• Kjell2

När ringer du 112 ?

Ewald01 skrev 2018-01-13 16:00:01 följande:

Hur förklarar du att det finns instruktioner som säger att man ska ringa efter att ha lagt i stabilt sidoläge?

(se alla utbildningfilmer)

Har de som jobbar på 112 rätt eller du?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 16:01:44 följande:

Eller så låter man ngn annan ringa och gör själv HLR. Man vet ju hur man gör.

Att instruera via telefon kommer inte ge bästa resultatet. Bättre att ha kollat på utbildningsfilmer eller gått en kurs innan.

Har de som jobbar på 112 rätt eller du?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 16:04:22 följande:

De avviker bara från  rekommendationen som finns. Och räddningstjänsten verkar kanske ha andra rekommendationer och kanske även läkarna och kanske ambulansen .... 

Så har de som jobbar på 112 fel? Kan du bättre? Tidigare sa du att de kunde bättre än du?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 16:17:34 följande:
    Deras rekommendationer verkar avvika från officiella rekommendationer som finns.

Sen verkar olika organisationer i Sverige har olika rekommendationer. Då kan folk bli förosäkrat.

Räddningstjänsten och 112 larm verkar kanske inte vara överens.

Det förosäkrar.

Men det är inte min rättighet att bestämma hur man ska göra. Jag hänvisar bara till officiella rekommendationer.
    Så du säger att 112 personalen inte följer de rekomendationer de har?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 16:28:33 följande:
    Men jag har nyligen sett rekommendationer från HLR rådet där man rekommendera att larma efter att man har lagt i stabilt sidoläge.

Även alla rekommendationer i tyskspråkiga länder säger samma sak.

Viktigt är att komma igång med HLR så snart som möjligt om det behövs.

Viktigt att ha lagt i stabilt sidoläge innan man ringer så att man har tid för samtalet med 112  larm.
    Har du eller 112 personalen rätt? Har du ändrat dig?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-15 00:03:56 följande:

Ja, det verkar logiskt.

Varför ska man fråga när de blev av med oskulden?

Däremot så tyckte tyska experter att man ska fundera på en privat skadesförsäkring innan man kanske hjälper till i olyckor.

Om rättsläget är oklart och man vill hjälpa.

Vad tycker du om det??

I A och D är det inte nödvändigt. Där är man hur som helst skyddad av lagen!

I A och D är det inte nödvändigt men en tysk expert rekommenderar en försäkring innan man hjälper?

Hur ska du ha det?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-15 00:09:20 följande:

Men samtidigt så säger de att det kanske inte är nödvändigt att ha en massa försäkringar.

Egentligen i hela Skandinavien har man inte det där 

"jag drar dig inför rätten eftersom du har hjälpt mig och gjort ett fel" tänkande.

Däremot är det vanligare i Tyskland och Österrike - men där skyddar ju lagen.

Stämmer det?

Har någon frivillig blivit fälld eller skadeståndsskyldig i Sverige för att ha hjälpt enligt bästa förmåga?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-18 23:42:29 följande:

Viktigt är att ringa vid rätt tidpunkt ... ska det självklart vara ...

Dags för fredagspopcorn!

Ge oss några tyska filmer att titta på.

Har du eller svensk 112 personal rätt avseende rekommendationer vid larmning i Sveriges?

Hur många ryggdunk och vad händer om man gör sex ryggdunk?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-21 16:50:21 följande:
    Tror personer med SHT ska intuberas. (Larynxtubus).
    Av vem?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-21 16:50:21 följande:
    I Tyskland och Österrike rekommenderas ju alltid att ta ut medvetslösa och lägga dem i stabilt sidoläge. 
    Före eller efter man kopplat ur batteriet?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-21 16:57:25 följande:

Patienter med akut hjärtinfarkt ska få en aspirin i väntan på ambulansen/ akutläkaren. Överlevnadschensen ökar då med 20 %.

20 % var det. 

(Man borde då förstås inte ha ngn allergi mot aspirin respektive acetylsalicylsyra).

Och hur vet man om personen är allergisk? Om jag ger asperin och personen är allergisk, kan jag bli stämd då?

Hur gör jag rent praktiskt? Ger tablett till någon med akut infarkt?

Om jag har aspering och glömmer bort att ge - kan jag bli stämd då?

• Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-21 17:01:47 följande:
    Intubera gör i regel sanitäter, läkare eller sjuksköterskor/ sjukvårdspersonal.
    I regel - vad betyder det?

Vad är sanitär? 
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-21 17:16:47 följande:

En sanitäter ... sjukvårdspersonal. 

Ingen svenskt benämning. Irrelevant.
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-21 23:32:33 följande:

Ska egentligen 15-åriga läkarstudenter få träffa patienter? 

Nyhetsmorgon i TV4 från 2017-10-19: Frågan har väckts i och med att en 15-åring och en 16-åring just nu utbildar sig till läkare i Sverige.
    Som en del i dagens läkarutbildning låter man studenter tidigt praktisera på läkarmottagningar.

På en svensk Internetsite sitter en amatör, uan att kunna svenska rekomendationer, lagstiftning eller praxis, och försöker lära profesionell vårdpersonal hur de ska agera vid olycker och kriser, se www.familjeliv.se/forum/thread/78261358-nar-ringer-du-112

Kanske ett brott mot kavcksalverialgen,  Lag (1960:409) om förbud i vissa fall mot verksamhet på hälso- och sjukvårdens område
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-22 19:48:01 följande:

Tidigare var det ju du som tyckte att man aldrig kan få ngt problem om man hjälper någon.

Nu hittade jag verkligen ngt om Rautek-greppet

ltdalarna.se/Om-landstinget/Press-och-media/Pressmeddelanden/Landstinget-Dalarna-gor-en-Lex-Maria-anmalan1/

Endast en personal kunde ta sig in i taget. Patienten förflyttas med lyft bakom rygg med korslagda armar (så kallade Rautek-grepp). I ambulansjournal noteras att patienten inte slagit i huvud eller nacke, inga frakturtecken. Bedöms som ett fall med skada axlar/nyckelben.

Och så läser du på vem anmälningen riktades mot och vad Lex Maria innebär.
Svar på tråden När ringer du 112 ?