• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Nostalgity
    Mawie skrev 2018-06-22 19:18:44 följande:

Har fått en liten blödning efter sex, är i v 29, har inte ont och har inga sammandragningar, bör man vara orolig!?

Nej. Jag fick en stor blödning förra veckan i v28 efter sex. Det var på lakanet, på honom, på min mage... Rann längs benet, kom även en geleaktig klump samtidigt. Ringde förlossningen men dom sa att så länge blodet avtar, man känner bebisen röra sig och man har inte ont så behövs inga åtgärder lr någon kontroll.

Kan vara ett sprucket blodkärl eller rispa i en slemmhinna.
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Nostalgity
    Sabinac skrev 2018-06-27 20:28:25 följande:

Hur länge har ni planerar att jobba?

Jag planerade att Jobba fram till i mitten av augusti.

Men jag har fått venacava-syndromet, vilket gör att jag får svårt att andas när jag inte ligger framåtstupa sidoläge, så bebisen frigörs från den stora luftvenen bak i ryggen. Värmen, stora magen, foglossning och att vara lastbilschaufför inom distribution är ingen bra kombo. Får/kan inte bära tungt längre lr dra pallarna. Så 100% sjukskriven till 15 juli, då går jag över på graviditetspenning till 1 sept, då blir de föräldraledigt.

Över till något annat: är de nån som vet vart man kan köpa lr beställa babyblå/ljusblå sängkläder till spjälsäng?!

Har gogglat och sökt med desperation... Men de jag hittade kostar 400-700kr, det är ju vansinnigt!
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • emhu

Jag planerar att jobba till 31 augusti. Sedan tar jag tre veckor semester och sedan föräldraledigt.

• Smka
    Sabinac skrev 2018-06-27 20:28:25 följande:

Hur länge har ni planerar att jobba?

Jag har semester v 29-32 sen jobbar jag 2 veckor innan jag går hem på fl. Dom två veckorna tänkte jag var bra för att jag då kunde skola in ersättare men nu har vi inte fått tag på någon.
  • Tokmamma

Idag blev det en tur till förlossningen. Liten har varit slö senaste dagarna. Sen hade jag så mycket symptomer på annat så helhetsbilden kändes inge bra. Minskad foster rörelser, magen har sjunkit, tryck och smärta ner åt och sammandragningar.

Så fort jag kom in så kollade dom med ctg. Så klart blev det ett jäkla liv på bebisen och magen hoppade som bara den. Typiskt. Dom kollade även med ultra och allt såg bra ut. Huvudet låg ner och jag fick bekräftat att han vänt sig för jag kan andas ordentligt. Vi gjorde även vaginalt ul och trots sammandragningar är cervix opåverkad. Så himla skönt att veta att jag inte behöver ta det lugnt.

Eftersom att bebisen har huvudet långt ner så blir det stabilt i bäcken o h jag har inte så ont nå mera. Så himla skönt!

• emhu
    Tokmamma skrev 2018-06-28 16:03:02 följande:

Idag blev det en tur till förlossningen. Liten har varit slö senaste dagarna. Sen hade jag så mycket symptomer på annat så helhetsbilden kändes inge bra. Minskad foster rörelser, magen har sjunkit, tryck och smärta ner åt och sammandragningar.

Så fort jag kom in så kollade dom med ctg. Så klart blev det ett jäkla liv på bebisen och magen hoppade som bara den. Typiskt. Dom kollade även med ultra och allt såg bra ut. Huvudet låg ner och jag fick bekräftat att han vänt sig för jag kan andas ordentligt. Vi gjorde även vaginalt ul och trots sammandragningar är cervix opåverkad. Så himla skönt att veta att jag inte behöver ta det lugnt.

Eftersom att bebisen har huvudet långt ner så blir det stabilt i bäcken o h jag har inte så ont nå mera. Så himla skönt!

Åh så skönt att allt såg bra ut! Jag hade ett ögonblick förra veckan när jag var nära på att åka in. Bebis hade då varit väldigt lugn i 3-4 dagar men då blev det ju såklart ett väldans liv med kraftiga sparkar så hela jag skakade till.
  • Orkide

Tokmamma: Skönt att allt såg bra ut!!

Angående åderbrock så är ena mitt ena ben täckt av dem och min bm säger att det inte finns så mycket att göra; stödstrumpor eller stödstrumpbyxor, försök lägga upp benen i högläge. Mitt ena ben är typ helt förstört

Jag jobbar fortfarande heltid och på förskola. Min kropp börkar säga emot nu så vet inte om jag kommer tillbaka efter semmestern (går nu på fredag och har fyra veckor).

Min undran!! Igår såg jag att mitt ansikte är svullet!! Är detta normalt? Med mina två andra barn blev jag lite med svulleb sista veckorna men jag är bara o v.29?!

• Mawie
    Orkide skrev 2018-07-01 06:34:08 följande:

Tokmamma: Skönt att allt såg bra ut!!

Angående åderbrock så är ena mitt ena ben täckt av dem och min bm säger att det inte finns så mycket att göra; stödstrumpor eller stödstrumpbyxor, försök lägga upp benen i högläge. Mitt ena ben är typ helt förstört

Jag jobbar fortfarande heltid och på förskola. Min kropp börkar säga emot nu så vet inte om jag kommer tillbaka efter semmestern (går nu på fredag och har fyra veckor).

Min undran!! Igår såg jag att mitt ansikte är svullet!! Är detta normalt? Med mina två andra barn blev jag lite med svulleb sista veckorna men jag är bara o v.29?!

Jobbar också på förskola , jag har semester nu 4 veckor.

Har sökt grav penning och fått det beviljat. ( är i v 31)

Hade aldrig gått att jobba en dag till, har sådan värk i fötterna att jag inte klarar att stå.

Vet tyvärr inget om svullnad i ansiktet.
    Bf 9 sep
  • Tokmamma

Hur tänker ni kring åkpåse? Jag har inte haft någon till Mina stora barn men funderar på att köpa. Det är mycket rea just nu så därför kommer frågan redan nu.

Svar på tråden BF September 2018