• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Hellan
    Orkide skrev 2018-08-01 08:43:27 följande:

Jobbar också på förskola och är lite avis på dig som har en kropp som håller! Väntar tredje barnet och har med de andra jobbat in i det sista men nu verkar min kropp inte orka längre pga bland annat sammandragningar när jag går och står för mycket. Hoppas du mår bra länge!

Tack, det hoppas jag med.

Jag är alldeles brydd själv över att kroppen håller än. Med 2:a barnet hade jag det tufft med foglossning tidigt och kraftiga förvärkar så jag blev sjukskriven typ 8 v innan bf och fick pojken 17 dagar tidigt, lite komiskt är att dagen vi kom hem från BB ringde FK och bekräftade att jag fick sjukskrivningen godkänd, men då fick jag vackert svara att det Car ju bra men nu har bebisen kommit. Å med första skulle jah jobba en vecka till när han föddes.

Har känt denna vecka jag jobbat att sammandragningarna blir fler än vad det var när jag var ledig så det återstår att se om jag kan jobba in i det sista. De är ju trots allt super lugnt på jobbet denna veckan Max 7 barn och 4-5 pedagoger. Nästa vecka ser oxå lugn ut dock har vi två inskolningar av 1åringar då.
  • Nostalgity

Jaha... Klockan är snart 06, mannen har åkt till jobbet o här är jag klarvaken. Ögonen svider så jag är ju jättetrött men ligger och lyssnar på åskan och har svårt att somna om. Typiskt!

V. 35 idag... Jag börjar sakta sakta inse att det ska komma en bebis snart!

Har liksom inte riktigt förstått lr tagit till mig vad som komma skall. Känns så distanserat på nå sätt. Som om att jag ska bara ha denna mage ett tag, sen kommer den försvinna och livet blir som vanligt igen med mina 2 barn.

Är dessa känslor något jag bör oroa mig för?

Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Otit

Hej hörrni! Får jag fråga en sak? Har tagit ledigt typ 2,5 vecka innan bf. Funderar på att kanske gå ned någon procent i arbetstid sista typ tre veckorna jag jobbar. Så att jag får gå hem tidigare någon dag i veckan. Kan det påverka min föräldrapenning?

• beso

Vad har ni för erfarenheter av tul o viktuppskattning? I v34+0 gjorde jag tul men glömde fråga om beräknad födelsevikt..

• emhu
    Otit skrev 2018-08-02 06:32:14 följande:

Hej hörrni! Får jag fråga en sak? Har tagit ledigt typ 2,5 vecka innan bf. Funderar på att kanske gå ned någon procent i arbetstid sista typ tre veckorna jag jobbar. Så att jag får gå hem tidigare någon dag i veckan. Kan det påverka min föräldrapenning?

Jag funderar på samma sak. Jag har nog trott att det fungerar som så att man gör upp det med sin arbetsgivare och tidrapporterar dom timmarna man ska i veckan på jobbet och tar resten med försäkringskassan. Men jag kanske är lite för naiv?
  • Nostalgity
    Otit skrev 2018-08-02 06:32:14 följande:

Om du har ett fysiskt tungt lr riskfyllt arbete kan du få beviljat att gå ner i arbetstid, när du ansöker via fk. Då får du de timmar du jobbar av din arbetsgivare och resten av fk, det påverkar inte din fp.

Men har du inga hinder att jobba heltid så beviljar inte fk att gå ner i arbetstid. Utan då får man välja att antingen gå på fp eller också enbart att gå ner i tid utan ersättning från fk. Eftersom fp baseras på flera månaders inkomst så tror jag inte att din fp påverkas av det.

Enklast är ju att ringa o fråga dom bara?
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Olinelilja

Mina sammandragningar har gått från att bara kännas som en spänning i magen till att spänna ofta och obehagligt, typ var 5-10 minut emellanåt. Det spänner såååå hårt och hela magen verkligen trycker ihop sig som en fet tryckande korv som känns som att magen ska spricka? Haha dålig förklaeing... men har ni andra fått så med? Att det ökat?

Jag kliver in i v.33 på lördag. Jobbar fortfarande men får graviditetspenning om 2 veckor..... Funderar på att vara hemma och vila upp mig några dagar?

• Jasminefjellberg
    Olinelilja skrev 2018-08-02 15:00:49 följande:

Mina sammandragningar har gått från att bara kännas som en spänning i magen till att spänna ofta och obehagligt, typ var 5-10 minut emellanåt. Det spänner såååå hårt och hela magen verkligen trycker ihop sig som en fet tryckande korv som känns som att magen ska spricka? Haha dålig förklaeing... men har ni andra fått så med? Att det ökat?

Jag kliver in i v.33 på lördag. Jobbar fortfarande men får graviditetspenning om 2 veckor..... Funderar på att vara hemma och vila upp mig några dagar?

Jag har också så, men mina sammandragningar har bötjat göra lite ont emellanåt (förvärkar), går in i v.37 på lördag. Men precis som du beskriver kläms hela magen ihop och det är jätte obehagligt haha!! Kommer inte ihåg att jag hade så starka sammandragningar med dottern?.. men jag tror att jag håller igång mer nu än med dottern, (första graviditeten = mer försiktig) :)
  • Johannana
    Olinelilja skrev 2018-08-02 15:00:49 följande:

Ja, mina har definitivt ökat sen vecka 30. Slemproppen gick i förrgår och igår eftermiddag ändrade sammandragningarna karaktär och intensitet, aldrig haft så många på en dag, dessutom blandat med förvärkar. Idag känns det mer som att förvärkarna tar över och blir flera dock (vecka 35). Men det är helt klart en annan grej nu mot vad det var innan!

Jag tycker absolut att du ska ta dig tid att vila. Jag går på graviditetspenning nu och kan vila i stort sett hur mycket jag vill, ändå har jag det såhär. Så man ska nog lyssna på kroppen och försöka varva ner :)
  • Otit

[quote=78932234][quote-nick]Nostalgity skrev 2018-08-02 13:50:07 följande:[/quote-nick]Om du har ett fysiskt tungt lr riskfyllt arbete kan du få beviljat att gå ner i arbetstid, när du ansöker via fk. Då får du de timmar du jobbar av din arbetsgivare och resten av fk, det påverkar inte din fp.

Men har du inga hinder att jobba heltid så beviljar inte fk att gå ner i arbetstid. Utan då får man välja att antingen gå på fp eller också enbart att gå ner i tid utan ersättning från fk. Eftersom fp baseras på flera månaders inkomst så tror jag inte att din fp påverkas av det.

Enklast är ju att ringa o fråga dom bara

Fast gravpenning tror jag inte att jag får på mitt jobb. Dr emot får ju alla ta upp FP 60 dagar innan bf. Och om man bara går ner typ 5% i arbetstid, kan man ta upp bara 5% i föräldrapeng? Jo jag ska ringa. Men är svårt att sitta i telefonkö i typ 30-40 minuter på arbetstid.

Svar på tråden BF September 2018