• man och nöjd

Världens högsta marginalskatt

Efter några år med regeringen Löfvén kan vi konstatera att de sin vana trogen låter skatterna skuta i taket.

Trots enorma budgetöverskott har man höjt marginalskatterna till den grad att de återigen är högst i världen. Återigen är vi på väg mot nivåer som Kjell-Olof Feldt en gång kallade "perverst".

Det värsta är att skatten skjuter i höjden redan vid relaivt normala löner. En heltidsarbetande Stockholmare tjänar idag 38000 kr per månad, vilket innebär 50% marginalskatt.

Den som tjänar mycket ska betala hög skatt sägs det, men vänstern jobbar stenhårt för att kalla vanliga löntagare för höginkomsttagare.

• Svar på tråden Världens högsta marginalskatt
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-17 16:39:44 följande:

Tror inte du känner igen en lärare

Efter 20 år i yrket tror jag att jag känner igen en kollega
  • Padirac
    man och nöjd skrev 2017-12-17 16:39:44 följande:

Tror inte du känner igen en lärare

Jag har haft förmånen att få arbeta i produktion och växlat med att arbeta med utbildning. Den förste person jag träffade som gjorde detta var i gymnasiet där jag gick. I mitt eget yrkesutövande har det för mina studenter varit givande att få erfarenheter som givits mig och mina kollegor från verkligheten.

Jag tror att det är så att du inte känner igen en lärare
  • man och nöjd
    Padirac skrev 2017-12-17 16:54:24 följande:
    Efter 20 år i yrket tror jag att jag känner igen en kollega
    Be någon av dem förklara att en hel värld klarar av att bedriva sjukvård med lägre marginalskatt än Sverige.
  • Efraim Barkbit
    man och nöjd skrev 2017-12-17 16:05:35 följande:

Vi har högst marginalskatt i världen. Detta redan vid mediokra inkomster. Trots detta klarar vår omvärld av att bedriva sjukvård som i många fall är överlägsen våran.

Var det nåt mer du ville lära dig?

Det är inte sant och det känner de flesta till.
  • man och nöjd
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-17 17:13:46 följande:
    Det är inte sant och det känner de flesta till.
    Jo, Sverige har världens högsta marginalskatt.
  • Efraim Barkbit
    man och nöjd skrev 2017-12-17 17:25:07 följande:

Jo, Sverige har världens högsta marginalskatt.

Fel. Kommer du med ett sådant påstående så får du visa belägg.
  • KillBill
    man och nöjd skrev 2017-12-17 16:10:55 följande:

Jag kan garantera dig att tusentals av de som 2015 tjänade 32200 kronor kommer tvingas betala statlig inkomstskatt 2018.

Den som har fel är därmed du.

Varför är det så viktigt för dig att vanliga arbetare ska ha över 50% i marginalskatt?

Jag har inget emot höga marginalskatter, bara de inte drabbar vanligt folk. För mig får gärna börs-vd'ar m.m betala höga marginalskatter. Då skulle man kunna prata om "de som tjänar mest". Att säga så om den som tjänar 40000 och har stora omkostnader för att göra det möjligt, inger ingen större trovärdighet.

Nej jag har inte fel. Bara den som tjänar flera tiotusentals kronor mer än genomsnittslönen för helåret 2018 kommer att betala statlig inkomstskatt/marginalskatt.

De relativt få arbetare som betalar marginalskatt gör det för att de har en hög lön. Dessutom innebär den statliga skatten (för de arbetare som betalar den) att skatten totalt sett ökat ned någon procent. Det är rimligt att de som har en relativt hög inkomst betalar några procent mer i skatt.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • man och nöjd
    Efraim Barkbit skrev 2017-12-17 17:32:34 följande:
    Fel. Kommer du med ett sådant påstående så får du visa belägg.
    Jag har redan länkat till ekonomi-fakta som redovisar detta faktum mycket tydligt. Menar du att ekonomi-fakta har fel?
Svar på tråden Världens högsta marginalskatt