Padirac skrev 2017-12-17 11:57:42 följande:
Men högre lägsta inkomster tror jag brytpunkten kan flyttas längre upp, det får också andra positiva konsekvenser som att mindre pengar behöver omfördelas.
Då medianinkomsten ligger så långt under medelinkomsten är det inte konstigt att det behövs stora skatteuttag.
De med lägst inkomst idag är se som verkligen behöver extra arbetstid för att komma upp i full arbetstid eller för att få ihop ekonomin pga det låga löneläge de sitter i.
Där finns de verkliga problemen, inte i den skatt de som tjänar 50% mer än dessa grupper får betala för övertid.
Ja, måla ett staket, renovera ett kök, umgås med familj och vänner är ofta mer meningsfullt än att arbeta extra om inte nöden så kräver.
Skulle vilja påstå att de flesta som jobbar deltid gör det av egen fri vilja. Jag kan förstå att man vill ha höga skatter på extremt höga inkomster. Man jag kan inte förstå att mediokra inkomster som 38200 ska rendera över 50% marginalskatt. Detta är och förblir ett självmål av de rödgröna.
Jo, skyhöga marginalskatter är ett problem eftersom de skadar tillväxten. Om stora grupper drabbas kommer de ägna sin tid åt att försöka rundasystemet istället för att arbeta. Du föreslår ju själv att folk ska ligga på soffan istället för att arbeta. Kan du redogöra vad det innebär för skatteintäkterna?