• SindraLinne

Lucia i skolan

Varför tillåts det fortfarande, på vissa skolor, att elever röstar fram en lucia? Många mår ju väldigt dåligt av dessa röstningar och det är ju helt onödigt eftersom alla kan vara lucia, det är inte så svårt. Hur kan skolor försvara en situation där elever vänds mot varandra och ställs mot varandra i förnedrande röstningar när det finns ett så enkelt och smidigt alternativ som lottning? 

• Svar på tråden Lucia i skolan
  • oanonym
    Valeriais skrev 2017-12-15 18:22:17 följande:

Hur vanligt röstning är vs lottning eller någon av de andra metoderna (att turas om, läraren väljer ut, sångtävling etc) vet jag inte, där kan jag bara gå på mina egna erfarenheter och vad jag hört av andra. Som jag uppfattar det är det mycket blandat, det varierar stort mellan skolor, just för att lärare, rektor och andra i skolledningen ofta inte tycker att det är en stor eller viktig fråga, och den är ju bara aktuell en gång per år.

De tjejer jag talat med under åren, i och utanför mitt jobb, har antingen inte velat ställa upp i röstning (i de fall det varit röstning) för att de har tyckt att det var förnedrande eftersom det är väldigt oklart vad det är som det röstas på. Vem är en bra lucia? Eller så har de mått dåligt för att de inte fått några röster alls. Det är väl inte särskilt svårt att sätta sig in .i situationen hur det är att vara en tjej som älskar att sjunga och därav skulle vilja ta chansen att bli lucia, men inte vill pga att det är ganska förnedrande att stå uppradade som på en boskapsmarknad för var och en att betygsätta. Just att det är så luddiga kriterier, som jag skrivit om innan, gör att det är stor skillnad mot tex att rösta elevrådsordförande (där det passar bra med röstning). 

Det är en så enkel åtgärd för skolor att bara lotta fram en lucia, om skolorna överhuvdtaget ska ägna sig åt luciatåg, så varför är det ett sådant motstånd? Det är något som förvånar mig, för det är ju varken dyrt, tidskrävande eller förnedrande att bara byta till att lotta istället.

Jag jobbar på skola och där har vi inte haft röstning på flera år. Har dock för mig att vi röstade på "min tid", typ 35 år sedan.
  • Tow2Mater

Men Lucia ska ju helst vara VACKER också! Vad är det for fel på det? Och jag tycker lång, det ser bättre ut med en lång Lucia i toppen än en kort med långa tärnor efter.

• Tom Araya
    Valeriais skrev 2017-12-15 15:59:31 följande:
    Nej, det var ett tag sedan jag gick i skolan, och som jag skrivit i tidigare inlägg så har jag personligen inte varit med om röstning för att på de skolor jag gått på var det antingen lottning eller så valde läraren bara ut någon.
    Då har du inte mer koppling till detta än jag eller vem som helst.
  • Valeriais
    oanonym skrev 2017-12-15 18:44:10 följande:
    Jag jobbar på skola och där har vi inte haft röstning på flera år. Har dock för mig att vi röstade på min tid", typ 35 år sedan.
    Ok, ja det är uppenbarligen väldigt olika, jag vet också att många skolor inte har röstning längre.

Har också hört att det var vanligare "förr", min mamma brukade berätta hur hon alltid röstades fram som skolans lucia (pga att hon hade långt, ljust hår) vilket jag alltid tyckte var lite märkligt när jag växte upp.

I min klass hade vi dock aldrig röstning, utan det var ofta lottning eller så valde bara läraren ut någon. "Anna kan väl vara lucia i år, vi har inte haft någon kort lucia innan så det kan vi ha detta året".

Också lite märkligt kommer jag ihåg att jag tyckte, men det var ju inte förnedrande för någon i och med att det var frökens privata åsikt och hon ville ha lite variation mellan de som blev lucia.

I större sammanhang, utanför skolvärlden, är det ju ibland en jury som bedömer både sångröst och engagemang i staden. Det är ganska sympatiskt tycker jag i och för sig men ganska svårt att överföra till skolvärlden.

Den enda av dessa metoder som jag hört att tjejer tagit illa vid sig av är just när det är röstning bland jämnåriga och yngre skolkompisar (brukar ju vara en lucia bland den äldsta årskursen på skolan), och det är ju så synd att det ska skapa negativ stämning med lucia i och med att det annars är en fin högtid. 
  • Valeriais
    Tom Araya skrev 2017-12-15 18:51:26 följande:
    Då har du inte mer koppling till detta än jag eller vem som helst.
    Jag har koppling till detta eftersom jag jobbar i skolan och möter dessa tjejer och hör deras berättelser och på det sättet blir insatt i frågan. Jag är engagerad för att jag bryr mig om dessa tjejer och vill inte att de ska må dåligt i onödan.

Vad är orsaken till ditt engagemang?
  • Valeriais
    Tow2Mater skrev 2017-12-15 18:47:13 följande:

Men Lucia ska ju helst vara VACKER också! Vad är det for fel på det? Och jag tycker lång, det ser bättre ut med en lång Lucia i toppen än en kort med långa tärnor efter.

Om det nu är så, är det skolans uppdrag att anordna skönhetstävlingar? Det tycker inte jag, utan det ligger långt utanför skolans område och borde isåfall anordnas av någon annan, frivillig organisation.

Om det ska vara längdskillnad mellan lucia och tärnor borde tärnor endast rekryteras i några årskurser under
  • tobbe01

Minns plötsligt hur det var på högstadiet när skolan skulle ha Luciafirande och man skulle anmäla kandidater.........*typ*.......och så skulle det utses tärnor i varje klass? Minns inte så noga.....MEN det jag minns är hur klassens mobbare går runt och säger till alla att vi ska rösta på XX. Liksom klassens mobboffer som absolut INTE ville vara med i luciatåget. Tror tyvärr inte att det ser annorlunda ut idag......(?) Hoppas jag har fel.

• Kusin Krakel
    tobbe01 skrev 2017-12-16 06:34:42 följande:

Minns plötsligt hur det var på högstadiet när skolan skulle ha Luciafirande och man skulle anmäla kandidater.........*typ*.......och så skulle det utses tärnor i varje klass? Minns inte så noga.....MEN det jag minns är hur klassens mobbare går runt och säger till alla att vi ska rösta på XX. Liksom klassens mobboffer som absolut INTE ville vara med i luciatåget. Tror tyvärr inte att det ser annorlunda ut idag......(?) Hoppas jag har fel.

Precis detta är ju det som enligt mig är den stora grejen med att inte ha röstning. Inte för att bara en tjej blir vald och det är tråkigt för de andra att inte blir valda utanför att det är ett så bra tillfälle för mobbNing. Nån i tråden var inne på att det inte spelar nån roll för mobbning finns ändå och det problemet försvinner inte för att man tar bort röstningen med lucia. Det är ju förstås sant men det är ändå rimligt att ta bort de värsta arenorna för mobbning om man kan. Även om man blir mobbad även till vardags är det förstås extra jobbigt att bli framröstad till luciakandidat med hela skolan som hånar i bakgrunden, särskillt som de vuxna sällan fattar eller vill fatta vad som pågår.

Men jag hoppas verkligen att de flesta skolor är mer mobbningsmedvetna än så idag.
  • tobbe01
    Kusin Krakel skrev 2017-12-16 06:55:34 följande:
    Precis detta är ju det som enligt mig är den stora grejen med att inte ha röstning. Inte för att bara en tjej blir vald och det är tråkigt för de andra att inte blir valda utanför att det är ett så bra tillfälle för mobbNing. Nån i tråden var inne på att det inte spelar nån roll för mobbning finns ändå och det problemet försvinner inte för att man tar bort röstningen med lucia. Det är ju förstås sant men det är ändå rimligt att ta bort de värsta arenorna för mobbning om man kan. Även om man blir mobbad även till vardags är det förstås extra jobbigt att bli framröstad till luciakandidat med hela skolan som hånar i bakgrunden, särskillt som de vuxna sällan fattar eller vill fatta vad som pågår.

Men jag hoppas verkligen att de flesta skolor är mer mobbningsmedvetna än så idag.
    Det räcker med de större luciaevenemangen som väl finns på de flesta orter? Och så är det ju mysigt med luciafirande på förskolan. Där får alla vara med om de vill och vara vad de vill.
  • Kimkarda
    Kusin Krakel skrev 2017-12-16 06:55:34 följande:

Ja, precis som du säger, lucia är verkligen en perfekt arena för mobbning (perfekt för de som mobbar då, eftersom det finns så många möjligheter för dem). Jag kan verkligen helt ärligt inte fatta att skolor har detta med röstning kvar, det är så otidsenligt och något som egentligen går emot allt som skolan annars säger sig stå för.

Och precis, om man tar bort lucia, visst all mobbning försvinner inte men all mobbning som har med lucia att göra försvinner. Det måste väl vara bättre än att den mobbningen finns kvar? Man måste börja någonstans och då är det ju bra att börja med något så oerhört lätt som att bara ta bort luciaröstning och ersätta med lottning (eller kanske att ta bort luciatågen helt annars)
Svar på tråden Lucia i skolan