• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Smka
    emhu skrev 2018-08-05 14:21:33 följande:

Har du kollat på den här? parvel.se/products/parvel-babyvakt

Kanske inte jättebillig iofs. Jag har fått massa reklam om den på Instagram. Kanske kunde vara något?

Tänkte köpa parvel men har sedan sett flera kommentarer att den tappar kontakten hela tiden. Vet dock inte om det stämmer annars verkar det ju super. Vi har annars använt oss av philips avent babvakt. Iof något klumpig men pålitlig och har fungerat jättebra, man kan ställa in så man typ hör när de andas. Det viktigaste tycker jag är ändå att denr trådlös. Förstår inte grejen när man måste ha sladd.
  • Smka
    emhu skrev 2018-08-05 14:24:46 följande:

Jag har sedan ett par dagar haft onda sammandragningar på kvällarna och inatt låg jag vaken fram till klockan 4 med hyffsat regelbundna sammandragningar med molvärk. Är i vecka 33+3 idag. Någon som har upplevt samma? Kan tillägga att jag nu under dagen inte känner någonting.

Min första graviditet hade jag förvärkar från v 34/35 typ. Dock kom de ibland på dagen också. Vet att jag ibland fick gå upp runt 04 för att jag inte klarade av att ligga kvar i sängen. Trodde flera gånger att förlossningen var på gång men fick snällt vänta till v 42+0 innan han kom.

Denna graviditet har jag haft mycket sammandragningar men inte så många som gjort ont. Får ibland värk i ryggen och molvärk (typ mensvärk.) framförallt på natten/tidig morgon men inte smärtsamma sammandragningar.
  • Swe78

Är FB-gruppen fortfarande i gång, joinar gärna. 
    Väntar första barnet, 39 år, väntas i slutet av sept- början av oktober.

• JLES
    emhu skrev 2018-08-05 14:24:46 följande:

Jag har sedan ett par dagar haft onda sammandragningar på kvällarna och inatt låg jag vaken fram till klockan 4 med hyffsat regelbundna sammandragningar med molvärk. Är i vecka 33+3 idag. Någon som har upplevt samma? Kan tillägga att jag nu under dagen inte känner någonting.

Jag har också onda sammandragningar.. Jag är i vecka 32 nu och häromveckan var jag tvungen att åka in för att de gjorde ganska ont och kom med 3 minuters mellanrum.. Skäms Fick göra diverse undersökningar och tappen hade blivit påverkad och var ganska kort och jag skulle åka in igen om de kom tillbaka sådär eller om det blev värre. 

Sammandragningarna har inte blivit värre iallafall och de är inte heller längre regelbundna! Men i regel kommer de på kvällen och/eller natten och känns som mensvärk.
  • Nostalgity

Nyss hemkommen från förlossningen...

Satte mig på toa tidigare och känner hur det forsar ut något varmt. Första tanken var - vattnet!.... Vände mig för att titta och det är fullt med blod i toan! Det har alltså forsat ut blod. Ringer förlossningen för rådgivning medan blodet rinner sakta längs benen och på golvet....får komma upp på en gång. Kopplad ctg, och diverse standard prover.. Ser bra ut. Blev gyn undersökning, vul samt ul. Hon trode att moderkakan ligger för öppningen...att den åkt ner, samt att tappen börjat kortats av. Så jag blev skickad till speciallistmödravården i veckan för ett noggrant ul, eftersom de har bättre apparater.

Vecka 35+4..... Meeen nu är jag helt slut, så natti

Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • Orkide
    Nostalgity skrev 2018-08-06 02:32:16 följande:

Satte mig på toa tidigare och känner hur det forsar ut något varmt. Första tanken var - vattnet!.... Vände mig för att titta och det är fullt med blod i toan! Det har alltså forsat ut blod. Ringer förlossningen för rådgivning medan blodet rinner sakta längs benen och på golvet....får komma upp på en gång. Kopplad ctg, och diverse standard prover.. Ser bra ut. Blev gyn undersökning, vul samt ul. Hon trode att moderkakan ligger för öppningen...att den åkt ner, samt att tappen börjat kortats av. Så jag blev skickad till speciallistmödravården i veckan för ett noggrant ul, eftersom de har bättre apparater.

Det är så oerhört obehagligt och läskigt det där! Slutade det att blöda? Sådär föddes min dotter i v.36 blev akutsnitt för att jag inte slutade blöda. Hoppas att du får sova och vila upp dig.
  • emhu
    Nostalgity skrev 2018-08-06 02:32:16 följande:

Men usch, vilken pärs! Hoppas verkligen att det inte är något att oroa sig för. Men att moderkakan ligger för livmodermunnen, kan det bara hända sådär?
  • Orkide

Någon mer än jag som börjar tänka på förlossningen och vad för smärtlindring jag ska ta.. Har ju gjort en vaginal förlossning och ett kejsarsnitt å kejsarsnittet var ju betydligt ?smidigare?. Jag funderar om jag ska ha lavemang som sist eller inte.. hur tänler ni kring det hela

• Nostalgity
    Orkide skrev 2018-08-06 06:28:42 följande:

Det är så oerhört obehagligt och läskigt det där! Slutade det att blöda? Sådär föddes min dotter i v.36 blev akutsnitt för att jag inte slutade blöda. Hoppas att du får sova och vila upp dig.

Ja som tur är avtog blödandet! Men det byttes ut mot riktigt obehagliga... Ibland onda, förvärkar. Mer än de gjorde innan alltså hehe.
  • Nostalgity
    emhu skrev 2018-08-06 09:45:11 följande:

Men usch, vilken pärs! Hoppas verkligen att det inte är något att oroa sig för. Men att moderkakan ligger för livmodermunnen, kan det bara hända sådär?

Jag har aldrig hört att det bara kan hända sådär, förän i förrgår. Fick tid på spec. Mödravården på måndag, så då vill dom titta på mig mer noga.
Svar på tråden BF September 2018