• Kjell2

När ringer du 112 ?

Ewald01 skrev 2018-01-13 11:10:27 följande:
    I Danmark ser man jämt trasiga bilar längs vägkanten. De har ofta polistejp.

Det man egentligen ska göra är att prata med de som sitter i bilen och kolla om de behöver hjälp - och är de medvetslösa så ska man skapa fri luftväg och enligt vissa rekommendationer ta ut dem och lägga i stabilt sidoläge (om de har andning) och sen larmar man och startar HLR om det behövs.

Det är egentligen det som lärs ur.

Kan en person prata behöver man kanske inte göra ngt alls utan bara vänta och trösta.

Men hur kan en "sjuksköterska" komma på idén att det är livsfarligt? 

Vad händer nu verkligen om någon dör och man har rört den innan eller tagit ut den ur en bil?

t.ex. här

www.aftonbladet.se/nyheter/article12122541.ab

till och med polisen kan bli ansvarig för viss agerande

Karlskronabons trimmade A-traktor togs i beslag av polisen. 

www.expressen.se/motor/trafik/polisen-forstorde-olagliga-a-traktorn-nu-far-de-betala/

Men nu får bilägaren tusentals kronor i ersättning. 

Detta efter att bilen förstörts i samband med transporten och sedermera blivit utsatt för ett inbrott, skriver Sydöstran.

Men hur är det med ryggdunk och bröstpress? Är det ok med sex st eller måste det vara fem. Kan man bli stämd och man gör fyre eller sex st?

Varför är det just fem som är rekommendationen? Spelar det roll hur hårt man dunkar eller ska det vara med någon speciell kraft?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 11:10:27 följande:
    I Danmark ser man jämt trasiga bilar längs vägkanten. De har ofta polistejp.

Det man egentligen ska göra är att prata med de som sitter i bilen och kolla om de behöver hjälp - och är de medvetslösa så ska man skapa fri luftväg och enligt vissa rekommendationer ta ut dem och lägga i stabilt sidoläge (om de har andning) och sen larmar man och startar HLR om det behövs.

Det är egentligen det som lärs ur.

Kan en person prata behöver man kanske inte göra ngt alls utan bara vänta och trösta.

Men hur kan en "sjuksköterska" komma på idén att det är livsfarligt? 

Vad händer nu verkligen om någon dör och man har rört den innan eller tagit ut den ur en bil?

t.ex. här

www.aftonbladet.se/nyheter/article12122541.ab

till och med polisen kan bli ansvarig för viss agerande

Karlskronabons trimmade A-traktor togs i beslag av polisen. 

www.expressen.se/motor/trafik/polisen-forstorde-olagliga-a-traktorn-nu-far-de-betala/

Men nu får bilägaren tusentals kronor i ersättning. 

Detta efter att bilen förstörts i samband med transporten och sedermera blivit utsatt för ett inbrott, skriver Sydöstran.

Tack! Nu vet jag att jag inte ska transportera bort en krachad bil! 
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 12:06:43 följande:
    För att veta om den har andning måste man ha kontrollerat det. 

1-2 minuter är ingenting. 

Ibland tar det kanske längre än 30 min tills att ambulansen är framme ... 

eftersom 1-2 min är livsviktiga ska man egentligen jobba med en skadad omgående om det behövs.
    Helst ska en annan ringa samtidigt. 

Men SOS larm vill ha uppgifter innan de kan larma ut. t.ex. vad har hänt, är eller har den skadade varit medvetlös, kan den röra armar och ben, har den en allvarlig blödning, har den ett bältesmärke, hur många skadade, var är du ...
    Anser du dig mer kunnig på vad svensk 112 personal vill veta än de som själv jobbar på 112?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 12:37:16 följande:
    Hmm ... det de vill veta är egentligen känt ("5 W frågor"), det kan man ju kolla upp innan man ringer och visst delvis kollar man upp detaljfrågor samtidigt som man ringer.

Ofta jobbar ju också frivilliga på Ambulansen vad jag vet (men inte i Sverige vad jag förstår). T.ex. kan en kille som gör sin civiltjänst (istället för lumpen) eller en 18-årig tjej som kanske gör ambulanstjänsten på sin fritid (hobby). Det är ju inga utbildade sjuksköterskor.
    Sen är förstås en utbildad Sanitäter med på insatsen. 

Men för att de skickas ut får skadorna inte vara allvarliga. 

Att då vissa  t.ex. sover i bilen eller strejkar kan väl mer eller mindre utslutas. De har ju skrivit på att de jobbar gratis respektive måste de göra sin civiltjänst. 

Men tvärtom vill kanske den skadade inte ens ha en ambulans med dessa skado och då ringer man inte in.

Men operatören måste ju veta vad han ska skicka ut .... 

Funkar det inte så (se filmen) vid 0:30. Operatören ställer frågor och avsluter samtalet t.ex. (eller vill ha ett nummer) ... eller ber att ringa upp igen om ngt händer ... samtalet tar kanske 1-2 minuter. 

Men i vissa fall kan det ju vara bättre att investera dessa minuter i livsräddande åtgärder.

Om sen ambulansen kommer efter 35 eller 37 minuter spelar ofta en mindre roll??

Dessa verkar ju egentligen förnunftiga. Inga konstiga råd, bara logiska frågor.
    Anser du dig mer kunnig på vad svensk 112 personal vill veta än de som själv jobbar på 112?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 12:51:13 följande:

Vad vill de veta. Ge ett exempel! 

Ja eller nej?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 13:28:27 följande:

Men nu verkar Räddningstjänsten ha lite andra åsikter kring detta. Men SOS larm och Räddningstjänsten verkar inte alltid vara överens.Nu uppmanar räddningstjänsten alla medtrafikanter att tänka till innan de slår numret till SOS Alarm.

Ja eller nej?
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 13:36:13 följande:
    Svensk 112.

Vanligtvis lärs det ut i kurser/ utbildningar/ närinformation vad 112 larm behöver veta när man ringer.

Alltså är svaret: i stort sett ja, sen kan det komma upp detaljfrågor.

Men helst ska man ju ha en som larmar och en som tar hand om skadade eller annat på olycksplatsen.

Fråga tillbaka - har du ngn gång rört en skadad? Hur går det till? Byter man sen ut kontaktdata? Vill polisen ha dina kontaktuppgifter? ... intressanta frågor.
    Så de som jobbar på 112 och skriver på forumet har rätt?

• Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 13:36:13 följande:
    Fråga tillbaka - har du ngn gång rört en skadad? Hur går det till? Byter man sen ut kontaktdata? Vill polisen ha dina kontaktuppgifter? ... intressanta frågor.
    Ja, vid några tillfällen. Jag har då hjälp till så gott jag kunnat.

Polisen har vid två av tillfällen velat ha  mina kontaktuppgifter och hört av sig senare
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 13:57:34 följande:
    Okej.

Har du fått kontakt med den skadade i efteråt? Vet du hur de mår idag respektive säg en vecka efter olyckan?
    Visste du vem det var? Vad tyckte de om dina insatser?
    För de två allvarligaste:
    Nej
    Nej respektive nej. Jag vet att de överlevde men inte mycket mera
    Nej
    Vet inte
  • Kjell2
    Ewald01 skrev 2018-01-13 14:44:38 följande:
    Nja, att vissa inte kan är logiskt.

Men ska en medvetslös person med andning inte ligga i stabilt sidoläge?

För att få reda på medvetandegrad måste hon ju knuffa på honom med handen, ropa och kanske skaka försiktigt.

Att lägga honom på rygg gör man ju för att kontrollera andningen. Titta, känna, lyssna. 

Men helst ska man ju vända personer försiktigt (huvud samtidigt med kroppen). Men det gäller bara vid misstänka ryggskador.

Men du kan väl inte ta reda på om han har andning via telefon?

Har han ingen andning måste hon starta HLR, har an andning måste han väl läggas tillbaka i stabilt sidoläge. Så det är också rekommendationen i Sverige vad jag vet.

Det gäller väl i hela Europa?

Annars kan hon ju ropa efter en granne som kan bedöma tillståndet.

Så att man vill veta medvetandegrad och andning är en logisk sak och det kan/ bör man kolla upp innan man ringer.

Att kolla upp medvetandegrad och andning gör man ju ofta innan man ringer. Det är en standardgrej. Men det går ju fort.

"Risken" kan också vara att man inte vet var man befnner sig och då kan SOS larm inte larma ut ... då skickar man dessa sms och kollar upp . Då kollar man kanske också upp vägskyltar osv. och det tar tid och personen riskerar kanske att kvävas om man inte har lagt den i stabilt sidoläge om den nu har andning.
    Har de som jobbar på 112 rätt eller du?
Svar på tråden När ringer du 112 ?