• Kjell2

När ringer du 112 ?

Ewald01 skrev 2017-12-12 22:17:44 följande:

Där ar vi ju problemet.

Vad händer om jag gör som jag har lärt mig?

Finns det egenligen svenska rekommendationer?

Vad kan hända juridiskt? Var står det att man inte ska ta av hjälmen på en medvetslös motorcyklist i Sverige?

Se BrB 1 kap 2§
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-12 22:19:06 följande:

Jag är inte sugen på det. 

Vad händer om jag gör som jag har lärt mig? Fram för allt det med hjämen som ju alla lär sig hur man tar av den?

...det kommer aldrig att hända att jag kommer fram till en olycka i Sverige först.

Så du kommer bara stå och se på när någon inte kan andas eller förblöder?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-12 22:23:14 följande:

Nackbrott vet man inte. Då görs undersökningar på sjukhuset. MRT och röntgen eller vad det nu heter.

skallskador har du denna "Brillenhämatom" (googla efter "Brillenhämatom" t.ex. ... nackskador är troliga om personen t.ex. har slagit mot vandrutan med huvudet. (skadebild på bilen).

Här bör man tidigt sätta på en Stiffneck. Men sen krävs det ju även intubation vid SHT. men intubation görs ofta av läkare, i nödsituationer av vanligt sjukvårdspersonal ....

Men då kan man inte fastställa skador vid en olycksplats. Ska man ringa 112 ändå?
  • Kjell2
    Mariell 8 skrev 2017-12-12 22:22:57 följande:

Det enda som kam hända är att du blir anmäld, ev åtalad och dömd för vållande till annans död eller vållande till annan skada. Och det är isåfall ett extremfall och den risken är väldigt liten.

Se BrB 1kap, 2§
  • Kjell2
    Mariell 8 skrev 2017-12-12 22:33:09 följande:

Ja?

Uppsåt. Försöker du hjälpa kan du inte bli fälld.
  • Kjell2
    Mariell 8 skrev 2017-12-12 22:41:54 följande:

Om du läser kommentarer/tillägen så ser du att det finns olika varianter av uppsåt. Så jo,man kan bli anmäld och åtalad men det är extremfall man blir dömd.

Har du exempel på fällande dom? Har tyvärr inga kommentarer i min lagbok.
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-12 22:36:23 följande:

Men då vill jag helst inte göra någonting.

Jag litar 100 % på det jag har lärt mig och det läkarna förklarade. Har stort förtroende för de som förklarade grejer och ting. de var väldigt seriösa och hade objektiva och bra svar. Fick veta alla detaljer och backgrunder till metoderna. 

Så att inte göra hur jag har lärt mig (och jag har intyg på dessa utbildningar) känns inte direkt ok.

På andra sidan behövs inte min hjälp heller om det ju ändå inte är nödvändigt. 

Så jag tror inte jag skulle göra rätt vid olyckor i Sverige. 

Vad är problemet? Om du litar till 100% vad du lärt dig och gör så kan ingen skada uppstå och alltså ingen risk för åtal.
  • Kjell2
    Mariell 8 skrev 2017-12-12 22:54:36 följande:

Har inga exempel på fällande dom just vid agerande vid olycka men folk jag blivit fälld för vållande till annans död och vållande till annans skada förr.

Ja, det vet jag men då gäller det t ex fyllekörning, friläggande av el, slarv med skjutvapen.

Jag är nyfiken om det finns en fällande dom på någon som försökt hjälpa till på en olycksplats.
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-13 22:57:15 följande:

Mest rätt känns det att använda beprövade metoder som man har lärt sig och har utbildning för. (Se tillväggångssätt i filmen)

Annars ska man låta bli att hjälpa!

Enkelt!

Tänker du göra det då? Om det behövs.
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2017-12-14 07:09:59 följande:
    Kanske ... kanske inte. Är förosäkrad vad som är och känns rätt.

Kanske inte i Sverige. Ingen aning. Rynkar på näsan
    Så risken att göra fel gör att du avstår att använda allt fint du har lärt dig och på det sättet rädda liv?

Varför lär du dig saker du inte tänker använda?
Svar på tråden När ringer du 112 ?