• SindraLinne

Lucia i skolan

Varför tillåts det fortfarande, på vissa skolor, att elever röstar fram en lucia? Många mår ju väldigt dåligt av dessa röstningar och det är ju helt onödigt eftersom alla kan vara lucia, det är inte så svårt. Hur kan skolor försvara en situation där elever vänds mot varandra och ställs mot varandra i förnedrande röstningar när det finns ett så enkelt och smidigt alternativ som lottning? 

• Svar på tråden Lucia i skolan
  • BossHoss
    Valeriais skrev 2017-12-15 11:19:27 följande:
    När någon verkar engagera sig väldigt mycket i denna tråd för att inte genomföra en mycket enkel åtgärd för att många unga tjejer ska må bättre så undrar jag varför. 

Vad har du att vinna på att tjejer fortsätter att må dåligt av röstning? Jag förstår verkligen inte. Du förstår väl att om man aktivt motarbetar och debatterar emot en mycket enkel åtgärd (lottning) för att faktiskt tjejer känner sig mer respekterade, då är det ju samma sak som att man faktiskt antingen inte alls bryr sig om dessa tjejer (kanske för att man inte känner igen sig själv i dem) eller att man vill dessa tjejer illa. 

Så frågan kvarstår. Om man nu som jag haft kontakt med många tjejer som mått dåligt av detta, och det finns en jätteenkel metod för att visa mer respekt och inte förnedra dessa tjejer. Hur kan du vara emot att respektera dessa tjejer? Kämpar man aktivt, som att debattera i denna tråd, för att ha kvar förlegade metoder som röstning tex, så är det ju per definition så att man inte bryr sig om de förnedrade tjejernas känslor - man respekterar dem inte. Nu vet jag att det inte är just du som mest hårdfört förespråkar röstning, men hur kan detta vara en så viktig fråga för dem som uppenbarligen inte vill vara lucia själva? För det är bara ni som säger att ni aldrig velat vara lucia som verkar väldigt måna om att det ska röstas istället för att lottas. Jag förstår inte hur detta kan engagera er så mycket eftersom ni inte säger er bry er om vem som blir lucia.
    Den mest engagerade i denna tråd är väl du?

Det är ju DU som inte bryr dig om vem som blir lucia, vilket en lottning är "random pick". Vi andra verkar ju just bry oss om vem som blir lucia, den valda av folket (eleverna)
  • Valeriais
    BossHoss skrev 2017-12-15 11:17:43 följande:
    När vi röstade fanns det bara en vinnare, ingen fick reda på hur mycket röster vem fått, tror itne lärarna berättar det.
    Valeriais skrev 2017-12-15 10:27:12 följande:
     Dels de tjejer som tvingats till röstning av sin lärare, som inte alls vill detta och som mår dåligt både av att tvingas in i detta och att kanske få noll röster'
    En lärare som inte borde arbeta men inte lucias fel, utan lärarens.Men om hon inte ville varför anmälde hon sig då för att bli lucia?
    Dels den tjej som kanske kämpar med mycket annat i skolan, att få godkänt, hon har problem hemma osv, hon känner sig alltid underlägen och nu återigen så blir det den rika, duktiga tjejen med glansigast hår som vinner. Som alltid. Det är ju oftast så att det är de som redan har allt som också får de flesta rösterna
    Så det har med välfärd/status att göra inte utseende??, så hon kommer bli mer poppulär om hon lottas till Lucia?? Och ingen tjej som inte är rik är inte poppulär, verkligen?Så folk kommer inte kalla varandra saker om det lottas fram. Vad tror du händer med den opopulära tjejens kommenatarer på nätet om hon lottas som vinnare över de som alla vill skall va lucia?
     Varför är det viktigt för dig hur en lucia utses?
    För jag tycker att den som alla vill skall vara Lucia alternativt som du säger om musikklassen då enbart de som faktiskt kan sjunga skall vara lucia .

Rättvisas sker då genom att eleverna röstar på vem som skall bli deras Lucia, lite som de röstar fram ordförande i elevkår osv
    Den stora skillnaden på elevkårsordförande (där jag tycker att det är helt rimligt med röstning) och lucia är ju att elevkårsordföranden ska utföra en massa saker under året som kan göras på många olika sätt.

Det spelar alltså väldigt stor roll vem som blir elevkårsordförande - man vill ju ha en aktiv, engagerad person som verkligen har tid och kraft att genomföra bra saker på skolan, och som kan kämpa för elevernas och skolans bästa.

Det är helt tvärtom med lucia. Det är en otroligt låts och fast roll som alla gör exakt likadant. Alla går framåt sakta med händerna ihop, det är ett jättelätt uppdrag som alla klarar. Alla kan vara lucia lika bra för det är ett så lätt jobb att göra lika lätt som att vara tärna. Det är lika viktigt att tärnorna kan sjunga, som lucian. Så om gränsen går vid sångröst så ska den gränsen gälla för hela luciatåget.

Alla klarar definitivt inte att vara elevkårsordförande lika bra. Det är den stora skillnaden. Alltså passar röstning perfekt till elevkårsordförande och lottning perfekt till lucia. 

Men du har inte svarat på varför du engagerar dig så jättemycket i denna fråga, du har själv vad jag förstått aldrig velat bli lucia- Det har du gemensamt med sextiotalist och Vildvittra, ni tre har aldrig velat bli lucia, verkar inte bry er så mycket egentligen - men det är ändå bara ni tre som verkar vara jätteengagerade emot detta med lottning, fast det alltså inte berör er alls. Varför är du engagerad i en fråga du inte bryr dig om och inte egentligen har med att göra (eftersom du själv väl aldrig velat bli lucia och inte verkar kunna sätta dig in i dessa tjejers situation)
  • Valeriais
    BossHoss skrev 2017-12-15 11:23:07 följande:
    Den mest engagerade i denna tråd är väl du?

Det är ju DU som inte bryr dig om vem som blir lucia, vilket en lottning är "random pick". Vi andra verkar ju just bry oss om vem som blir lucia, den valda av folket (eleverna)
    Jag bryr mig om de tjejer som gärna skulle vilja ställa upp i lottning till lucia, men tycker det är förnedrande att vara med i röstning och därför avstår. Jag bryr mig om att de tjejerna också ska få en chans.

Varför debatterar du i tråden?
  • AmericanMommy

Är det vanligt att fortfarande fira religösa högtider i skolan i Sverige? Eller är detta en Kristen skola? I USA så får vi inte fira några religösa högtider i kommunal skola eftersom alla inte har samma religion. Konstigt att det fortfarande tillåts i Sverige, trodde ni var så före med allt PK?

• oanonym
    AmericanMommy skrev 2017-12-15 12:00:03 följande:

Är det vanligt att fortfarande fira religösa högtider i skolan i Sverige? Eller är detta en Kristen skola? I USA så får vi inte fira några religösa högtider i kommunal skola eftersom alla inte har samma religion. Konstigt att det fortfarande tillåts i Sverige, trodde ni var så före med allt PK?

"7 States Where Atheists Can't Legally Run for Office": www.alternet.org/belief/7-states-where-atheists-cant-legally-run-office

USA har 50 stater med olika lagar. Det jag tar upp har inte med skolan att göra, men det visar att USA inte kommit så långt som du verkar tro.
  • Valeriais
    AmericanMommy skrev 2017-12-15 12:00:03 följande:

Det är nog olika på olika skolor, om man firar lucia eller ej. De skolor jag jobbat på har inte varit kristna (tror inte det är så vanligt med kristna skolor i Sverige) men där har det ofta varit så att musikläraren anordnat luciatåget och sedan har de varit antingen på skolan eller i en kyrka. 
  • AmericanMommy
    oanonym skrev 2017-12-15 12:14:09 följande:

"7 States Where Atheists Can't Legally Run for Office": www.alternet.org/belief/7-states-where-atheists-cant-legally-run-office

USA har 50 stater med olika lagar. Det jag tar upp har inte med skolan att göra, men det visar att USA inte kommit så långt som du verkar tro.

Fast reglerna om att inte fira religösa högtider i skolan är under federal lag inte statlig. Federal lag slår alltid högre än statlig lag.

Med det har jag inte sagt att vi är före i USA för övrigt. Men just inom skolan verkar vi vara det. Vilket jag även påpekade att jag tyckte var ovanligt eftersom vi är efter med det mesta här i USA.

Med Vänlig Hälsning

A Democrat
  • oanonym
    Valeriais skrev 2017-12-15 12:32:12 följande:

Det är nog olika på olika skolor, om man firar lucia eller ej. De skolor jag jobbat på har inte varit kristna (tror inte det är så vanligt med kristna skolor i Sverige) men där har det ofta varit så att musikläraren anordnat luciatåget och sedan har de varit antingen på skolan eller i en kyrka. 

I "min" skola får en viss religion speciell mat. Det är mycket värre än Luciafirande några dagar per år. Dessutom är det ofta deras föräldrar som är religiös, inte barnen.
  • Tom Araya
    SindraLinne skrev 2017-12-14 10:33:50 följande:

Varför tillåts det fortfarande, på vissa skolor, att elever röstar fram en lucia? Många mår ju väldigt dåligt av dessa röstningar och det är ju helt onödigt eftersom alla kan vara lucia, det är inte så svårt. Hur kan skolor försvara en situation där elever vänds mot varandra och ställs mot varandra i förnedrande röstningar när det finns ett så enkelt och smidigt alternativ som lottning? 

Själv tycker jag man ska motarbeta lättkränktheten istället för att uppmuntra den. Det blir annars otroligt svaga människor som imorgon kommer ut i samhället och förväntas klara sig på egen hand.

Hur menar du att elever inte ställs mot varandra genom lottning?
  • oanonym
    AmericanMommy skrev 2017-12-15 12:38:19 följande:

Fast reglerna om att inte fira religösa högtider i skolan är under federal lag inte statlig. Federal lag slår alltid högre än statlig lag.

Med det har jag inte sagt att vi är före i USA för övrigt. Men just inom skolan verkar vi vara det. Vilket jag även påpekade att jag tyckte var ovanligt eftersom vi är efter med det mesta här i USA.

Med Vänlig Hälsning

A Democrat

Ok.

Hur har ni det med skolmat? Ingen religion som får speciell mat?

Ligger ni före eller efter där?
Svar på tråden Lucia i skolan