• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • man och nöjd

Så du står inte för detta?:

"Den svenska modellen med progressiv skatt är ett utjämnings och omföedelningssystem som varit lyckat, som gett de med små inkomster skola och vård."

Tycker du att vår sjukvård fungerar bra?

Får man påminna om att sjukvården var för alla även på 90-talet när högsta marginalskatten var 50% och denna betalades av färre än 15%.

• man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-17 11:57:42 följande:
    Men högre lägsta inkomster tror jag brytpunkten kan flyttas längre upp, det får också andra positiva konsekvenser som att mindre pengar behöver omfördelas.

Då medianinkomsten ligger så långt under medelinkomsten är det inte konstigt att det behövs stora skatteuttag.

De med lägst inkomst idag är se som verkligen behöver extra arbetstid för att komma upp i full arbetstid eller för att få ihop ekonomin pga det låga löneläge de sitter i.

Där finns de verkliga problemen, inte i den skatt de som tjänar 50% mer än dessa grupper får betala för övertid.

Ja, måla ett staket, renovera ett kök, umgås med familj och vänner är ofta mer meningsfullt än att arbeta extra om inte nöden så kräver.
    Skulle vilja påstå att de flesta som jobbar deltid gör det av egen fri vilja. Jag kan förstå att man vill ha höga skatter på extremt höga inkomster. Man jag kan inte förstå att mediokra inkomster som 38200 ska rendera över 50% marginalskatt. Detta är och förblir ett självmål av de rödgröna.

Jo, skyhöga marginalskatter är ett problem eftersom de skadar tillväxten. Om stora grupper drabbas kommer de ägna sin tid åt att försöka rundasystemet istället för att arbeta. Du föreslår ju själv att folk ska ligga på soffan istället för att arbeta. Kan du redogöra vad det innebär för skatteintäkterna?

• Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-17 11:59:51 följande:

Så du står inte för detta?:

"Den svenska modellen med progressiv skatt är ett utjämnings och omföedelningssystem som varit lyckat, som gett de med små inkomster skola och vård."

Tycker du att vår sjukvård fungerar bra?

Får man påminna om att sjukvården var för alla även på 90-talet när högsta marginalskatten var 50% och denna betalades av färre än 15%.

Det är din vantolkning i det jag ser som ett försök till en billig poäng.

Du kan inte tillskriva andra de åsikter du själv tror att de har. Det har du och jag debatterat i månader.

Fråga istället för att tillskriva andra dina åsikter.

Sjukvården har liksom arbetet inom alla områden genomgått strukturella och politisk förändring. Dessa strukturella och politiska förändringar ger nya utmaningar.

Här finns en del tankar beskrivna

socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/viewFile/806/623
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-17 12:18:09 följande:
    Det är din vantolkning i det jag ser som ett försök till en billig poäng.

Du kan inte tillskriva andra de åsikter du själv tror att de har. Det har du och jag debatterat i månader.

Fråga istället för att tillskriva andra dina åsikter.

Sjukvården har liksom arbetet inom alla områden genomgått strukturella och politisk förändring. Dessa strukturella och politiska förändringar ger nya utmaningar.

Här finns en del tankar beskrivna

socialmedicinsktidskrift.se/index.php/smt/article/viewFile/806/623
    Nu handlar denna tråd om marginalskatterna och jag har inte för avsikt att gå djupare på sjukvården än det torra konstaterandet att den fungerar sådär.

Det är helt fel att påstå att marginalskatterna har med sjukvården att göra.

Istället kan vi konstatera att i början av 90-talet hade vi sjukvård trots lägre marginalskatter och trots att de betalades av betydligt färre.

För vänstern är höga marginalskatter för breda grupper ett självändamål. En del av Jante. Den som lyckas måste tryckas ned.
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-17 12:22:41 följande:

Nu handlar denna tråd om marginalskatterna och jag har inte för avsikt att gå djupare på sjukvården än det torra konstaterandet att den fungerar sådär.

Det är helt fel att påstå att marginalskatterna har med sjukvården att göra.

Istället kan vi konstatera att i början av 90-talet hade vi sjukvård trots lägre marginalskatter och trots att de betalades av betydligt färre.

För vänstern är höga marginalskatter för breda grupper ett självändamål. En del av Jante. Den som lyckas måste tryckas ned.

Det där är ett påstående de som också tillskriver andra dina egna åsikter om dem.
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-17 00:50:37 följande:
    Jag tyckte nog att det stod 2015 på några ställen, men jag kan ha fel och det kan vara 2016 som avsågs.

Det är dock inget ovanligt att de rödgröna försöker trycka ner gränsen för statlig inkomstskatt genom att inte räkna upp skiktgränserna. De gick ju t.o.m ihop med SD och drev igenom detta 2014 och så har det väl fortsatt flera år sen dess.

Det nya normala är att lönerna räknas upp, men skiktgränsen ligger stilla.

Det tillfälliga är det normala i de rödgrönas värld. Den tillfälliga så kallade värnskatten infördes 1995 och är 22 år senare fortfarande tillfällig. De rödgröna har ingen som helst trovärdighet. Målet är att helt vanliga arbetare ska betala minst 50% skatt, vaddet verkar.

Du har fel. Gränsen för statlig skatt har (bortsett för inkomståret 2016) höjts varje år. I år höjdes gränsen med 2 % och nästa år föreslår regeringen att skiktgränsen ska höjas med 0,7 %. År 2014 och 2015 höjdes skiktgränsen med 1,8 % respektive 2,2 %.Jag kan alltså lugna dig med att det inte finns någon risk för att en medelinkomsttagare som år 2016 tjänade 32 200 kronor i månaden (enligt den rapport du länkar de till) med regeringens politik kommer bli tvungen att betala statlig inkomstskatt.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-17 12:29:39 följande:
    Det där är ett påstående de som också tillskriver andra dina egna åsikter om dem.
    Vi har högst marginalskatt i världen. Detta redan vid mediokra inkomster. Trots detta klarar vår omvärld av att bedriva sjukvård som i många fall är överlägsen våran.

Var det nåt mer du ville lära dig?
  • man och nöjd
    KillBill skrev 2017-12-17 13:25:05 följande:

Du har fel. Gränsen för statlig skatt har (bortsett för inkomståret 2016) höjts varje år. I år höjdes gränsen med 2 % och nästa år föreslår regeringen att skiktgränsen ska höjas med 0,7 %. År 2014 och 2015 höjdes skiktgränsen med 1,8 % respektive 2,2 %.Jag kan alltså lugna dig med att det inte finns någon risk för att en medelinkomsttagare som år 2016 tjänade 32 200 kronor i månaden (enligt den rapport du länkar de till) med regeringens politik kommer bli tvungen att betala statlig inkomstskatt.

Jag kan garantera dig att tusentals av de som 2015 tjänade 32200 kronor kommer tvingas betala statlig inkomstskatt 2018.

Den som har fel är därmed du.

Varför är det så viktigt för dig att vanliga arbetare ska ha över 50% i marginalskatt?

Jag har inget emot höga marginalskatter, bara de inte drabbar vanligt folk. För mig får gärna börs-vd'ar m.m betala höga marginalskatter. Då skulle man kunna prata om "de som tjänar mest". Att säga så om den som tjänar 40000 och har stora omkostnader för att göra det möjligt, inger ingen större trovärdighet.
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-17 16:05:35 följande:

Vi har högst marginalskatt i världen. Detta redan vid mediokra inkomster. Trots detta klarar vår omvärld av att bedriva sjukvård som i många fall är överlägsen våran.

Var det nåt mer du ville lära dig?

När kommer läraren
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-17 16:11:00 följande:
    När kommer läraren
    Tror inte du känner igen en lärare
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt