• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Smka
    emhu skrev 2018-07-27 08:00:22 följande:

Jag är den som har varit drivande i alla inköp och betalat hälften var på allting. Vi tjänar ungefär lika mycket, sambon tjänar några få tusenlappar mer än mig så vi delar hälften/hälften på alla våra gemensamma kostnader och har alltid gjort sedan vi flyttade ihop. Kommer ju dock bli annorlunda nu när bebis kommer och jag går på föräldrapenning. Vi har inte riktigt kommit fram till hur vi ska göra med ekonomin då. Det är så svårt att veta vilka kostnader man kommer ha och hur mycket disponibel inkomst jag kommer ha. Ni som redan har barn, hur har ni gjort när den ena har varit hemma?

Vi har ett gemensamt konto och var sitt separat. Vid varje lön går vi snabbt igenom vad vi har för kostnader kommande månad och sedan bestämmer vi hur mycket "egna" pengar vi får och resten går till gemensamma. Vi tjänar egentligen hyfsat lika men jag jobbar 80 % så får såklart ut linde pengar därför går alltid sambon in med lite mer pengar till det gemensamma men det tycker vi är rättvist. Det är väldigt smidigt att ha det så när man handlar gemensamma saker så som mat barnkläder mm eller bara går ut och äter tillsammans.

Ett annat tips är att om nu har tänkt vara hemma med barnen mer än era sambos se då till att han betalar in till något sparkonto för framtida pension.

Såklart finns det många sätt som också är bra men det här har fungerat väldigt bra för oss.
  • emhu
    Elina22 skrev 2018-07-27 09:40:45 följande:

Är det någon här som varit på någon profylaxkurs/föräldrakurs ännu? Min BM pratade om det idag att det var dags att boka men vet inte riktigt om jag orkar det i värmen.. har ni erfarenhet o dela med er av?

Vi har bokat profylaxkurs ca 5 veckor innan bf...känns som att det är i lite senaste laget men bättre sent än aldrig. Vi bor i Stockholm och kommer gå på Föda utan rädslas profylaxkurs. Föräldrakurs har vi bokat på vår MVC typ 2 veckor före bf men det fanns ingen tidigare än så.
  • JLES
    Nostalgity skrev 2018-07-27 07:23:08 följande:

Ni par som inte har gemensam ekonomi... Hur gör ni med inköp till bebisen?

Hos oss räknar vi inte kronor, utan vi köper det vi vill köpa oavsett vem som betalar.

Här har det blivit att jag köpt alla kläder, mössor, ytterkläder, all inredning till hans rum, hygienartiklar, salvor...

Medan karln betalat ena babybilstolen, spjälsängen och vagnen.

Jag har planerat, letat (köpt en del begagnat), fixat, pysslat och ordnat med alla inköp! Karln har också två barn sen innan... Men hade jag inte lagt all tid och energi på alla inköp så hade bebisen i princip knappt haft ett ombyte kläder vid det här laget.

Hur är era karlar ang detta?

Det är lite olika. Vi delade 50/50 på vagnen och delar nog 50/50 generellt.. :) Men sen kanske jag köper lite kläder vid sidan om och han med och småsaker delar vi ju inte på! :D
  • Otit
    emhu skrev 2018-07-27 08:00:22 följande:

Jag är den som har varit drivande i alla inköp och betalat hälften var på allting. Vi tjänar ungefär lika mycket, sambon tjänar några få tusenlappar mer än mig så vi delar hälften/hälften på alla våra gemensamma kostnader och har alltid gjort sedan vi flyttade ihop. Kommer ju dock bli annorlunda nu när bebis kommer och jag går på föräldrapenning. Vi har inte riktigt kommit fram till hur vi ska göra med ekonomin då. Det är så svårt att veta vilka kostnader man kommer ha och hur mycket disponibel inkomst jag kommer ha. Ni som redan har barn, hur har ni gjort när den ena har varit hemma?

Vi har gjort såhär med första barnet. Vi delade lika på föräldraledigheten, vilket underlättade eftersom då går det ju jämnt ut. Den som jobbar har betalt kanske 60-70 % av räkningarna samt all mat. Den som är föräldraledig har betalt en liten del av räkningarna samt om man har behövt småhandla blöjor och dylikt. Dock hade jag det lite sämre ekonomiskt solmföräldraledig eftersom att jag tog ut få dagar för att spara. Sambon var tvungen att ta it 5 dagar i veckan när dottern fyllde ett vilket såklart har gett mer pengar. Så sambons dagar kommer vara slut nu i september, men dom dagar jag har sparat är inte bara mina, kommer ge till sambon om han skulle behöva i framtiden. Om den som är föräldraledig har haft det knapert har den andra skjutit till lite pengar så att man kanske kan äta lunch ute eller så. Vi kommer göra likadant denna gången :)
  • Otit
    Elina22 skrev 2018-07-27 09:40:45 följande:

Är det någon här som varit på någon profylaxkurs/föräldrakurs ännu? Min BM pratade om det idag att det var dags att boka men vet inte riktigt om jag orkar det i värmen.. har ni erfarenhet o dela med er av?

Vi var på profylaxkurs innan första barnet. Var superbra, hade så stor nytta av det vid förlossningen trots att jag blev akutsnittad. Kom in på förlossningen och var helt öppen, tror starkt att andningen hjälpte mig att ta mig igenom nästan hela förlossningen hemma! Rekommenderar starkt!
  • Cheerful
    Nostalgity skrev 2018-07-27 07:23:08 följande:

Ni par som inte har gemensam ekonomi... Hur gör ni med inköp till bebisen?

Hos oss räknar vi inte kronor, utan vi köper det vi vill köpa oavsett vem som betalar.

Här har det blivit att jag köpt alla kläder, mössor, ytterkläder, all inredning till hans rum, hygienartiklar, salvor...

Medan karln betalat ena babybilstolen, spjälsängen och vagnen.

Jag har planerat, letat (köpt en del begagnat), fixat, pysslat och ordnat med alla inköp! Karln har också två barn sen innan... Men hade jag inte lagt all tid och energi på alla inköp så hade bebisen i princip knappt haft ett ombyte kläder vid det här laget.

Hur är era karlar ang detta?

Vi har också separat ekonomi, vi delar alla fasta utgifter samt har ett matkort där vi överför lika mycket vardera varje månad. En del mindre inköp har väl gått på det,men annars har vi försökt att utjämna det någorlunda, du köpte barnvagn,jag köper målarfärg osv. Men tidsmässigt är det klart jag som lagt ner mest. Det är dock jag som har mest koll på vad som behövs, så det har liksom fallit sig rätt naturligt. Vi har pratat om att sambon eventuellt kommer att överföra lite mer än jag till mat blöjor osv under tiden jag går hemma, men å andra sidan kommer jag att vara hemma och äta mer än vad han gör, så vi får se hur det blir. Kan tillägga att vi för det mesta använder hans bil när vi ska någonstans, så han betalar ju för bensin som kanske borde vara gemensam, slitage osv.
    Försöker med första barnet sedan november-16
  • Nostalgity

Är det någon mer som börjat räkna ner?

Vi har 44 dagar kvar, men kommer han när dottern kom så är det 29 dagar kvar. Med andra ord så KAN det innebära att jag får föda inom en månad... Att månaden med stort M är här inom räckhåll haha.

Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • emhu
    Nostalgity skrev 2018-07-30 15:28:52 följande:

Vi har 44 dagar kvar, men kommer han när dottern kom så är det 29 dagar kvar. Med andra ord så KAN det innebära att jag får föda inom en månad... Att månaden med stort M är här inom räckhåll haha.

Jag har räknat ner länge :) 51 dagar kvar men hoppas verkligen att bebis vill titta ut innan dess.
  • Hellan

Vi har separata lönekonton o sparkonton och ett gemensamt hus konto dit det varje månad dras samma summa från oss båda. Han har en grundlön på 10 000 mer än mig i månaden, än mer om han har mycket politiskt arbete. Jag har barnbidragen.

Jag betalar det mesta till barnen och matkontot och han försäkringar, bilrep, huskostnader samt sparar till renoveringskostnader (jag till en utlandsresa när min mor fyller jämnt). Tankar bilarna gör den som kör när det behövs det händer att jag ber han tanka eller ge mig pengar till det.

Denna gång har vi tagit pengar från huskontot till babyskydd och barnvagnen kommer oxå att tas där då jag inte lyckats spara ihop en buffert som täcker det.

När det gäller barndagarna kommer han att ge de mesta till mig då han ej vill vara hemma på heltid från sitt jobb, dock kommer han gå ner i tid när bebis börjar förskolan för att vara hemma en dag i veckan och då räcker ju hans låsta dagar långt. Jag kommer att snåla på dagarna så gott jag kan måste ju dock kunna betala endel räkningar och billån mm men förhoppningsvis får vi ordning på mat kontot så att det inte skenar som det gör nu vissa månader.

• Hellan
    Nostalgity skrev 2018-07-30 15:28:52 följande:

Japp 50 dagar kvar till BF, men gör denna som sina syskon så kan den komma redan om 33 dagar eller 40. Men jag hoppas den stannar till vi kommit in inseptember i alla fall, men det gör ju inget om den kommer innan bf. Dock har jag planerat att jobba till 4 dagar innan bf. :-/
Svar på tråden BF September 2018