oanonym skrev 2017-12-15 18:44:10 följande:
Jag jobbar på skola och där har vi inte haft röstning på flera år. Har dock för mig att vi röstade på min tid", typ 35 år sedan.
Ok, ja det är uppenbarligen väldigt olika, jag vet också att många skolor inte har röstning längre.
Har också hört att det var vanligare "förr", min mamma brukade berätta hur hon alltid röstades fram som skolans lucia (pga att hon hade långt, ljust hår) vilket jag alltid tyckte var lite märkligt när jag växte upp.
I min klass hade vi dock aldrig röstning, utan det var ofta lottning eller så valde bara läraren ut någon. "Anna kan väl vara lucia i år, vi har inte haft någon kort lucia innan så det kan vi ha detta året".
Också lite märkligt kommer jag ihåg att jag tyckte, men det var ju inte förnedrande för någon i och med att det var frökens privata åsikt och hon ville ha lite variation mellan de som blev lucia.
I större sammanhang, utanför skolvärlden, är det ju ibland en jury som bedömer både sångröst och engagemang i staden. Det är ganska sympatiskt tycker jag i och för sig men ganska svårt att överföra till skolvärlden.
Den enda av dessa metoder som jag hört att tjejer tagit illa vid sig av är just när det är röstning bland jämnåriga och yngre skolkompisar (brukar ju vara en lucia bland den äldsta årskursen på skolan), och det är ju så synd att det ska skapa negativ stämning med lucia i och med att det annars är en fin högtid.