• SindraLinne

Lucia i skolan

Varför tillåts det fortfarande, på vissa skolor, att elever röstar fram en lucia? Många mår ju väldigt dåligt av dessa röstningar och det är ju helt onödigt eftersom alla kan vara lucia, det är inte så svårt. Hur kan skolor försvara en situation där elever vänds mot varandra och ställs mot varandra i förnedrande röstningar när det finns ett så enkelt och smidigt alternativ som lottning? 

• Svar på tråden Lucia i skolan
  • Kimkarda
    tobbe01 skrev 2017-12-16 07:02:07 följande:
    Det räcker med de större luciaevenemangen som väl finns på de flesta orter? Och så är det ju mysigt med luciafirande på förskolan. Där får alla vara med om de vill och vara vad de vill.
    Jag håller med, att lucia är något för främst förskolebarn (de som vill då, borde inte vara obligatoriskt) och sedan på kommunnivå.

I skolan blir det ofta bara fel (speciellt om de har röstning som är så obehagligt för så många),

Som förälder är det dessutom väldigt stressigt denna tid kring jul att klämma in ett luciatåg med, när man har mycket på jobbet och allt julstök på det. Jag vill bara vara hemma och ta det lugnt med mina barn efter jobb/skola, speciellt vid den här tiden, inte flänga runt till skolan fram och tillbaka, främst när man vet att det är något som vållar så stort obehag för många.
  • Kimkarda
    tobbe01 skrev 2017-12-16 06:34:42 följande:

Minns plötsligt hur det var på högstadiet när skolan skulle ha Luciafirande och man skulle anmäla kandidater.........*typ*.......och så skulle det utses tärnor i varje klass? Minns inte så noga.....MEN det jag minns är hur klassens mobbare går runt och säger till alla att vi ska rösta på XX. Liksom klassens mobboffer som absolut INTE ville vara med i luciatåget. Tror tyvärr inte att det ser annorlunda ut idag......(?) Hoppas jag har fel.

Ja detta känner jag igen, jag har hört det från flera håll. Detta med luciaröstning är ju verkligen som gjort för mobbning, på så många olika sätt.

Jättekonstigt att vissa skolor fortfarande har kvar rösning när det är så jättelätt att ändra, bara säga "från och med nu kör vi lottning, bara bland dem som själv anmält sitt intresse".

Kan ju gälla både för att bli lucia, tärna, stjärngosse, tomte osv. Ingen ska ju tvingas att varken gå i luciatåg eller att sjunga offentligt, det är ju faktiskt inte alla som trivs med det. 
  • carolinda
    Kimkarda skrev 2017-12-16 14:20:16 följande:
    Ja detta känner jag igen, jag har hört det från flera håll. Detta med luciaröstning är ju verkligen som gjort för mobbning, på så många olika sätt.

Jättekonstigt att vissa skolor fortfarande har kvar rösning när det är så jättelätt att ändra, bara säga "från och med nu kör vi lottning, bara bland dem som själv anmält sitt intresse".

Kan ju gälla både för att bli lucia, tärna, stjärngosse, tomte osv. Ingen ska ju tvingas att varken gå i luciatåg eller att sjunga offentligt, det är ju faktiskt inte alla som trivs med det. 
    När man tänker efter är det egentligen ganska konstigt att detta med lucia fortfarande är så vanligt i skolorna. Det är ju verkligen något som många verkar ha en mer negativ än positiv bild av, och det fyller ju ingen direkt funktion i skolan, det ingår ju inte i läroplanen på något sätt.

Jag tycker inte att vi behöver ta bort lucia i skolan helt (även om det skulle vara skönt på ett sätt, minska stressen såhär i juletid) men som många sagt så måste ju den vedervärdiga röstningen tas bort. Det finns ju egentligen inget skäl för att ha den kvar, jag har inte sett något bra argument i tråden i alla fall och inte hört något av dem jag pratat med heller. Låt barnen och ungdomarna få lite julefrid.
  • Tow2Mater
    carolinda skrev 2017-12-16 15:43:12 följande:
    När man tänker efter är det egentligen ganska konstigt att detta med lucia fortfarande är så vanligt i skolorna. Det är ju verkligen något som många verkar ha en mer negativ än positiv bild av, och det fyller ju ingen direkt funktion i skolan, det ingår ju inte i läroplanen på något sätt.

Jag tycker inte att vi behöver ta bort lucia i skolan helt (även om det skulle vara skönt på ett sätt, minska stressen såhär i juletid) men som många sagt så måste ju den vedervärdiga röstningen tas bort. Det finns ju egentligen inget skäl för att ha den kvar, jag har inte sett något bra argument i tråden i alla fall och inte hört något av dem jag pratat med heller. Låt barnen och ungdomarna få lite julefrid.
    Och pjäser och liknande, en del är väl frivilliga, men iallafall på min tid, var det tvingande att vara med i dem. Ville man inte agera i en roll var man tvungen att sjunga i 'kören' mellan replikerna. Finns det fortfarande kvar i skolan idag?
  • Tow2Mater
    Kimkarda skrev 2017-12-16 14:20:16 följande:
    Men andra framträdanden då? Att "lära sig tala infor publik" är väl syftet? Vi är många som inte trivs med det heller.
  • Evelynnie
    Tow2Mater skrev 2017-12-16 16:37:13 följande:
    Och pjäser och liknande, en del är väl frivilliga, men iallafall på min tid, var det tvingande att vara med i dem. Ville man inte agera i en roll var man tvungen att sjunga i 'kören' mellan replikerna. Finns det fortfarande kvar i skolan idag?
    Jag kan bara svara för hur det är på mina barns skola, men där har de i alla fall inget sådant. Hur det är på andra skolor vet jag inte.

Det är ganska bra ordnat i vår kommun för de har ett rikt kulturliv där det finns en massa teater- musikal- körer och liknande som de barn som gillar sånt får vara med i efter skolan, som en aktivitet.

Men det hör alltså inte alls ihop med skolan utan är i en annan lokal helt fristående. Mycket bättre tycker jag, barn behöver fokusera på annat i skolan än att ta all sin energi till en massa uppträdanden (om man inte trivs med att spela teater och dylikt tar det ju mycket energi att genomföra det ändå).

Skolorna borde fokusera på det viktiga, att lära barn läsa, räkna, hålla föredrag och bete sig som folk. Det kan ta tid bara det.
  • Evelynnie
    Tow2Mater skrev 2017-12-16 16:39:31 följande:
    Men andra framträdanden då? Att "lära sig tala infor publik" är väl syftet? Vi är många som inte trivs med det heller.
    Att lära sig tala inför publik kan inte vara syftet med luciatåg eftersom de allra flesta i luciatåget inte talar inför publik utan de står i bakgrunden, vissa sjunger inte ens.

Om man vill lära barn tala inför publik ska man ju öva just det, genom att tex öva på att hålla föredrag, tex om något skolämne (land i geografin tex)
  • Tow2Mater
    Evelynnie skrev 2017-12-16 16:49:52 följande:
    Att lära sig tala inför publik kan inte vara syftet med luciatåg eftersom de allra flesta i luciatåget inte talar inför publik utan de står i bakgrunden, vissa sjunger inte ens.

Om man vill lära barn tala inför publik ska man ju öva just det, genom att tex öva på att hålla föredrag, tex om något skolämne (land i geografin tex)
    Luciatag ar ju ett framtradande, aven om man inte talar. Men jag sager inte emot dig. Hatade sjalv luciatagen. Men att bara öva på att hålla föredrag tycker jag inte heller ar optimalt, det blir ofta krystat och mycket obekvamt for dem som inte ar bekvama med det. Man borde ha mer naturliga inslag dar det tranas. Luciatag kan ju faktist vara ett slags komplement.
  • Evelynnie
    Tow2Mater skrev 2017-12-16 17:16:15 följande:
    Luciatag ar ju ett framtradande, aven om man inte talar. Men jag sager inte emot dig. Hatade sjalv luciatagen. Men att bara öva på att hålla föredrag tycker jag inte heller ar optimalt, det blir ofta krystat och mycket obekvamt for dem som inte ar bekvama med det. Man borde ha mer naturliga inslag dar det tranas. Luciatag kan ju faktist vara ett slags komplement.
    Ofta har ju skolorna julavslutningar för alla elever, där eleverna uppträder för sin egen klass och de andra på skolan.

Där får de som vill sjunga, vissa gör små sketcher och vissa håller tal. Då får ju alla öva på att stå inför folk på olika sätt, utan att föräldrarna behöver dras in (som ofta har nog att göra inför jul, jag minns hur extremt stressigt det var de år alla barn hade uppträdande för föräldrar sedan var det avslutningar på alla aktiviteter med, var helt slut lagom till jul)

Sommaravslutningar med, och på lågstadiet kan man ju börja lite lekfullt med att stå inför resten av klassen och göra något på klassens timme tex - om man tycker det är viktigt. För det kan ju inte vara just att klä ut sig i vitt linne och sjunga julsånger som är det viktiga, utan att bli bekväm med att stå inför folk.

Jag tror att det blir tvärtom, man blir mer obekväm med att stå inför folk, om man tvingas in i ett luciatåg, eller som du skrev med teater, låtsas vara tex Pelle Svanslös i en pjäs fast man inte vill Det ger inget utan kan få motsatt verkan.,

Däremot om man tex får välja på att sjunga, vara med i en liten sketch/pjäs, hålla tal eller vara konfrencier på sommar/julavslutning ger ju det bra övning, om man tror att just den typen av uppträdanden ger något.

Själv tror jag nog mer på att det är just hålla föredrag som ger bäst övning inför framtiden, eftersom det är det som de flesta kommer att få göra i vuxenlivet. Dessutom slår man två flugor i en smäll, om man tex får i uppgift att leta upp information om tex Kenya/första världskriget/det politiska styret i England, sedan skriva om det och hålla föredrag, lär man sig ju både om det aktuella ämnet, källhantering (som läraren såklart först ska undervisa i och ge feedback), och att stå och tala inför folk. Med tex en PowerPoint kan det ju dessutom bli mindre skrämmande för de som kanske känner obehag inför sådant.

• yrlas

Men det förekommer väl knappast röstning till lucia längre, i skolorna? De flesta vad jag hört av debatter tidigare inser ju att det är otidsenligt, onödigt och motverkar en massa andra syften som skolorna ska jobba för? Det var väl mest förr, när man inte visste bättre, som röstning förekom?

Svar på tråden Lucia i skolan