• Kjell2

När ringer du 112 ?

Ewald01 skrev 2018-01-10 18:26:54 följande:

... ambulansen behöver kanske 10 till 12 minuter tills att den är på plats.

Det klarar kanske inte personen som satte i halsen.

Viktigt alltså att försöka lösa problemet med ryggslag och buktryck ... och helst ska ngn annan larma efter 5 ryggslag och 5 buktryck om fåremålet inte har kommit ut.

Vad händer om man gör sex ryggslag och sex buktryck?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-10 19:30:49 följande:

Föremålet ska komma ut - förhoppningsvis. Det ger väl ingen skillnad .... skulle jag säga .... men man har kommit överens om att det ska vara 5 ryggslag och 5 buktryck ... 

Så är det ok med sex slag och tryck eller kan man bli stämd? Man gör ju fel.
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-10 19:50:50 följande:

Haha, jag skulle säga att det är okej med sex slag.

Nja, det med att göra fel .... ofta är det ju du som avgör om t.ex. en person är medvetslös eller har andning eller om det finns risk för brand.

Är det nu nödvändigt att omedelbart flytta en person osv.

Sen kan jag tänka mig att du delvis kan bli ansvarig om du har stannat vid en olycksplats och inte satt upp en varningstrangel eller har varningsblinkers på om det händer en olycka på grund av detta. Bilisten som kanske inte märkte att du har stannat kan försöka skylla på dig t.ex.

Hur många slag är inte ok, när blir det fel?

Om nu sex slag är ok varför skriver du fem? Är fem slag fel?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-10 20:29:25 följande:

Eftersom 5 slag är det som gäller enligt rekommendationerna och riktlinjerna. Enkelt. 

Så det är 5 slag som gäller. 

Så sex slag är fel? Kan man bli stämd då?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-11 07:47:15 följande:

Rekommendationerna utomlands och i Sverige är att inte ringa nödsamtal i onödan.

Jag skulle som sagt förtfarande föredra om andra ringer. Är den som är skadad inte allvarligt skadad ska den ringa själv.

Vid bilolyckor måste man ändå genomföra akuta åtgärder innan man ringer. Det är egentligen det som är viktigt.

Att ringa nödsamtal ska man vara försiktigt med. 

Men som sagt, om någon har satt i halsen ska man ringa in efter att man har gett 5 ryggslag och 5 buktryck om föremålet inte har kommit upp. Det känns okej.

Att ringa innan man ens har kollat hur allvarlig situationen är hjälper ingen. Blir bara en massa diskussioner.

Är det ok med sex slag och dunk eller har man väntat för länge då. Kan man bli stämd?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-11 15:01:05 följande:

Om du sparkar mot någon kan det bli diskussioner.

Ingen seriös operatör skulle ge ett sådant råd.

Det är lite riskant att följa sådana råd om de ges anonymt.

Vem som helst kan kalla sig operatör.

Men vi har ju sagt att det är frivilligt att hjälpa. Så känner man sig osäkert ska man väl andra låta göra först.

Annars ska man ju larma efter att man har lagt i stabilt sidoläge osv. ... som det står i riktlinjerna (som ju verkar vara desamma i hela Europa).

Men är det ok att ge sex ryggslag och sex bröstdunk? Blir man stämd då? Vad händer om jag bara ger fyra och sen ringer?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-11 15:32:44 följande:

Min fråga: Jag gör exakt som i filmen i Sverige.

Vad händer? Kan jag bli stämd?

I Sverige, nej.

Men vad gäller vid sex ryggslag och sex bröstdunk.?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-12 21:45:12 följande:

Blir man stämd då?

Kan man bli stämd? Ja är svaret.

I Tyskland krävde en 46-år gammal man sina livsräddare på 40 000 samt räntor!

www.augsburger-allgemeine.de/bayern/Herzinfarkt-Patient-verklagt-seine-Retter-id7873751.html

Han hävdar att de har förstört sina tänder när de intuberade honom. Dessutom krävde han ersättning för sina glasögon. Enligt honom har han fått repor på glasen under livsräddningen.

Vad säger du nu?

Domstolen gick dock inte med på det som det ser ut - men om man tänker på att de räddade hans liv. 

Mannens advokat ville dock gå vidare.

.... som sagt, man får ibland kanske inte ens ett tack för sin hjälp.

Irrelevant. Frågan gällde ryggdunk.

Är sex ryggdunk ok?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-12 22:03:13 följande:

Kanske, ja .... men vem kontrollerar .... men någonstans måste man ju dra gränsen och gå över till buktryck .... 

Så är fem gränsen eller är det ok med sex ryggdunk?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-12 22:24:42 följande:

Officiellt är 5 gränsen .... 

Så sex ryggdunk är ok?
Svar på tråden När ringer du 112 ?