• Ensombryrsig

Frun otrogen - igen...

Hej alla i forumet!
    Jag har läst en hel del här på FL om olika människors tragiska erfarenheter när det gäller otrohet. Jag har också läst mycket från de andras sida, de som är otrogna.
    Jag har en historia som jag vill dela med mig av, men som tar upp för mycket plats i andras trådar. Jag hoppas att jag kan få er uppmärksamhet i en egen tråd och vill redan nu förbereda er på att jag är, i min situation, extremt ältande.
    Detta och framtida inlägg, kommer med all säkerhet att vara lååånga.
    Ber om ursäkt för det!

Situationen idag; Tillsammans med min fru sedan 20 år tillbaka, 10 år som gifta. Två barn (16år och 1,5år). Träffades när min fru var 17år (jag 20år) och hon ganska nyligen hade gjort slut med sitt ex, som hon varit tillsammans med av och på i 3 år. Denna tiden, hur mycket de än älskade varandra, bör dock ändå klassas som ungdomskärlek, med tanke på deras ålder.

2009 var jag och frun på en svensexa/möhippa för våra vänner. Jag upptäckte att hon uppförde sig konstigt. Smet iväg runt hörn med telefonen i handen, var allmänt frånvarande i sitt sätt, verkade inte bry sig särskilt mycket om mig mm.
    Dagen efter när jag vaknade, låg hennes mobil i rummet men hon var inte där.
    Jag gjorde det fula och tog telefonen och läste sms. Där fanns det sms från ett nummer som jag inte kände igen och där det stod typ "Jag tror att du vet att det är mer än bara känslor..." Bakfull och jävlig, så blev detta för mycket för mig, så jag somnade om. När jag vaknade, var telefonen kvar och jag tog den igen, bara för att upptäcka att hela sms-konversationen nu plötsligt var borta. NU tog misstankarna fart på riktigt. Efter ca 4-6 månader med snokande, hade jag hittat 1500-1800 sms, mms, samtalshistorik etc mellan henne och hennes ex. Allt var raderat men jag såg ju kontakten var pågående. Jag hittade ett mail där det stod "Hej gubben! Sitter på jobb och tänker på dig Tänkte skicka ett litet "godmorgon-mail" till dig. Pussar o kramar från din!!" 
    Jag konfronterade henne. Hennes förklaring var att hon mådde dåligt och behövde en "egen bubbla, en tillflyktsort. det var aldrig några känslor inblandade, de var bara vänner och pratade bara om sånt som vänner pratar om.
    Jag köpte inget av det men efter 3 månader, insåg jag att jag aldrig skulle få sanningen ändå. Vi hade barn och jag ville leva med henne. Det var ju min drömkvinna.

I dec 2016, satte jag mig med vår minsta och skulle kolla på youtube en stund på min frus ipad. Han kom åt en massa knappar och under samtalshistoriken, hittade jag då plötsligt en rad missade facetime-samtal från ett nummer som jag inte kände igen. Misstankarna växte snabbt till sig, eftersom jag vet att frun inte använder sin ipad till att prata i, utan bara för att surfa. Och tro f** att det nya numret tillhör hennes före detta. Igen.
    Tänkte för mig själv att han säkert bara hade råkat fickringa. Två veckor senare, var där nya missade facetime-samtal från honom. Igen, förnekade jag och försökte intala mig att det bara var fickringning. Tre dagar senare, var plötsligt vara hans nummer raderat från ipaden, men resten av numren låg kvar. Vis av erfarenheten från 2009,  startade detta en ny våg av spioneri, vemod, ångest, osäkerhet etc. Jag ville inte konfrontera min fru eftersom jag är övertygad om att jag ändå inte skulle få sanningen om jag gjorde det. Det hade jag ju redan testat en gång. Jag bidade min tid i stället och snokade hej vilt. Tills en natt efter 5 månader, då jag tog hennes telefon och lyckades hitta att hon surfat in på en Hotmail under privat surfning (som inte lämnar historik). Mailen låg öppna och det var bara att konstatera min värsta farhåga.

Hon har haft ett förhållande med honom i minst tre år. Närmare 25 000 mail har skickats mellan dem under denna tiden. Mailen är ett konto som endast just de två har inlogg till och mailen skickas hela tiden till samma adress - med andra ord ganska uttänkt. De har skickat könsbilder med och utan leksaker, onanivideos, nakenbilder, godmorgonbilder - alla sorters bilder ni kan tänka er. Kärleksförklaringar, önskan om att det var de som var tillsammans, beklagan över att de båda är gifta, gnabb om att de ena inte bryr sig lika mycket som den andra - ja allt.   Han är dominant och styr min fru som sen kallas för slav. Vissa gånger vänder de på det och min fru ställer kraven. De har haft "live-sex" via messenger och facetime, några ggr när både jag och barnen har legat i rummen sidan om.    Min fru har även skrivit ner sina egna tankar i anteckningar i sin telefon, där hon deprimerat skriver om hur ont det gör i varje cell när han inte hör av sig eller när han väljer att lägga fokus på sin familj och fru, att hon vill tillbaka till 2009 när de blev påkomna för att be honom välja henne. Hon har i ett mail skrivit att hon vill dra tillbaks i tiden för att "se vad som hade hänt om hon inte hade lämnat hans lägenhet den där natten". Listan kan göras milslång. 

Jag klarade inte av det till sist. Jag konfronterade henne igen och sa att hon levde ett dubbelliv. Sen sa jag såklart lite till i ren affekt...

Hon erkänner. Men inte allt. Hon bedyrar att de inte har träffats fysiskt. Hon vidhåller att det har varit helt utan känslor. Att hon gjort det med honom, berodde inte på känslor utan för att det var enkelt eftersom de har ett förflutet. Så som de har hållit på, är det skit samma om de träffats eller inte. Han har sett allt på min fru, från topp till tå och i de mest komprometterande situationer  Men när jag frågade om saker kring otroheten, märkte jag att hon spelade ovetandes om vissa saker. Hon ville absolut inte att jag skulle få tillgång till mailen. Hon menade på att jag redan hade sett tillräckligt för att förstå vad som hade pågått och hon ville inte att allt det fula och snuskiga som hon hade gjort, skulle finnas kvar. Hon kunde inte se hur det skulle kunna hjälpa oss framåt om jag hade möjligheten att gå in och rota runt i det de haft och gjort. Hon sa att där stod saker som hon inte kunde stå för och därför skulle jag inte läsa det - det skulle bara förstöra mer.  Jag sa att om hon verkligen ville framåt, var hon tvungen att ge mig inloggen, som ett tecken på att hon släppte in mig i den värld hon levt i de senaste 3 åren. Till slut fick jag dem, men det tog två dagar. Efter ytterligare sa jag till henne att det var ok att hon raderade mailen (ångrar mig bittert för det), och det tog ínte lång tid förrän allt var borta. Vad hon inte vet, är att jag han spara ca 1600 mail... Hon säger att hon har avlutat helt med honom men hon säger också att de inte har haft någon kontakt sen den dagen jag tog upp det. Hon har enl. henne själv, inte berättat för honom att jag vet. Men plötsligt efter en vecka, hade ändå lösenordet till mailen ändrats, något bara han kan göra. Varför har han gjort det om han inte vet att jag vet...?

Som jag skriver ovan, så kan listan på skit de har gjort, göras milslång. Mina tankar och känslor är hela tiden all over the Place. Jag vet varken ut eller in.
    Hjärtat säger en sak men hjärnan säger en annan. Konflikten är total.
    Vi är fortfarande gifta. Frun går runt och låtsas som ingenting och pratar inte om det. De klagomål som hon hade innan, lever kvar. Men det gör även hennes kärleksförklaringar till mig, precis som under tiden hon levde sitt dubbelliv.

Nu undrar jag hur ni alla tänker kring detta. 
    Både ni som blivit utsatta för otrohet och ni som är/har varit otrogna. Jag vill höra allt. Moraltanter är välkomna, ni som är lite mer sakliga är välkomna, ni som vill vara hårda mot min fru eller mot mig är välkomna.
    Snälla hjälp mig att se saker på andra sätt, att se saker som jag kanske missar, hjälp mig reda ut alla tankar. Jag förväntar mig inte att ni ska komma med lösningen. Att lösa detta kan bara jag och hon. Men era tankar och åsikter, det vill jag be er om.
    Snälla dela med er!

• Svar på tråden Frun otrogen - igen...
  • Ensombryrsig
    Anonym (Köp inte skitsnacket TS) skrev 2017-12-19 23:35:11 följande:

TS fundera lite kring vilka konsekvenser hon drabbats av då du kommit på henne - just nu är det väl besvärligt att du är på din vakt skulle jag tro, men om allting annat i princip är lika dant som förut? Är hon manipulativ - vilket det verkar som - så är hon säkert medveten om att så länge hon ligger lågt ett bra tag och är ännu försiktigare nästa gång.... Ja jag tror du förstår.

Har ni hus? Barn? Gemensamma vänner? Ekonomin är starkare med två inkomster. Ni kanske inte bråkar nått direkt. Vardagssysslorna flyter på utan något tjafs kring det. Går ju att hitta många orsaker till att stanna som inte har med någon kärlek till just dig att göra.

Tack snälla för dit svar!
    Och tack för ditt förra inlägg! Du har verkligen vågat öppna upp och berätta din historia. Du har kunnat berätta den riktigt nyanserat, både som otrogen som tycker sig göra rätt och som en som insett att man trots allt är två i ett förhållande.
    Läser jag mellan raderna, så är det egoismen som är den röda tråden. Det min fru har gjort, är egoistiskt och själviskt. Och det har sedan dess gått upp för mig, hur många plan min fru egentligen är riktigt ego på. Har aldrig sett det så förr.
    Och respekten, ja den är ju ett ämne för sig.
    Jag vet att min fru respekterar mig, i många anseenden. Vanligtvis är jag ju inte den försummade, osäkra lilla mannen. Är nog en "average Joe" som respekterar min fru lika mycket som hon gör mig. Men nej nej. Tydligen inte.
    För det hon har gjort, kan inte kallas respekt. Att hon nu efteråt låtsas som ingenting, är inte respekt. Och inte att förglömma; att jag inte sätter ner foten, tar nog faktiskt död på den lilla respekt hon möjligtvis har kvar.

Hus: ja
    Barn: ja
    Gemensamma vänner: Ja, vi har i stort sett bara gemensamma vänner. Kan bli så efter 20 år.
    Ekonomin: ja, stämmer.
    Bråkar: inte särskilt.
    Vardagssysslor: flyter oftast på, ja.

Så med ja på alla dessa punkter, ska jag då inse att hon är kvar med mig för att jag är "bra att ha"...?
  • Anonym (FruK)
    molly50 skrev 2017-12-19 22:24:55 följande:

Har du själv gett din partner frågan om han vill skaffa en kk eller ha ett öppet förhållande,eller är det bara du själv som ska ha den möjligheten?

Jag har aldrig ställt frågan eftersom han borde kanske kunna tillgodose mina behov först innan han tar an sig jobbet att tillgodose nån annans..

öppet förhållande, nej och hade det varit för tre år sen skulle jag nog tagit upp det, nu känns det som om man kommer börja misstänka att jag funderar på ha sex med andra män och kanske han börjar kolla mig , så det är inte nån bra idé.

Men om jag känner min man rätt, vi har trots allt varit tillsammans i 20 år , så skulle han aldrig ställa upp på att jag träffade andra vid sidan om honom.

Han har väl möjligheten att vara otrogen precis som mig, var skrev jag att jag har ensamrätt ?
  • Ensombryrsig
    Gung Ho skrev 2017-12-20 11:28:32 följande:

Korta frågor.
    Vad lägger du för värde i att leva med ngn som du aldrig får sanningen ifrån?
    Vad skall ett förhållande innehålla enligt dig?

Gung Ho, jag skulle ljuga om jag inte svarade de mest solklara och uppenbara svaren på dina frågor.

Självklart lägger jag ett oerhört värde i att leva med nån som jag inte får sanningen ifrån. Det är inget mindre än själsdödande och förödande.
    Kärleken (som är mycket stark) och rädsla för det okända, är förmodligen det som sätter käppar i hjulen för mig. Vem är jag utan henne, efter 20år tillsammans? Hur ska det gå med och för barnen? Vad finns på andra sidan av en skilsmässa? Stora frågor och jävligt svåra att svara på när man förlorat sig själv och sitt egenvärde.

Ett förhållande ska naturligtvis innehålla ärlighet och respekt. En ryggrad som gör att man vågar prata om allt, även om det innebär att man fattat tycke för nån annan. Ett par ska lyfta varandra, hjälpas åt att utvecklas tillsammans, skydda varandra från utomstående "faror". 
    Ja, jag kan komma på många men du förstår vart jag är på väg.

Hur så?
  • vettefaen
    Anonym (FruK) skrev 2017-12-20 14:19:52 följande:

Jag har aldrig ställt frågan eftersom han borde kanske kunna tillgodose mina behov först innan han tar an sig jobbet att tillgodose nån annans..

?

Nya personer kan återuppväcka saker man trodde hade dött för länge sedan.

Varför är bara dina behov i centrum? Jag kan tänka mig att din make har ett behov av en ärlig fru och trogen fru.
  • Anonym (FruK)
    Ensombryrsig skrev 2017-12-20 14:14:46 följande:

Och tack för ditt förra inlägg! Du har verkligen vågat öppna upp och berätta din historia. Du har kunnat berätta den riktigt nyanserat, både som otrogen som tycker sig göra rätt och som en som insett att man trots allt är två i ett förhållande.

Läser jag mellan raderna, så är det egoismen som är den röda tråden. Det min fru har gjort, är egoistiskt och själviskt. Och det har sedan dess gått upp för mig, hur många plan min fru egentligen är riktigt ego på. Har aldrig sett det så förr.

Jag vet att min fru respekterar mig, i många anseenden. Vanligtvis är jag ju inte den försummade, osäkra lilla mannen. Är nog en "average Joe" som respekterar min fru lika mycket som hon gör mig. Men nej nej. Tydligen inte.

För det hon har gjort, kan inte kallas respekt. Att hon nu efteråt låtsas som ingenting, är inte respekt. Och inte att förglömma; att jag inte sätter ner foten, tar nog faktiskt död på den lilla respekt hon möjligtvis har kvar.

Gemensamma vänner: Ja, vi har i stort sett bara gemensamma vänner. Kan bli så efter 20 år.

Så med ja på alla dessa punkter, ska jag då inse att hon är kvar med mig för att jag är "bra att ha"...?

Ledsen att säga det men ditt förhållande är redan dött. Din fru älskar en annan man och har redan lämnat dig

Du har som jag ser det tre alternativ

1. Du lämnar henne också och skiljer dig

2. Du lever tillsammans med henne trots att hon älskar en annan man och dessutom träffar honom

3. Ni lever tillsammans och du träffar nån vid sidan av ,som två vänner
  • Anonym (FruK)
    vettefaen skrev 2017-12-20 14:27:59 följande:

Nya personer kan återuppväcka saker man trodde hade dött för länge sedan.

Varför är bara dina behov i centrum? Jag kan tänka mig att din make har ett behov av en ärlig fru och trogen fru.

Jag har aldrig skrivit att mina behov är i centrum. Skrev nyss att vårt äktenskap är baserat på hans premisser. Alltså hans behov styr.
  • Anonym (trygg ve)
    Ensombryrsig skrev 2017-12-20 14:14:46 följande:

skulle tro att din partner en dag då det begav sig saknade och eller önskade lite mer än "bara" det trygga och tillrättalagda livet (läs: familj, hus, bil och husdjur)...lite mer dynamik och gärna lite edge som fick henne att tända till och leva ut lite mer. Inte helt ovanligt när tvåsamheten går i stå efter några rutinmässiga och vardagstunga år med barn. Det faktum att ni träffades som relativt unga stärker en sådan tes än mer skulle jag tro. Tankar som "är det såhär mitt liv skall vara och se ut?" tränger sig på och minnen från innan ni träffades gör sig påminda (exet) på ett eller annat vis. Kunde lika gärna varit den flirtiga kollegan på någon personalfest antagligen. 

Tryggheten hon har med dig tror jag hon vill ha och säkert mer därtill såvida det inte är så att hon lever kvar för barnens skull, vilket absolut kan vara en orsak/anledning. Det plus den praktiska biten det faktiskt innebär att separera på riktigt känns jobbigt. 

Som nämnts tidigare...antingen tar du tag i det och låter meddela att du vill separera på grund av det uppdagade eller så öppnar du/ni upp er relation och tillåter varandra att vara med andra. Så länge din partner har kvar sin KK relation, så kommer hon vara fast i det livet tills något radikalt händer eller sker, tror jag. Verkar inte som hon bryr sig så värst mycket om dig och eller vad som faktiskt kan hända förrän du eller någon annan tar tag i det hela. Behövs det mer bevis känner du?

Kan köpa en gång är ingen gång förutsatt att något händer. Att personen i fråga visar en viss ånger och ändrar beteende etc. Men att falla in i det igen och låtsas som inget har hänt talar sitt tydliga språk.

Hur tror du det ligger till själv? Vad känner du att du kunnat göra annorlunda med facit i hand?  
  • Tomas Tvivlaren

@ensombryrsig, tyvärr så måste du nog inse att du är/har varit en väg till ett bra liv för din partner. Det kommer INTE att bli bättre och hon lever i självförnekelse.
    Fråga dig själv, vill du fortsätta att leva så här?

• Ensombryrsig
    Anonym (trygg ve) skrev 2017-12-20 14:39:21 följande:
    skulle tro att din partner en dag då det begav sig saknade och eller önskade lite mer än "bara" det trygga och tillrättalagda livet (läs: familj, hus, bil och husdjur)...lite mer dynamik och gärna lite edge som fick henne att tända till och leva ut lite mer. Inte helt ovanligt när tvåsamheten går i stå efter några rutinmässiga och vardagstunga år med barn. Det faktum att ni träffades som relativt unga stärker en sådan tes än mer skulle jag tro. Tankar som "är det såhär mitt liv skall vara och se ut?" tränger sig på och minnen från innan ni träffades gör sig påminda (exet) på ett eller annat vis. Kunde lika gärna varit den flirtiga kollegan på någon personalfest antagligen. 

Tryggheten hon har med dig tror jag hon vill ha och säkert mer därtill såvida det inte är så att hon lever kvar för barnens skull, vilket absolut kan vara en orsak/anledning. Det plus den praktiska biten det faktiskt innebär att separera på riktigt känns jobbigt. 

Som nämnts tidigare...antingen tar du tag i det och låter meddela att du vill separera på grund av det uppdagade eller så öppnar du/ni upp er relation och tillåter varandra att vara med andra. Så länge din partner har kvar sin KK relation, så kommer hon vara fast i det livet tills något radikalt händer eller sker, tror jag. Verkar inte som hon bryr sig så värst mycket om dig och eller vad som faktiskt kan hända förrän du eller någon annan tar tag i det hela. Behövs det mer bevis känner du?

Kan köpa en gång är ingen gång förutsatt att något händer. Att personen i fråga visar en viss ånger och ändrar beteende etc. Men att falla in i det igen och låtsas som inget har hänt talar sitt tydliga språk.

Hur tror du det ligger till själv? Vad känner du att du kunnat göra annorlunda med facit i hand?  
    Hej trygg ve!
    Tack för ditt sakliga svar!

Ditt svar, är nog den största anledningen att jag skriver samma sak på olika forum. Och dessutom tjatar samma sak om igen. För när man får svar från olika människor, på olika tider och beroende på hur man mår för stunden, kan man läsa saker på olika sätt och förstå dem därefter.

En sak som du skriver: "är det såhär mitt liv skall vara och se ut?" får mig plötsligt att minnas en sak som jag upptäckte första rundan men som jag förträngt.
    I sin dagbok (ja, jag skummade igenom hennes dagbok när jag upptäckte vad hon höll på med) så hade hon klottrat på en sida när hon snackade i telefon. Det var ett hus med, med två vuxna, ett barn, hundar och bil. Under allt hade hon skrivit just en sån text. Hon skrev "Är jag verkligen beredd att släppa allt jag har för detta?"
    Hur jag har kunnat förtränga detta, vet jag ärligt talat inte men texten är ju nu än mer relevant. Om inget annat, så styrker den ju bara min känsla av att hon inte kan vara utan denna mannen och att det är viktigare att r*******a mig än att vara utan honom.

Jag vet inte vad jag tror eller ska tro.
    Känslan är så klart, att de fortfarande har kontakt. Man släpper inte bara de känslorna som jag läst i deras mail och i hennes privata anteckningar i sin telefon. Inte efter så lång tid som de har hållit på och 2 omgångar dessutom.
    De blev duktigare på att sopa undan sina spår efter första rundan. Det vara bara ren tur att jag upptäckte det denna gången. Kan ju bara gissa hur grymma de kommer bli på det nu. Jag kommer aldrig få mer eller fler bevis. Synd för att stundtals tror jag att det är vad min hjärna behöver för att sluta förneka.

Med hänsyn till vad jag kunde gjort annorlunda, så vet jag inte heller. haft mer sex, verkar det som. Det är ju i alla fall den förklaringen jag får om jag läser mellan raderna. Men om jag inte utgår från mitt eget äktenskap utan mer generellt, så är det min fasta övertygelse att detta hade hänt ändå. Benägenheten att göra det min fru har gjort, växer inte fram. Inte såvida jag som hennes make var ett psykiskt och fysiskt misshandlande svin, och det är jag inte.
    jag tror att det är något som ligger för personen redan från början. Och vad skulle jag kunna ha gjort annorlunda för att inte sitta här nu då? Helt omöjligt.
    Jag borde ha litat på min magkänsla efter första rundan. Men då hade jag inte samma underlag som idag. Då kunde jag "bara" misstänka att det var känslor inblandade men inte veta. Och som jag har sagt tidigare, så kan jag leva med "en gång - ingen gång". Men två gånger?
    Det blir svårt...

• molly50
    Anonym (FruK) skrev 2017-12-20 14:10:47 följande:
    Jag vet att han är lycklig för vi har ett fantastiskt förhållande baserat på hans premisser. Han har inte samma behov av sex som jag har. Jag behöver känna mig åtrådd och bekräftad som kvinna och inte som mamma, hushållerska, städerska, hjälpreda, rådgivare osv. Han totalt ignorerar mina behov. Varför har mannen inget ansvar menar du? Varför gifter man sig öht? Ville jag ha en polare så skulle jag inte gift mig med personen! Det är så lätt att säga, men skilj dig då! Men när man känner ett ansvar för sina barn och vill ge dom en bra uppfostran och en fin barndom och den bästa starten i livet så är det inte lika lätt. Min familj mår bra, vi har ett fint kärleksfullt hem, trygga barn ,stort gemensamt umgänge osv
    Jag har aldrig påstått att mannen inte har ett ansvar. För det har han självklart.
    Båda har ett lika stort ansvar för att förhållandet ska fungera.
    Men om man börjar känna att man lever ihop med en vän och inte sin partner,som man älskar,då är det kanske bättre,och framförallt ärligare,att göra slut.
    Barn är inte dumma.
    De märker om ens föräldrar av någon anledning inte mår bra eller inte längre är lika kärleksfulla mot varandra.
    Och om sanningen kommer fram,hur tror du att det kommer att bli för barnen då?
    Är dte verkligen värt att fortsätta ta den risken?
    För man kan aldrig säga att det aldrig kommer att komma fram.
    Anonym (FruK) skrev 2017-12-20 14:19:52 följande:

öppet förhållande, nej och hade det varit för tre år sen skulle jag nog tagit upp det, nu känns det som om man kommer börja misstänka att jag funderar på ha sex med andra män och kanske han börjar kolla mig , så det är inte nån bra idé.

Men om jag känner min man rätt, vi har trots allt varit tillsammans i 20 år , så skulle han aldrig ställa upp på att jag träffade andra vid sidan om honom.

Han har väl möjligheten att vara otrogen precis som mig, var skrev jag att jag har ensamrätt ?
    Du har inte skrivit att du har ensamrätt. Men många som är otrogna vill inte att deras partner ska göra samma sak.
    Och om du inte anser dig ha ensamrätt,varför inte ge honom chansen att också få träffa andra då?
    Du verkar mest rädd för att själv bli avslöjad så att du inte får det du vill ha,.
    Och det är egoistiskt.
    Carpe Diem
Svar på tråden Frun otrogen - igen...