• SindraLinne

Lucia i skolan

Varför tillåts det fortfarande, på vissa skolor, att elever röstar fram en lucia? Många mår ju väldigt dåligt av dessa röstningar och det är ju helt onödigt eftersom alla kan vara lucia, det är inte så svårt. Hur kan skolor försvara en situation där elever vänds mot varandra och ställs mot varandra i förnedrande röstningar när det finns ett så enkelt och smidigt alternativ som lottning? 

• Svar på tråden Lucia i skolan
  • sextiotalist
    SindraLinne skrev 2017-12-14 15:24:14 följande:
    Men det är just det här jag menar. Att vissa inte ens får chansen, vissa blir inpräntade i sin identitet att de inte kan vara lucia pga det ena eller det andra. Det är hela den mentaliteten, att vissa då ska vara populära, och skolan manifesterar detta genom att låta denna person få detta uppdrag, som faktiskt är jättelätt!

Alla kan vara lucia, men många, som du, som inte var populära eller av annan anledning fått itutade sig att de inte dög, bara går undan. Detta påverkar personligheten mer än man tror.

Det är inte alls så att jag "håller på" den populära tjejen som inte blev lucia och startade drama, inte alls, men om vi hade lottning i skolan som norm, skulle fler våga vara med. Det är förnedrande att bli bortröstad men inte att bli bortlottad, alla vet att det bara beror på slumpen.

Jag tror att sådana spektakel, luciaröstning, skadar personligheten mer än man tror. Man får sämre självkänsla och detta manifesteras av skola och lärare. Det ska inte vara så, skolans uppdrag är inte att rövslicka de populäraste, utan att låta alla elever utvecklas och tänja sina gränser. Det kan man inte om man intalar sig själv att man inte ens har en chans att försöka.

Det är inte svårt att vara lucia, alla kan det, så varför inte lotta? Det gör ingen illa att lotta, men det gör folk illa att ha sådana röstningar.
    Tja, mycket har jag hört kan påverka ens självkänsla, men faktiskt aldrig att man inte fick vara Lucia.
    Jag, som ändå till och från, upplevde utanförskap under skoltiden, så var just Lucia en av de tillfällena då man verkligen inte gjorde det. För sjutton, om ens självkänsla hänger på att man INTE var en av de fyra populäraste tjejerna, då tillhör man nog de tio populäraste tjejerna.

De flesta ville inte ens vara Lucia, inte gå i ett Luciatåg, de flesta är nog rätt nöjda med att slippa.

• SiriVendela
    sextiotalist skrev 2017-12-14 15:42:21 följande:
    Tja, mycket har jag hört kan påverka ens självkänsla, men faktiskt aldrig att man inte fick vara Lucia.
    Jag, som ändå till och från, upplevde utanförskap under skoltiden, så var just Lucia en av de tillfällena då man verkligen inte gjorde det. För sjutton, om ens självkänsla hänger på att man INTE var en av de fyra populäraste tjejerna, då tillhör man nog de tio populäraste tjejerna.

De flesta ville inte ens vara Lucia, inte gå i ett Luciatåg, de flesta är nog rätt nöjda med at
    Det är inte så att folk får dålig självkänsla för att de inte blev lucia, utan för att de själva diskvalificerade sig från början, tänkte att det är inte ens lönt att försöka för jag är inte populär nog - så som du, förmodar jag, tänkte eftersom du inte ens tyckte det fanns på kartan att du skulle bli lucia. Det är just den delen, att trycka bort sig själv i periferin, låta någon annan ta upp allt utrymme, alla bra roller och allt som faktiskt kan vara lite utmanande och roligt. Om man lottar blir ju inte alla lucia heller, eller hur, men det sker helt utan förnedring och barn som kanske är blyga, inte populära, inte tror att de får någon röst - de skulle våga chansa, vara med i lotteriet. Tänk vad det skulle stärka dem! Skolans uppgift är ju inte att fjäska för dem som redan tar stor plats och sätter sig själv främst, skolans uppgift är att låta elever nå så långt de kan, inhämta kunskap och tänja sina gränser lite. Hade det varit lottning på din tid hade det kanske inte varit så uppdelat som det verkar nu, mellan populära och ni som var udda eller inte vågade ta för sig. Och även om du själv aldrig velat bli lucia - varför vill du neka andra tjejer som kanske vill, men inte vågar vara med i röstning (förnedrande) - utan vågar med lottningen? Varför är du emot att dessa tjejer ska få åtminstone en likvärdig chans att bli lucia?
  • annabellelee
    BossHoss skrev 2017-12-14 11:53:07 följande:

Vi röstade alltid fram Lucia i skolan så länge jag minns, ingen som tog illa vid sig av det. Varför skulle det leda till mobbing, man röstade ju på den man tyckte passade bäst som Lucia

Vad är det för ett resonemang? "Jag mådde minsann inte dåligt av att betygsätta klassens flickor efter min personliga skala, så då mådde ingen annan dåligt av det heller. Vad den stackars blyga flicka som fick noll röster kände struntar jag fullständigt i. "
  • sextiotalist
    SiriVendela skrev 2017-12-14 16:15:04 följande:

Det är inte så att folk får dålig självkänsla för att de inte blev lucia, utan för att de själva diskvalificerade sig från början, tänkte att det är inte ens lönt att försöka för jag är inte populär nog - så som du, förmodar jag, tänkte eftersom du inte ens tyckte det fanns på kartan att du skulle bli lucia. Det är just den delen, att trycka bort sig själv i periferin, låta någon annan ta upp allt utrymme, alla bra roller och allt som faktiskt kan vara lite utmanande och roligt. Om man lottar blir ju inte alla lucia heller, eller hur, men det sker helt utan förnedring och barn som kanske är blyga, inte populära, inte tror att de får någon röst - de skulle våga chansa, vara med i lotteriet. Tänk vad det skulle stärka dem! Skolans uppgift är ju inte att fjäska för dem som redan tar stor plats och sätter sig själv främst, skolans uppgift är att låta elever nå så långt de kan, inhämta kunskap och tänja sina gränser lite. Hade det varit lottning på din tid hade det kanske inte varit så uppdelat som det verkar nu, mellan populära och ni som var udda eller inte vågade ta för sig. Och även om du själv aldrig velat bli lucia - varför vill du neka andra tjejer som kanske vill, men inte vågar vara med i röstning (förnedrande) - utan vågar med lottningen? Varför är du emot att dessa tjejer ska få åtminstone en likvärdig chans att bli lucia?

Jag brydde mig inte, min dröm var lika lite att vara Lucia som att bli miss universum.

Tror du att alla tjejer har den drömmen.
  • Vildvittran85
    SiriVendela skrev 2017-12-14 16:15:04 följande:
    Jag tror inte på att det är ett problem, att det rör mobbing, att det ger tjejer dålig självkänsla. Jag köper det inte. Det sagt, så tycker jag faktiskt du/ni har en bra poäng. Om det nu "inte spelar nån roll", vilket jag själv hävdar - varför då inte lika gärna lotta fram vem som blir Lucia. Låter logiskt, ärligt talat. Det köper jag.

Lotta bland tjejer som anmält sitt intresse d.v.s., inte bland hela klassen (för jag håller med sextiotalisten - de flesta ville ju inte bli Lucia... hade inget med att man tänkte att "jag är inte poppis nog", inte för en sekund... det var bara inget man strävade efter).
  • SerenaWhat
    sextiotalist skrev 2017-12-14 16:20:36 följande:
    Jag brydde mig inte, min dröm var lika lite att vara Lucia som att bli miss universum.

Tror du att alla fungerar precis som du? Varför är du emot att de tjejer som Vill ska få vara med i lottning? Vad är det som stör dig med att de tjejer som faktiskt VILL ska få vara med i lottning? Alla är inte som du heller, och det fungerar inte så i skolan nu, som det gjorde när du var ung. I alla de klasser jag varit i kontakt med finns inte en så strikt uppdelning som du beskriver, med populära och impopulära, som du. Du har ett otroligt inskränkt och snävt perspektiv när du bara resonerar utifrån hur det var när du gick i skolan och vad du vill. Kan du inte svara, vad har du emot att alla de flickor som faktiskt Vill vara lucia, ska få vara med i lottning? De tjejer som vill, som jag har mött har inte alls varit som de populära du beskriver, utan mer lugna tjejer med fin sångröst, snälla tjejer som inte vågar vara med i röstning men älskar att sjunga. Är du emot att dessa tjejer ska få en ärlig chans?
  • sextiotalist
    SerenaWhat skrev 2017-12-14 17:47:14 följande:

Tror du att alla fungerar precis som du? Varför är du emot att de tjejer som Vill ska få vara med i lottning? Vad är det som stör dig med att de tjejer som faktiskt VILL ska få vara med i lottning? Alla är inte som du heller, och det fungerar inte så i skolan nu, som det gjorde när du var ung. I alla de klasser jag varit i kontakt med finns inte en så strikt uppdelning som du beskriver, med populära och impopulära, som du. Du har ett otroligt inskränkt och snävt perspektiv när du bara resonerar utifrån hur det var när du gick i skolan och vad du vill. Kan du inte svara, vad har du emot att alla de flickor som faktiskt Vill vara lucia, ska få vara med i lottning? De tjejer som vill, som jag har mött har inte alls varit som de populära du beskriver, utan mer lugna tjejer med fin sångröst, snälla tjejer som inte vågar vara med i röstning men älskar att sjunga. Är du emot att dessa tjejer ska få en ärlig chans?

Nej, men det är väl något man pratat om eftersom denna fråga kommer upp varje år kring Lucia (och innan forum fanns, på tidningars insändarsidor), och de enda som skriver om det är de som varken mått dåligt eller de som varit valda. Ångesten verkar mest finnas hos de som är åskådare och hos föräldrar som verkar tycka det viktigaste för barnen är att vara lucia
  • SerenaWhat
    sextiotalist skrev 2017-12-14 17:53:50 följande:
    Nej, men det är väl något man pratat om eftersom denna fråga kommer upp varje år kring Lucia (och innan forum fanns, på tidningars insändarsidor), och de enda som skriver om det är de som varken mått dåligt eller de som varit valda. Ångesten verkar mest finnas hos de som är åskådare och hos föräldrar som verkar tycka det viktigaste för barnen är att vara lucia
    Om det nu är så, som jag fått bekräftat från många unga tjejer, att det finns vissa tjejer (inte alla, ingen ska någonsin bli tvingad, självklart), som gillar att sjunga, gärna skulle varit lucia men som inte vågar ställa upp i en röstning för att de är rädda för att få noll röster och bli förnedrade - vad har du då emot att ge dessa tjejer en likvärdig chans?

Du kan inte utgå från att världen är uppdelad precis så som det var i din gamla klass, det finns fler varianter av människor än populära och töntar, nuförtiden. Det finns en hel skala av människor. Vissa är som du, de vill inte. Ingen ska någonsin tvinga dem, inte att gå i luciatåg överhuvudtaget. Vissa roffar åt sig allt, som de populära tjejerna på din tid.

Men sedan finns det andra tjejer, snälla, trevliga, gillar att sjunga men som inte roffar åt sig. Tycker du det är bättre att allt är som på din tid, då de mest högljudda roffade åt sig allt? Eller vill du ge de sångälskande, schyssta tjejerna en likvärdig chans genom lottning?

Det är så oerhört trångsynt som du resonerar, du ser allt i svart eller vitt, allt är som när du var barn. Men det är fel. Det finns gråskalor., och jag fattar inte varför du vill trycka ner de snälla, schyssta tjejer som vill få en chans att vara lucia - för att de gillar att sjunga - men som aldrig skulle få tillräckligt med röster för att de inte kan roffa åt sig på det sätt som andra kan. De är mer bakgrundsfigurer, men skulle tycka att det vore en rolig utmaning att bli lucia. Varför vill du inte ens ge dem chansen``?
  • SerenaWhat
    Vildvittran85 skrev 2017-12-14 16:30:20 följande:
    Jag tror inte på att det är ett problem, att det rör mobbing, att det ger tjejer dålig självkänsla. Jag köper det inte. Det sagt, så tycker jag faktiskt du/ni har en bra poäng. Om det nu "inte spelar nån roll", vilket jag själv hävdar - varför då inte lika gärna lotta fram vem som blir Lucia. Låter logiskt, ärligt talat. Det köper jag.

Lotta bland tjejer som anmält sitt intresse d.v.s., inte bland hela klassen (för jag håller med sextiotalisten - de flesta ville ju inte bli Lucia... hade inget med att man tänkte att "jag är inte poppis nog", inte för en sekund... det var bara inget man strävade efter).
    Det är just det som är poängen, det spelar egentligen ingen roll vem som är lucia, det är ju i princip samma sak som att vara tärna, så alla borde därför få en likvärdig chans. Av de som vill, borde det lottas.

Det som kan ge tjejer dålig självkänsla är att dels hålla tillbaka sig själv av rädsla för att få noll röster, dels att verkligen få noll röster.

Visst ska ungdomar härdas och lära sig tåla lite, men som många sagt, det får de ju möjlighet till exakt hela tiden i skolan, vare sig det gäller att en pojkvän gjort slut och blivit ihop med din bästa kompis, att din andra kompis dumpar dig för nya vänner, att du får underkänt i matte, att du känner dig tjock och avklädd i duschen efter gympan.

Allt detta påverkar, och vissa saker är svåra att göra något åt. Men detta med lucia - det är så lätt att göra något åt. Lotta bland dem som vill. Så enkelt är det i just detta fallet, så hur kan man egentligen vara emot att lotta bland dem som vill?
  • Gieslle8
    sextiotalist skrev 2017-12-14 16:20:36 följande:

Varför utgår du ifrån att alla är som du?

Det är väldigt inskränkt att du tror att alla tänker som du, och att du vill hindra de tjejer som vill vara lucia, men inte vill vara med i röstning, att få en chans.

Tycker du att det är mer rättvist att bara de populära, högljudda tjejerna, som de på din skola, som hörs och syns mest, alltid ska bli lucia?

Varför är du på de populära, gapiga tjejernas sida när du själv inte alls var populär?

Varför är du så emot att de tjejer som vill vara med i lottning till lucia, ska få vara det? Det är jättekonstigt hur du resonerar.
Svar på tråden Lucia i skolan