sextiotalist skrev 2017-12-15 09:19:41 följande:
Min fundering är mer, varför mår så många tjejer dåligt om de inte kan vara Lucia, mig veterligen så är det bara en Lucia i dessa tåg. Och då kommer det alltid vara tjejer som mår dåligt för att de inte kan få denna åtrovärda uppgift.
Jag hade absolut tagit min hypotetiska dotters känslor på allvar, men jag hade också försökt luskat reda på varför det är så viktigt att vara Lucia, varför det var så viktigt att vara den populäraste.
Fortfarande, problemet är inte Lucia och man löser inte dessa flickors problem med detta.
Ta tag i flickornas problem istället, det är betydligt viktigare
Men återigen, detta har så många skrivit så många gånger så försök att förstå detta: Ingen mår dåligt för att de inte blev framlottade som lucia.
Däremot mår många dåligt pga att de antingen inte vågar ställa upp i en röstning, de trycker alltså tillbaka sig själva för att skolan anordnar en ganska förnedrande aktivitet. Eller så mår de dåligt för att de trots allt tar mod till sig och sedan får noll röster. Totalt ratade.
Är det verkligen så svårt för dig att sätta dig in i detta? Är det så svårt att sätta sig in i någon annans situation? Du borde lära dig lite mer empati, alla är inte som du men de har ändå rätt att ha sina önskningar och bli bra behandlade. Och återigen, det är du som börjar förstora detta och säga att detta löser inte all mobbning, NEJ, ingen har påstått det. Ingen. Men VARFÖR inte göra skolmiljön lite bättre på en arena där det är så enkelt. Det enda läraren behöver göra är att säga: Vi lottar lucia i år. Så mår tjejerna bättre i just denna situation. Andra mobbningssituationer kan vara knepigare att lösa, men vi ska naturligtvis jobba med det med. Men varför inte börja med de otroligt enkla fallen, som detta? Det är så lätt, och man måste ju börja någonstans, om man nu bryr sig om ungdomar överhuvudtaget.
Däremot, snälla svara nu på detta för du har inte svarat trots att flera frågat: Vad har du emot att de tjejer som vill ställa upp i lottning får göra det, och behandlas respektfullt? Och varför tycker du att det är ok att skolan anordnar denna aktivitet där många tjejer faktiskt mår dåligt, när man jätteenkelt kunde ha ett mer respektfullt förfarande. Svara nu på dessa två frågor, för jag fattar helt ärligt inte vad du har emot att ungdomar behandlas respektfullt så långt det är möjligt.