• SindraLinne

Lucia i skolan

Varför tillåts det fortfarande, på vissa skolor, att elever röstar fram en lucia? Många mår ju väldigt dåligt av dessa röstningar och det är ju helt onödigt eftersom alla kan vara lucia, det är inte så svårt. Hur kan skolor försvara en situation där elever vänds mot varandra och ställs mot varandra i förnedrande röstningar när det finns ett så enkelt och smidigt alternativ som lottning? 

• Svar på tråden Lucia i skolan
  • BossHoss
    Valeriais skrev 2017-12-15 09:49:42 följande:
    Att ungdomar får känna på motgångar i alla möjliga sammanhang har väl framkommit rätt tydligt i tråden. Jag tycker att det är bra för ungdomar att möta motgångar - som de kan växa av, inte som de förnedras av. Varför tycker du isåfall att vi ska dra gränsen här? Varför ska skolor inte anordna röstningar om den fulaste eleven på skolan? Eller den mest korkade? Den mest hatade? Där får ju ungdomar känna på motgångar om något! 

Inser du inte att motgångar kommer som en strid ström i varje ungdoms liv, det är verkligen inte något någon behöver arbeta aktivt för - har du tex missat hela metookampanjen? Du tycker säkert att den är överdriven med, visst i vissa fall kan det väl vara så men även om du själv inte verkar inse det så är det ett ganska tufft liv för många ungdomar. Och att lotta till lucia - hur skulle det vara att dalta? Och varför är det skolans uppgift att anordna en aktivitet som många tjejer mår dåligt av, när man så lätt kan låta bli? Ungdomar ska härdas, visst, men på rätt sätt. Man får inga bra vuxna genom att förnedra ungdomar, utan genom att ge dem rätt utmaningar i livet, inte curla men heller inte håna. Ställ höga krav på ungdomar, de ska lyckas i skolan, de ska träna och hålla sin hälsa, de ska hjälpa till hemma och de ska bete sig som folk. Det är bra med höga krav, låt dem kämpa! Men att förnedra någon är en helt annan sak, och som sagt om du tycker att det är bra, varför inte rösta fram den tjockaste, den mest hatade och sedan även hänga ut vederbörande på internet? Det lär ju stärka dem enligt din teori.
    Hur kommer metoo in i denna tråd?

Om du tycker att det är samma sak arr rösta fram en Lucia
    Som att rösta offentligt vem som är fulast och tjockast osv 
    Så är vi två på två helt olika sidor staketet och komemr inte kunna komma till någon form av förståelse. Men så är det ibland
  • BossHoss
    nevermind skrev 2017-12-15 09:42:23 följande:
    En tjej började gråta för att samma tjej ALLTID blev framröstad till lucia. För att hon råkade vara blond. Den andra tjejen var till och med fotomodell men brunett, så hon var inte fet eller ful eller så.

Det är en skönhetstävling.
    Så hon som var modell blev inte lucia, då verkar det ju mera vara en poppulär röstning än skönhetstävling om en tjej enbart för hon va blond vann över en modell
  • Valeriais
    BossHoss skrev 2017-12-15 09:54:42 följande:
    Hur kommer metoo in i denna tråd?

Om du tycker att det är samma sak arr rösta fram en Lucia
    Som att rösta offentligt vem som är fulast och tjockast osv 
    Så är vi två på två helt olika sidor staketet och komemr inte kunna komma till någon form av förståelse. Men så är det ibland
    Ungdomar ska härdas och möter massor med motgångar i livet som är naturliga och stärkande. Skolans uppgift är att lära ut kunskap  och stärka eleverna att tänja sina gränser, inte att anordna aktiviteter som inte alls har med skolan att göra, och som många tjejer mår dåligt av.

Hur kan du vara emot att, i de fall det är möjligt, behandla elever respektfullt istället för att få dem att må dåligt? Jag blir uppriktigt förvånad och lite skrämd över vissas mentalitet. Den icke-empati som tex sextiotalist visar inför dessa tjejer visar ju bara på att röstning inte skapar några empatiska människor. Varför är det viktigt för dig att få rösta fram en lucia istället för att det lottas fram?

Du verkar ju vara väldigt engagerad i denna tråd så det skulle vara roligt att höra varför du tycker att ditt nöje i att rösta på tjejer ska vara viktigare än att dessa tjejer behandlas respektfullt.
  • BossHoss
    Valeriais skrev 2017-12-15 10:08:01 följande:
    Ungdomar ska härdas och möter massor med motgångar i livet som är naturliga och stärkande. Skolans uppgift är att lära ut kunskap  och stärka eleverna att tänja sina gränser, inte att anordna aktiviteter som inte alls har med skolan att göra, och som många tjejer mår dåligt av.

Hur kan du vara emot att, i de fall det är möjligt, behandla elever respektfullt istället för att få dem att må dåligt? Jag blir uppriktigt förvånad och lite skrämd över vissas mentalitet. Den icke-empati som tex sextiotalist visar inför dessa tjejer visar ju bara på att röstning inte skapar några empatiska människor. Varför är det viktigt för dig att få rösta fram en lucia istället för att det lottas fram?

Du verkar ju vara väldigt engagerad i denna tråd så det skulle vara roligt att höra varför du tycker att ditt nöje i att rösta på tjejer ska vara viktigare än att dessa tjejer behandlas respektfullt.
    Om de tjejer som vill bli lucia, väljer att ställa upp i en omröstning och därav koras en vinnare av tex sex så är det fem andraplatstagare

Vem har då inte behandlats respektfullt?
  • Valeriais
    BossHoss skrev 2017-12-15 09:31:03 följande:
    Att det finns sådana lärare är ju förjävligt och de borde verkligen bli av med jobbet så problemet är ju ine lucia där utan en lärare som inte borde få jobba som lärare.

Jag är inte det minsta bitter, jag tycker bara att det klemas och daltas så mycket med barn och ingen skall få känna sig ledsen ingen skall få ta ansvar bla bla bla, Jag tror inte det är bra för barn, man lär sig mer genom motgångar och hur livet funkar än att man skall lura in dem i en magisk bubbla om att alla är snälla, ingen är deras fel och egetansvar över konsekvenser behövs inte.

Sedan så har jag ju även sagt att detta gäller inte småbarn, som det verkar som om alla pratar om, för att det skulle vara högstaieelver eller gymnasieelver som folk nämner tycker jag inte det låter som med hur det daltas
    Vad har att lotta fram till lucia överhuvudtaget att göra med det du skriver i det mellersta stycket, det finns ju en massa andra mycket bättre exempel på att man inte ska klema bort barn.

Ställ krav på dem i skolan, visa konsekvenser för dåligt beteende, ha nolltolerans mot bråk och stök i skolan, kräv respekt för lärare och andra elever, kräv att de ska städa undan efter sig och bete sig bra.

Där är ju punkter som är viktiga att kräva av ungdomar, att se till att de härdas in i att bli tåliga vuxna. Men som sagt, lottning till lucia har ju ingenting med detta att göra, och egentligen inget med skolan överhuvudtaget att göra, så om många tjejer mår dåligt av detta, vad har du att förlora på att det istället anordnas lottning? 
  • Valeriais
    BossHoss skrev 2017-12-15 10:18:05 följande:
    Om de tjejer som vill bli lucia, väljer att ställa upp i en omröstning och därav koras en vinnare av tex sex så är det fem andraplatstagare

Vem har då inte behandlats respektfullt?
    Dels de tjejer som ingen röstat på, eftersom de då känner sig väldigt oomtyckta. Dels de tjejer som tvingats till röstning av sin lärare, som inte alls vill detta och som mår dåligt både av att tvingas in i detta och att kanske få noll röster'
    Dels den tjej som ett "roligt" killgäng röstat på "på skoj". Hon ville inte bli lucia och nu är hon det med allas skratt i ryggen
    Dels den tjej som kanske kämpar med mycket annat i skolan, att få godkänt, hon har problem hemma osv, hon känner sig alltid underlägen och nu återigen så blir det den rika, duktiga tjejen med glansigast hår som vinner. Som alltid. Det är ju oftast så att det är de som redan har allt som också får de flesta rösterna
    Dels den tjej som blivit smutskastad på nätet i en kampanj av "lobbyister" för den tjej som vann, det är ju röstning så då är alla knep tillåtna, eller hur? Tjejen blir kallad hora och annat, folk som vill att den andra tjejen försöker få konkurrenten ur balans och få andra att missakta henne, för att de inte ska rösta på henne

Det finns många fler exempel. Vad är det som är så viktigt för dig, att det ska vara röstning istället för lottning? I vissa skolor är det redan lottning, i vissa turas de om (tex musikklasser som har många lussetåg), det finns reda olika sätt att utse en lucia och röstning är inte det enda. Jag har faktiskt under hela min skoltid aldrig varit med om röstning, blir därför förvånad att det förekommer relativt ofta och att det verkar vara så viktigt för vissa. Varför är det viktigt för dig hur en lucia utses?
  • Vildvittran85

Valeriais, du låter som en politiker när du skriver. Glad Du ställer mycket frågor vars syfte framför allt tycks vara att tillskriva motståndaren vissa (negativa) egenskaper och få denne att framstå på ett visst sätt. Som när du går på med frågan "Hur kan du vara emot att respektera unga tjejer?" Genom att ställa frågan försöker du ju (medvetet eller ej) göra det till en objektiv sanning att t.ex. sextitalist här ovan skulle vara emot att respektera unga tjejer. Men det är  inte en sanning, det är din egen högst subjektiva tolkning och upplevelse.

Eller när du skriver saker i stil med "Varför är det viktigt för dig att dessa tjejer inte ska få behandlas med respekt?" Du försöker få det att bli sanning, men jag tror inte dina motståndare här ovan (de får rätta mig om jag har fel) känner att de behöver försvara sig; eftersom de vet med sig att detta inte är deras åsikt. Det är nåt du vill tillskriva dem, och du upprepar det gång, på gång, på gång, och verkar tro att det blir mer sant ju fler gånger nån säger det.

Tyvärr är det här ett retoriskt grepp som funkar inom t.ex. politiken... Skrik att nån är si-eller-så tillräckligt många gånger, och folk börjar till slut tro på dig.

• BossHoss
    Valeriais skrev 2017-12-15 10:27:12 följande:
    Dels de tjejer som ingen röstat på, eftersom de då känner sig väldigt oomtyckta. 
    När vi röstade fanns det bara en vinnare, ingen fick reda på hur mycket röster vem fått, tror itne lärarna berättar det.
     Dels de tjejer som tvingats till röstning av sin lärare, som inte alls vill detta och som mår dåligt både av att tvingas in i detta och att kanske få noll röster'
    En lärare som inte borde arbeta men inte lucias fel, utan lärarens.
    Dels den tjej som ett "roligt" killgäng röstat på "på skoj". Hon ville inte bli lucia och nu är hon det med allas skratt i ryggen
    Men om hon inte ville varför anmälde hon sig då för att bli lucia?
    Dels den tjej som kanske kämpar med mycket annat i skolan, att få godkänt, hon har problem hemma osv, hon känner sig alltid underlägen och nu återigen så blir det den rika, duktiga tjejen med glansigast hår som vinner. Som alltid. Det är ju oftast så att det är de som redan har allt som också får de flesta rösterna
    Så det har med välfärd/status att göra inte utseende??, så hon kommer bli mer poppulär om hon lottas till Lucia?? Och ingen tjej som inte är rik är inte poppulär, verkligen?
    Dels den tjej som blivit smutskastad på nätet i en kampanj av "lobbyister" för den tjej som vann, det är ju röstning så då är alla knep tillåtna, eller hur? Tjejen blir kallad hora och annat, folk som vill att den andra tjejen försöker få konkurrenten ur balans och få andra att missakta henne, för att de inte ska rösta på henne
    Så folk kommer inte kalla varandra saker om det lottas fram. Vad tror du händer med den opopulära tjejens kommenatarer på nätet om hon lottas som vinnare över de som alla vill skall va lucia?
     Varför är det viktigt för dig hur en lucia utses?
    För jag tycker att den som alla vill skall vara Lucia alternativt som du säger om musikklassen då enbart de som faktiskt kan sjunga skall vara lucia .

Rättvisas sker då genom att eleverna röstar på vem som skall bli deras Lucia, lite som de röstar fram ordförande i elevkår osv
  • Valeriais
    Vildvittran85 skrev 2017-12-15 11:07:38 följande:

Valeriais, du låter som en politiker när du skriver. Glad Du ställer mycket frågor vars syfte framför allt tycks vara att tillskriva motståndaren vissa (negativa) egenskaper och få denne att framstå på ett visst sätt. Som när du går på med frågan "Hur kan du vara emot att respektera unga tjejer?" Genom att ställa frågan försöker du ju (medvetet eller ej) göra det till en objektiv sanning att t.ex. sextitalist här ovan skulle vara emot att respektera unga tjejer. Men det är  inte en sanning, det är din egen högst subjektiva tolkning och upplevelse.

Eller när du skriver saker i stil med "Varför är det viktigt för dig att dessa tjejer inte ska få behandlas med respekt?" Du försöker få det att bli sanning, men jag tror inte dina motståndare här ovan (de får rätta mig om jag har fel) känner att de behöver försvara sig; eftersom de vet med sig att detta inte är deras åsikt. Det är nåt du vill tillskriva dem, och du upprepar det gång, på gång, på gång, och verkar tro att det blir mer sant ju fler gånger nån säger det.

Tyvärr är det här ett retoriskt grepp som funkar inom t.ex. politiken... Skrik att nån är si-eller-så tillräckligt många gånger, och folk börjar till slut tro på dig.

När någon verkar engagera sig väldigt mycket i denna tråd för att inte genomföra en mycket enkel åtgärd för att många unga tjejer ska må bättre så undrar jag varför. 

Vad har du att vinna på att tjejer fortsätter att må dåligt av röstning? Jag förstår verkligen inte. Du förstår väl att om man aktivt motarbetar och debatterar emot en mycket enkel åtgärd (lottning) för att faktiskt tjejer känner sig mer respekterade, då är det ju samma sak som att man faktiskt antingen inte alls bryr sig om dessa tjejer (kanske för att man inte känner igen sig själv i dem) eller att man vill dessa tjejer illa. 

Så frågan kvarstår. Om man nu som jag haft kontakt med många tjejer som mått dåligt av detta, och det finns en jätteenkel metod för att visa mer respekt och inte förnedra dessa tjejer. Hur kan du vara emot att respektera dessa tjejer? Kämpar man aktivt, som att debattera i denna tråd, för att ha kvar förlegade metoder som röstning tex, så är det ju per definition så att man inte bryr sig om de förnedrade tjejernas känslor - man respekterar dem inte. Nu vet jag att det inte är just du som mest hårdfört förespråkar röstning, men hur kan detta vara en så viktig fråga för dem som uppenbarligen inte vill vara lucia själva? För det är bara ni som säger att ni aldrig velat vara lucia som verkar väldigt måna om att det ska röstas istället för att lottas. Jag förstår inte hur detta kan engagera er så mycket eftersom ni inte säger er bry er om vem som blir lucia.
  • BossHoss
    Vildvittran85 skrev 2017-12-15 11:07:38 följande:

Och "svara" på frågor med nya frågor om något annat. Politikens favourit svar
Svar på tråden Lucia i skolan