltid, som inte får chansen i sin bransch att få heltid, för det erbjuds inte. Den svenska modellen med progressiv skatt är ett utjämnings och omföedelningssystem som varit lyckat, som gett de med små inkomster skola och vård. Idag ökar inkomstklyftorna och politiska krafter försöker öka dessa klyftor.

Jag tror att så länge dessa klyftor ökar, eller så länge de med lägst inkomst pressas nedåt så kommer behovet av att ta ut den höga skatten att öka.

I det stora hela finner jag det därför lite löjeväckande inte se en större bild där fler av samhällets utmaningar framträder.
    Jag tycker du argumenterar mot dig själv. Du är ju för en så låg brytpunkt som möjligt. Samtidigt arguemnterar du för de med låg inkomst som då närmar sig denna brytpunkt.

Enligt dig ska man ju gå hem från jobbet när man kommer upp i brytpunkten. Intressant. Säg mig, hur ska staten då vi in pengar att omfördela?

Du nämner att det är våra höga marginalskatter som orsakar våran dyra, men icke fungerande vårdapparat. Totala skattetrycket ligger väl på närmare 2000 Miljarder? Menar du på allvar attvården står sist i kön att ta del av dessa?

Jag håller dock med dig i det där att gå hem från jobbet. Skippa övertid. Ta ledigt. Istället kan man jobba åt sig själv. Måla ett staket. Tapetsera ett rum. REnovera sitt kök. Det är mycket populärt, och helt skattefritt.

Ännu hellre kan man ta ledigt för att bygga upp ett eget företag. Här finns enorma möjligheter att sänka skatten.
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-17 11:34:07 följande:

....

Du nämner att det är våra höga marginalskatter som orsakar våran dyra, men icke fungerande vårdapparat..... .

Det där och annat du skriver här är nog sånt där du menar är underförstått, dvs sånt du inbillar dig att andra tror. När ska du sluta påstå vad andra skriver?
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-17 11:34:07 följande:

Jag tycker du argumenterar mot dig själv. Du är ju för en så låg brytpunkt som möjligt. Samtidigt arguemnterar du för de med låg inkomst som då närmar sig denna brytpunkt.

Enligt dig ska man ju gå hem från jobbet när man kommer upp i brytpunkten. Intressant. Säg mig, hur ska staten då vi in pengar att omfördela?

Du nämner att det är våra höga marginalskatter som orsakar våran dyra, men icke fungerande vårdapparat. Totala skattetrycket ligger väl på närmare 2000 Miljarder? Menar du på allvar attvården står sist i kön att ta del av dessa?

Jag håller dock med dig i det där att gå hem från jobbet. Skippa övertid. Ta ledigt. Istället kan man jobba åt sig själv. Måla ett staket. Tapetsera ett rum. REnovera sitt kök. Det är mycket populärt, och helt skattefritt.

Ännu hellre kan man ta ledigt för att bygga upp ett eget företag. Här finns enorma möjligheter att sänka skatten.

Men högre lägsta inkomster tror jag brytpunkten kan flyttas längre upp, det får också andra positiva konsekvenser som att mindre pengar behöver omfördelas.

Då medianinkomsten ligger så långt under medelinkomsten är det inte konstigt att det behövs stora skatteuttag.

De med lägst inkomst idag är se som verkligen behöver extra arbetstid för att komma upp i full arbetstid eller för att få ihop ekonomin pga det låga löneläge de sitter i.

Där finns de verkliga problemen, inte i den skatt de som tjänar 50% mer än dessa grupper får betala för övertid.

Ja, måla ett staket, renovera ett kök, umgås med familj och vänner är ofta mer meningsfullt än att arbeta extra om inte nöden så kräver.
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt