• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • KillBill
    Draken55 skrev 2017-12-15 17:52:11 följande:
    Jahadu, det är därför han säger att det är  medelmåttligt. ??

Det finns propaganda överallt, vill man tro på skiten står det en fritt, vi är säkerligen bättre än Somalia, men att Sverige skulle vara topp i Europa är  precis som din egen minister  säger ,en illusion.

Vi kommer högt i rankingarna tack vare att stora investeringar görs i forskning och utveckling. Men ser vi på vad vi får ut i form av nya innovationer, produkter, tjänster, och växande bolag ? då är Sverige medelmåttigt, säger han.

Ja det är klart att allt kan bli bättre men om du betänker att svenskar ligger bakom innovationer såsom  Spotify, Minecraft osv så inser du att vi är ett innovativt land. Sverige har ju t.ex. alltid legat i topp när det gäller antal patent per capita. 

digital.di.se/artikel/rapport-sverige-varldens-nast-mest-innovativa-land

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • KillBill
    Draken55 skrev 2017-12-15 17:52:11 följande:
    Jahadu, det är därför han säger att det är  medelmåttligt. ??

Det finns propaganda överallt, vill man tro på skiten står det en fritt, vi är säkerligen bättre än Somalia, men att Sverige skulle vara topp i Europa är  precis som din egen minister  säger ,en illusion.

Vi kommer högt i rankingarna tack vare att stora investeringar görs i forskning och utveckling. Men ser vi på vad vi får ut i form av nya innovationer, produkter, tjänster, och växande bolag ? då är Sverige medelmåttigt, säger han.
    www.va.se/nyheter/2016/03/03/sverige-i-patenttoppen---rekordmanga-beviljade-patent/

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-14 23:46:15 följande:
    Den genomsnittliga länen för en löntagare ör drygt 32 000. Tycker du att det är skrämmande nära 38 000 kr?Den rapport som du länkar till är från i år och avser 2016 års löner.
    Nej, det har jag inte sagt. Jag har sagt att gränsen för att tvingas betala 50% marginalskatt är skrämmande nära genomsnittslönen.

Så hög skatt skall vara för höginkomsttagare. Inte för helt vanliga männsikor som jobbar övertid.
  • Draken55
    KillBill skrev 2017-12-15 18:07:16 följande:

Ja det är klart att allt kan bli bättre men om du betänker att svenskar ligger bakom innovationer såsom  Spotify, Minecraft osv så inser du att vi är ett innovativt land. Sverige har ju t.ex. alltid legat i topp när det gäller antal patent per capita. 

digital.di.se/artikel/rapport-sverige-varldens-nast-mest-innovativa-land

Nyss var vi bäst, nu anpassar du snabbt din propaganda till att det är ok att vi är medelmåttliga men vi strävar efter mer,
    vindarna vänder snabbt ser jag.

Jag har aldrig påstått att Sverige skulle vara ett land utan innovationer, så du behöver inte sitta och tro att du kan få mig att inse nåt jag redan vet, tack.
  • KillBill
    Draken55 skrev 2017-12-15 18:39:51 följande:

Nyss var vi bäst, nu anpassar du snabbt din propaganda till att det är ok att vi är medelmåttliga men vi strävar efter mer,

vindarna vänder snabbt ser jag.

Jag har aldrig påstått att Sverige skulle vara ett land utan innovationer, så du behöver inte sitta och tro att du kan få mig att inse nåt jag redan vet, tack.

Vad svamlar du om? Ett av världens mest innovativa länder har jag sagt hela tiden och så är det också!
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-15 18:16:24 följande:

Nej, det har jag inte sagt. Jag har sagt att gränsen för att tvingas betala 50% marginalskatt är skrämmande nära genomsnittslönen.

Så hög skatt skall vara för höginkomsttagare. Inte för helt vanliga männsikor som jobbar övertid.

Genomsnittslönen i Sverige ligger alltså på drygt 32 000 kronor i månaden. Tror du att en medelinkomsttagare med en lön på 32 000 kronor i månadslön tycker att den egna lönen är skrämmande nära gränsen för statlig skatt som är ca 38 000 kronor? Själv tror jag att den som tjänar 32 000 kronor tycker att 6 000 kronor (72 0000 kr om året) är en ganska stor löneskillnad.
  • Padirac

Tittar vi på medianinkomsten så ter sig gnället över att inte få ut mer från övertiden makabert löjligt.

www.ekonomifakta.se/Fakta/Regional-statistik/Din-kommun-i-siffror/Nyckeltal-for-regioner/

Notera att kommunen där medianinkomsten är högst är Danderyd, där når man upp till 362 tusen /år. Mycket långt kvar till gränsen för statlig inkomstskatt.

Sen kommer en rad stockholmskommuner och Lomma,

Stockholms kommun då? 309 tusen.

längst ned i listan hittar vi kommuner där medianinkomster ligger på 210-220 tusen /år.

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-15 17:23:37 följande:
    Vad tror du, är marginalskatterna förklaringen till att Sverige är ett av världens mest innovativa länder?
    Vem har sagt att marginalskatten är ett problem för de allra mest framgångsrika?

Jag talar om den övertidsarbetande sjuksköterskan. Eller den egna företagaren som har svårt att få verksamheten att lyfta. D.v.s jag talar om de för vilka en sänkt marginalskatt skulle göra verklig skillnad.

• man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-15 17:47:32 följande:
    För en socialdemokratisk minister räcker det inte med att komma högt upp på en lista över världens mest innovativa länder, det är första plats som gäller!
    När skall du förstå att det du skriver saknar kopplingtill marginalskatten?
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-15 22:28:33 följande:
    Genomsnittslönen i Sverige ligger alltså på drygt 32 000 kronor i månaden. Tror du att en medelinkomsttagare med en lön på 32 000 kronor i månadslön tycker att den egna lönen är skrämmande nära gränsen för statlig skatt som är ca 38 000 kronor? Själv tror jag att den som tjänar 32 000 kronor tycker att 6 000 kronor (72 0000 kr om året) är en ganska stor löneskillnad.
    Den som tjänade 32000 år 2015 kommer i många fall tjäna 35000 år 2018 som vi strax går in i.

Tror du denne känner sig högavlönad? Tror du denne känner sig vara nära gränsen till höginkomsttagare. Det behövs bara några tusenlappar till innan den stackaren springer rakt in i väggen.
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt