Tow2Mater skrev 2017-12-16 17:16:15 följande:
Luciatag ar ju ett framtradande, aven om man inte talar. Men jag sager inte emot dig. Hatade sjalv luciatagen. Men att bara öva på att hålla föredrag tycker jag inte heller ar optimalt, det blir ofta krystat och mycket obekvamt for dem som inte ar bekvama med det. Man borde ha mer naturliga inslag dar det tranas. Luciatag kan ju faktist vara ett slags komplement.
Ofta har ju skolorna julavslutningar för alla elever, där eleverna uppträder för sin egen klass och de andra på skolan.
Där får de som vill sjunga, vissa gör små sketcher och vissa håller tal. Då får ju alla öva på att stå inför folk på olika sätt, utan att föräldrarna behöver dras in (som ofta har nog att göra inför jul, jag minns hur extremt stressigt det var de år alla barn hade uppträdande för föräldrar sedan var det avslutningar på alla aktiviteter med, var helt slut lagom till jul)
Sommaravslutningar med, och på lågstadiet kan man ju börja lite lekfullt med att stå inför resten av klassen och göra något på klassens timme tex - om man tycker det är viktigt. För det kan ju inte vara just att klä ut sig i vitt linne och sjunga julsånger som är det viktiga, utan att bli bekväm med att stå inför folk.
Jag tror att det blir tvärtom, man blir mer obekväm med att stå inför folk, om man tvingas in i ett luciatåg, eller som du skrev med teater, låtsas vara tex Pelle Svanslös i en pjäs fast man inte vill Det ger inget utan kan få motsatt verkan.,
Däremot om man tex får välja på att sjunga, vara med i en liten sketch/pjäs, hålla tal eller vara konfrencier på sommar/julavslutning ger ju det bra övning, om man tror att just den typen av uppträdanden ger något.
Själv tror jag nog mer på att det är just hålla föredrag som ger bäst övning inför framtiden, eftersom det är det som de flesta kommer att få göra i vuxenlivet. Dessutom slår man två flugor i en smäll, om man tex får i uppgift att leta upp information om tex Kenya/första världskriget/det politiska styret i England, sedan skriva om det och hålla föredrag, lär man sig ju både om det aktuella ämnet, källhantering (som läraren såklart först ska undervisa i och ge feedback), och att stå och tala inför folk. Med tex en PowerPoint kan det ju dessutom bli mindre skrämmande för de som kanske känner obehag inför sådant.