• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Nostalgity
    Jasminefjellberg skrev 2018-07-25 17:14:11 följande:

Hej! Jag är i vecka 35 nu ( 34+4 ). Har sen igår ev. sedan i förrgår varit extremt lös i magen. Jag har normalt lite känslig mage men detta är extremt..... måste gå på toa typ 3-5 ggr om dagen (om inte mer), blir akut nödig och det hände även igår natt också. Har läst att det kan vara ett tecken på att förlossningen ska dra igång, har inget minne av att jag var dålig i magen innan förlossningen satte igång med dottern? Jag mår bra i övrigt så inge illamående eller liknande bara trötthet och värmeslag hehe.... vad tror ni? Har ganska kraftiga sammandragningar, det har jag dock haft i några veckor...

Jag har samma som dig, så jag tror inte det behöver betyda något. Jag har haft såhär den senaste veckan.. Mina sammandragningar gör ont dessutom och jag har fått miniblödningar.

Bara räkna ner nu när de är mindre än 50 dagar kvar =D
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Jasminefjellberg
    Nostalgity skrev 2018-07-25 22:15:31 följande:

Jag har samma som dig, så jag tror inte det behöver betyda något. Jag har haft såhär den senaste veckan.. Mina sammandragningar gör ont dessutom och jag har fått miniblödningar.

Bara räkna ner nu när de är mindre än 50 dagar kvar =D

Okej, får ändå hoppas han vill titta ut dom närmsta veckorna ändå. Denna värmen är olidlig haha ;)
  • Orkide

Jag har inte vägt mig sen inskrivning. Jag gick upp massor första trimestern pga att jag enbart kunde äta skitmat. Är annars normalviktig och känner mig väldigt obekväm. Så jag bestämde mig för att inte väga mig igen för jag äter nu bra mat och jag mår inte bättre av att veta vad jag väger.

Sf mått sista besöket i v. 30+1: 28

• Atja

Hello alla snart bebismammor!:D

Är inne här och läser ibland, så skönt att läsa om folk som går i samma tankar.

Jag har BF 9 September. Är i vecka 34.

Andra barnet för mig, 5 år sen sist jag var gravid så allt känns ändå "nytt" :)

Jag är 27 år gammal och bor 1,5 tim från närmsta BB och är dönervös att vi inte ska hinna till BB och att jag ska måsta föda i bilen!:$ Annars håller jag på att bona för fullt, är helt vilsen i bebissakerdjungeln, vill ju ha allt, och helst i ljusgrått :*)

Får hela tiden höra att jag har "sååå stor mage", blir alltid ledsen eftersom det låter så illa, som om det vore fel på mig eller bebisen.. Fast allting är precis i sin ordning. Men nu har jag lärt mig massa snärtiga motrepliker som får dom flesta att bli tysta. Om inte annat så känns de så mkt bättre att ha sagt nått tillbaka!8)

Jag har gjort en Instagram bara för graviditeten: MinaUnderbara

Hade varit så kul att få följas åt med graviditeten och bebisbilder på instagram,så den som har lust följ mig!!:)

Ha en fortsatt härlig sommar och Hoppas ni alla har tillgång till ett svalt ställe i denna värme!;*)

• Hellan
    Atja skrev 2018-07-26 11:33:37 följande:

Jag är 27 år gammal och bor 1,5 tim från närmsta BB och är dönervös att vi inte ska hinna till BB och att jag ska måsta föda i bilen!:$ Annars håller jag på att bona för fullt, är helt vilsen i bebissakerdjungeln, vill ju ha allt, och helst i ljusgrått :*)

Får hela tiden höra att jag har "sååå stor mage", blir alltid ledsen eftersom det låter så illa, som om det vore fel på mig eller bebisen.. Fast allting är precis i sin ordning. Men nu har jag lärt mig massa snärtiga motrepliker som får dom flesta att bli tysta. Om inte annat så känns de så mkt bättre att ha sagt nått tillbaka!8)

Hade varit så kul att få följas åt med graviditeten och bebisbilder på instagram,så den som har lust följ mig!!:)

Ha en fortsatt härlig sommar och Hoppas ni alla har tillgång till ett svalt ställe i denna värme!;*)

Hej!

Känner igen mig i det du skriver.

Jag väntar vårt 3:e barn de andra är elva respektive åtta år i år. Så det är ett tag sedan jag fick min sista. Har bf artonde september. Men gör denna som sina syskon så skulle den kunna komma redan från slutet av augusti.

Jag bor oxå 1-1,5 H från närmaste förlossning. Och är orolig för att inte hinna fram, med tanke på att 2:an kom i ambulansen. Då startade förlossningen med vattenavgång hemma och 2h senare var pojken kommen. Har pratat med bm om detta och hon tyckte som så att är det "bara" värkar kan vi ta egen bil men om vattnet går hemma tyckte hon att ambulans vore ett bättre alternativ. Och om det startade dagtid kunde jag ringa MVC och be om en akuttid för att kolla hur öppen jag är. Har du pratat med din bm, vad tyckte hon?

Jag väntar nu vårt 3:e barn men vid den 2:a fick jag helatiden höra att oj vad stor mage du har, måste vara tvillingar eller en stor bebis. Samt att du måste ju ska föda när som heldag. Detta tyckte jag var gör jobbigt då dessa kommentarer kom redan juni juli och då var bf i november! Åh typ 17 dagar för bf kom en pojk på 4062g så ja bebis var lite stor, för stor för sin ålder och vi fick ligga på BB för tillmatning tills min amning kommit igång ordentligt.
  • Sabinac
    Atja skrev 2018-07-26 11:33:37 följande:

Kan du dela med dig av några bra motrepliker? :)
  • Nostalgity

Ni par som inte har gemensam ekonomi... Hur gör ni med inköp till bebisen?

Hos oss räknar vi inte kronor, utan vi köper det vi vill köpa oavsett vem som betalar.

Här har det blivit att jag köpt alla kläder, mössor, ytterkläder, all inredning till hans rum, hygienartiklar, salvor...

Medan karln betalat ena babybilstolen, spjälsängen och vagnen.

Jag har planerat, letat (köpt en del begagnat), fixat, pysslat och ordnat med alla inköp! Karln har också två barn sen innan... Men hade jag inte lagt all tid och energi på alla inköp så hade bebisen i princip knappt haft ett ombyte kläder vid det här laget.

Hur är era karlar ang detta?

Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Orkide

Min sambo är inte alls direkt intresserad av vad som måste köpas däremot så säger jag vad vi behöver köpa. Mycket köper jag själv men stora saker får han (mot sin vilja) hänga med och titta på.

• emhu
    Nostalgity skrev 2018-07-27 07:23:08 följande:

Ni par som inte har gemensam ekonomi... Hur gör ni med inköp till bebisen?

Hos oss räknar vi inte kronor, utan vi köper det vi vill köpa oavsett vem som betalar.

Här har det blivit att jag köpt alla kläder, mössor, ytterkläder, all inredning till hans rum, hygienartiklar, salvor...

Medan karln betalat ena babybilstolen, spjälsängen och vagnen.

Jag har planerat, letat (köpt en del begagnat), fixat, pysslat och ordnat med alla inköp! Karln har också två barn sen innan... Men hade jag inte lagt all tid och energi på alla inköp så hade bebisen i princip knappt haft ett ombyte kläder vid det här laget.

Hur är era karlar ang detta?

Jag är den som har varit drivande i alla inköp och betalat hälften var på allting. Vi tjänar ungefär lika mycket, sambon tjänar några få tusenlappar mer än mig så vi delar hälften/hälften på alla våra gemensamma kostnader och har alltid gjort sedan vi flyttade ihop. Kommer ju dock bli annorlunda nu när bebis kommer och jag går på föräldrapenning. Vi har inte riktigt kommit fram till hur vi ska göra med ekonomin då. Det är så svårt att veta vilka kostnader man kommer ha och hur mycket disponibel inkomst jag kommer ha. Ni som redan har barn, hur har ni gjort när den ena har varit hemma?
  • Elina22

Är det någon här som varit på någon profylaxkurs/föräldrakurs ännu? Min BM pratade om det idag att det var dags att boka men vet inte riktigt om jag orkar det i värmen.. har ni erfarenhet o dela med er av?

Svar på tråden BF September 2018