• SindraLinne

Lucia i skolan

Varför tillåts det fortfarande, på vissa skolor, att elever röstar fram en lucia? Många mår ju väldigt dåligt av dessa röstningar och det är ju helt onödigt eftersom alla kan vara lucia, det är inte så svårt. Hur kan skolor försvara en situation där elever vänds mot varandra och ställs mot varandra i förnedrande röstningar när det finns ett så enkelt och smidigt alternativ som lottning? 

• Svar på tråden Lucia i skolan
  • Vildvittran85
    Gieslle8 skrev 2017-12-14 21:57:59 följande:
    Varför utgår du ifrån att alla är som du?

Det är väldigt inskränkt att du tror att alla tänker som du, och att du vill hindra de tjejer som vill vara lucia, men inte vill vara med i röstning, att få en chans.

Tycker du att det är mer rättvist att bara de populära, högljudda tjejerna, som de på din skola, som hörs och syns mest, alltid ska bli lucia?

Varför är du på de populära, gapiga tjejernas sida när du själv inte alls var populär?

Varför är du så emot att de tjejer som vill vara med i lottning till lucia, ska få vara det? Det är jättekonstigt hur du resonerar.
    Gapiga, oj, var era sådana... Lustigt hur olika det kan vara. När jag gick i skolan var de populära tjejerna alltid - i mellan- och högstadiet åtminstone - de lugna, mogna tjejerna, som lärarna litade på typ. (De gapiga, det var ju typ jag, och jag var inte särskilt populär.)

Så inte fasen fick de bli Lucia för att de var mest högljudda. inte. Flört De var däremot de längsta tjejerna i klassen, samtliga med långt hår, och var därför de "självklara" kandidaterna. (Hur snyggt är det om ledarfiguren i tåget är kort liksom, haha. Äh, skojar.)

Tror fortfarande inte särskilt många ville bli Lucia. Tänker så här, att det finns kanske någon enstaka av de där opopulära tjejerna som drömde om att bli Lucia och känner sig kränkta och hämmade av det än idag, och då... hamnar man på Familjeliv, och försöker blåsa upp det till ett stort, samhälleligt problem som visar hur de stackars mindre populära tjejerna får lida av dålig självkänsla hela sina liv, hm.

Nä visst, kör med lottning, men glöm att det skulle påverka aaaalla små tjejer därute, för det gör det inte.
  • Vildvittran85
    SerenaWhat skrev 2017-12-14 18:14:06 följande:
    Det är just det som är poängen, det spelar egentligen ingen roll vem som är lucia, det är ju i princip samma sak som att vara tärna, så alla borde därför få en likvärdig chans. Av de som vill, borde det lottas.

Det som kan ge tjejer dålig självkänsla är att dels hålla tillbaka sig själv av rädsla för att få noll röster, dels att verkligen få noll röster.

Visst ska ungdomar härdas och lära sig tåla lite, men som många sagt, det får de ju möjlighet till exakt hela tiden i skolan, vare sig det gäller att en pojkvän gjort slut och blivit ihop med din bästa kompis, att din andra kompis dumpar dig för nya vänner, att du får underkänt i matte, att du känner dig tjock och avklädd i duschen efter gympan.

Allt detta påverkar, och vissa saker är svåra att göra något åt. Men detta med lucia - det är så lätt att göra något åt. Lotta bland dem som vill. Så enkelt är det i just detta fallet, så hur kan man egentligen vara emot att lotta bland dem som vill?
    Jag är inte emot lottning, men jag är inte för lottning av samma anledningar som du...
  • sextiotalist
    Vildvittran85 skrev 2017-12-15 08:14:17 följande:
    Gapiga, oj, var era sådana... Lustigt hur olika det kan vara. När jag gick i skolan var de populära tjejerna alltid - i mellan- och högstadiet åtminstone - de lugna, mogna tjejerna, som lärarna litade på typ. (De gapiga, det var ju typ jag, och jag var inte särskilt populär.)

Så inte fasen fick de bli Lucia för att de var mest högljudda. inte. Flört De var däremot de längsta tjejerna i klassen, samtliga med långt hår, och var därför de "självklara" kandidaterna. (Hur snyggt är det om ledarfiguren i tåget är kort liksom, haha. Äh, skojar.)

Tror fortfarande inte särskilt många ville bli Lucia. Tänker så här, att det finns kanske någon enstaka av de där opopulära tjejerna som drömde om att bli Lucia och känner sig kränkta och hämmade av det än idag, och då... hamnar man på Familjeliv, och försöker blåsa upp det till ett stort, samhälleligt problem som visar hur de stackars mindre populära tjejerna får lida av dålig självkänsla hela sina liv, hm.

Nä visst, kör med lottning, men glöm att det skulle påverka aaaalla små tjejer därute, för det gör det inte.
    Jag kan se det ur samma glasögon som detta med kalasinbjudningar. Dvs det är inte kalaset eller Lucian som är huvudproblemet, det är dynamiken (mobbing, utanförskap, ledare etc), detta försvinner inte för att man lottar vem som ska vara Lucia eller klämkäckt bjuder alla i klassen.

Nu är det en illusion att man kan få bort detta till 100% men som jag skrivit i andra trådar, varken Lucia eller kalas är rätt arena att hantera detta.
  • Kanttant

Håller med om att borde vara lottning. Minns hur otroligt besviken och dålig jag kände mig när jag förlorade omröstningen i fjärde klass. Hur jag i åttonde klass var så nervös för att jag ville vinna! I sista minuten bytte de metod och lottade istället - förlorade igen, besviken även då - men den stora skillnaden att jag inte kände mig dålig i mig själv. Slutligen, i gymnasiet ville jag ha min revansch och sökte till att ingå i kommunens luciagrupp/omröstning. Jag vann och var så glad, men, hade jag förlorat hade jag vart förkrossad. Visserligen led jag i övrigt av att försöka vara "duktig flicka" i alla avseenden, men som du säger finns det en del saker som är lättare att påverka och förändra.

Jag vet att det finns de som inte bryr sig ett dugg, som flera här har anmärkt. Men precis som alla inte är som jag beskrev mig själv här ovan så är inte heller alla så som de som inte bryr sig alls. Problemet med sådana här saker är ju att det sällan är något en person vill erkänna då man lägger det på sig själv, att man inte är tillräcklig. Ska därför inte sia om hur många som känner mer som jag gjorde och verkligen påverkas och hur utbrett det problemet därmed är. Men spelar det ens någon roll? Med största säkerhet finns det iallafall några som känner så och problemet är lättlöst. Utöver det känns det förlegat att skolan (kommuner med, men framförallt skolan) arrangerar tävlingar som bygger på popularitet och/eller skönhet.

• Kanttant
    sextiotalist skrev 2017-12-15 08:23:01 följande:

Jag kan se det ur samma glasögon som detta med kalasinbjudningar. Dvs det är inte kalaset eller Lucian som är huvudproblemet, det är dynamiken (mobbing, utanförskap, ledare etc), detta försvinner inte för att man lottar vem som ska vara Lucia eller klämkäckt bjuder alla i klassen.

Nu är det en illusion att man kan få bort detta till 100% men som jag skrivit i andra trådar, varken Lucia eller kalas är rätt arena att hantera detta.

Tror det är exakt noll personer som påstår att problem med mobbing och utanförskap kan försvinna om man börjar lotta om lucia eller "förbjuder" kalasinbjudningar i skolan. Problemet är mer att skolan i detta fall aktivt arrangerar något som så uppenbart bidrar till en negativ miljö och som är helt onödigt.

Varför är inte lucia rätt arena att hantera detta? Igen, ingen som påstår att det är en lösning på ett större problem, men det är en lösning på detta specifika problem. Varför är det inte då "rätt arena"?
  • Valeriais
    Vildvittran85 skrev 2017-12-15 08:14:17 följande:

Du har fel i att det är ett litet problem. Du ser det ju endast ur din egen synvinkel och om detta inte är viktigt för dig, varför engagerar du dig då i denna tråd?

Du måste förstå att alla inte är som du och att det finns tjejer som mår dåligt av detta, jag har genom åren träffat många så jag vet att det är så.

Däremot är det så pass förödmjukande för många, så att många inte vågar prata om det, dels för att det finns sådana som du som bagatelliserar och förlöjligar problemet Dels för att det alltid är svårt att gå ut med att man känner sig dålig.

Oavsett vad, tycker du att det är skolans sak att fjäska för de redan populära, manifestera deras status och trycka ner de som redan känner sig dåliga? Jag tycker inte att det är skolans uppgift.

Jag tycker att du har en raljerande och otrevlig attityd mot de tjejer som inte är som du, de tjejer som vill andra saker i livet än du.

Ingen vill att du ska bli lucia eftersom du inte vill det själv och det är då ok för alla inblandade, eller hur! Men många tjejer tänker annorlunda, respektera det och utgå inte från att alla är lika inskränkta som du och vill exakt samma saker som du.
  • BossHoss
    annabellelee skrev 2017-12-14 16:19:56 följande:
    Vad är det för ett resonemang? "Jag mådde minsann inte dåligt av att betygsätta klassens flickor efter min personliga skala, så då mådde ingen annan dåligt av det heller. Vad den stackars blyga flicka som fick noll röster kände struntar jag fullständigt i. "
    Ja då får hon väl ta mer plats om hon vill synas. Det är ju grymmt bra om hon får lära sig det redan i skolan så hon inte hamnar efter i arbetslivet.
  • Valeriais
    Kanttant skrev 2017-12-15 08:44:48 följande:
    Tror det är exakt noll personer som påstår att problem med mobbing och utanförskap kan försvinna om man börjar lotta om lucia eller "förbjuder" kalasinbjudningar i skolan. Problemet är mer att skolan i detta fall aktivt arrangerar något som så uppenbart bidrar till en negativ miljö och som är helt onödigt.

Varför är inte lucia rätt arena att hantera detta? Igen, ingen som påstår att det är en lösning på ett större problem, men det är en lösning på detta specifika problem. Varför är det inte då "rätt arena"?
    Tack jag är så glad att se ett så vettigt inlägg, jag kunde inte sagt det bättre själv. Jag blir mörkrädd över hur raljerande vissa härinne är över tjejer som kanske är blyga, osäkra men som ändå skulle vilja utmana sig själva och prova att bli lucia. Det gäller ju inte alla, men de tjejer som det gäller, är de helt oviktiga? 

Som du säger, det stora felet är just att skolan aktivt anordnar detta, när det skulle vara så oerhört lätt att göra på ett respektfullt sätt. Mycket annat som  ungdomar mår dåligt av är det svårt att göra något åt men detta är så lätt! 

Och varför inte ta chansen att använda detta med lucia som en liten arena för bra behandling istället för att det som nu är en arena för att förnedra tjejer? Jag kan verkligen inte förstå hur folk resonerar som tycker att vi ska strunta i att göra en liten sak bra, bara för att vi inte kan göra allt jättebra. Man måste ju börja någonstans. varför inte på lucia?

Återigen, tack för att det finns hopp, i och med ditt inlägg, att vissa faktiskt ser det som en viktig sak att ungdomar behandlas respektfullt så långt det bara är möjligt. 

• Valeriais
    BossHoss skrev 2017-12-15 08:54:31 följande:
    Ja då får hon väl ta mer plats om hon vill synas. Det är ju grymmt bra om hon får lära sig det redan i skolan så hon inte hamnar efter i arbetslivet.
    Så du tror att det bästa sättet att få blyga tjejer  att  våga ta mer plats är att förnedra dem offentligt? Du borde läsa lite grundläggande psykologi för det är precis tvärtom. Har man blivit förnedrad offentligt är det mycket större risk att man inte vågar ta plats och dra sig undan för att inte bli förödmjukad igen. Blir man däremot bemött med respekt är chansen större att man vågar ta plats på ett bra sätt. 
  • BossHoss
    Valeriais skrev 2017-12-15 09:05:06 följande:
    Så du tror att det bästa sättet att få blyga tjejer  att  våga ta mer plats är att förnedra dem offentligt? Du borde läsa lite grundläggande psykologi för det är precis tvärtom. Har man blivit förnedrad offentligt är det mycket större risk att man inte vågar ta plats och dra sig undan för att inte bli förödmjukad igen. Blir man däremot bemött med respekt är chansen större att man vågar ta plats på ett bra sätt. 
    Men de behöver ju inte bli lucia eller vara med i valet om de inte vill?

Väljer man vara med så får man också räkna med att inte bli vald, förstår inte vad det har men förnedring att göra? Sex personer att rösta på en blir vald, det betyder ju inte att alla andra blir förnedrade
Svar på tråden Lucia i skolan