• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Orkide
    Elina22 skrev 2018-08-08 08:40:11 följande:

Hej! Vad precis hos BM och vi mätte magen. Är i vecka 35 och mitt SF mått låg på 30-31, hon blev lite orolig och boka tid igen om några dagar och efter det skulle hon boka tid hos läkaren om magen inte växt.. så nu gjorde hon mig orolig. Någon som har liknande mått i samma vecka?

De där hände mig med sonen (barn nr 1) men det berodde bara på hur han låg. Hände flera gånger de sista 8 veckorna så jag var inne o mätte sf mått jämt kändes det som.
  • Orkide

Jag vill packa bb väskan för att dottern kom en månad för tidigt men jag vill inte ?jinxa? allt å så får jag gå till v.42 haha

Under förlossningen vill jag ha epidural och lustgas. Jag har en låg smärttröskel !!!! Så kanske allt de kan ge mig

• Olinelilja

Jag föder sent i september, är i v.33 och det är första för mig. Är just nu jätteinne på förberedelserna inför förlossningen och börja fundera på packningen och skriva förlossningsbrev. Vill också testa köra på ?dyktekniken? enligt ?föda utan rädsla? <? bästa boken! men är absolut för lustgas då jag haft sååå bra erfarenheter av det tidigare då jag har tandläkarskräck och fått det en del i samband med det när jag var barn. Är öppen för epidural med om situationen kräver det. Sen ser jag mig också föda sittandes/ståendes i typ squatposition om jag orkar, det känns som att jag känner mig starkast så!

Min mamma har haft väldigt jobbiga förlossningar och det har väl satt lite skräck i mig då det med stor sannolikhet skulle kunna vara lika för mig. Även om jag har bra smärttröskel... ska ta upp detta med med bm så hoppas jag får något extra stöd.

Lavemang? Har jag aldrig hört talas om i samband med förlossning. Varför vill man ha det på förlossningen?

• JLES
    Olinelilja skrev 2018-08-08 14:40:40 följande:

Jag föder sent i september, är i v.33 och det är första för mig. Är just nu jätteinne på förberedelserna inför förlossningen och börja fundera på packningen och skriva förlossningsbrev. Vill också testa köra på ?dyktekniken? enligt ?föda utan rädsla? <? bästa boken! men är absolut för lustgas då jag haft sååå bra erfarenheter av det tidigare då jag har tandläkarskräck och fått det en del i samband med det när jag var barn. Är öppen för epidural med om situationen kräver det. Sen ser jag mig också föda sittandes/ståendes i typ squatposition om jag orkar, det känns som att jag känner mig starkast så!

Min mamma har haft väldigt jobbiga förlossningar och det har väl satt lite skräck i mig då det med stor sannolikhet skulle kunna vara lika för mig. Även om jag har bra smärttröskel... ska ta upp detta med med bm så hoppas jag får något extra stöd.

Lavemang? Har jag aldrig hört talas om i samband med förlossning. Varför vill man ha det på förlossningen?

Jag håller med om förlossningspositionen! De har ju såna där pallar man sitter på i sådan position och så sambon på en vanlig stol bakom som typ håller om en/håller bak armarna och så.. Jag skulle vilja föda så :)

Haha.. Jag kommer KRÄVA lavemang!! Vill inte skita ner mig under förlossningen fastän jag är helt säker på att jag inte hade brytt mig i den stunden.. Oskyldig Svärmor och sambon ska vara med under förlossningen. Jag frågade dock svärmor om hon sket ner sig under någon av alla hennes förlossningar och hon sa att hon inte visste det. Min mamma fick dock lavemang och då slapp hon det, haha :D
  • Nostalgity
    JLES skrev 2018-08-08 15:14:18 följande:

Jag håller med om förlossningspositionen! De har ju såna där pallar man sitter på i sådan position och så sambon på en vanlig stol bakom som typ håller om en/håller bak armarna och så.. Jag skulle vilja föda så :)

Haha.. Jag kommer KRÄVA lavemang!! Vill inte skita ner mig under förlossningen fastän jag är helt säker på att jag inte hade brytt mig i den stunden..  Svärmor och sambon ska vara med under förlossningen. Jag frågade dock svärmor om hon sket ner sig under någon av alla hennes förlossningar och hon sa att hon inte visste det. Min mamma fick dock lavemang och då slapp hon det, haha :D

Jag har aldrig velat ha lavemang eller kommit på tanken på de pga sådant funkar nästan aldrig som man tänkt... Tänk om du får de i god tid, tror ni... Men helt plötsligt går det fort eller måste på akut ks, och då är man där skitnödig eller bajsar på sig under krystvärkarna. Mitt under värkarna och öppningsskedet är det sista man vill är att springa på toa.

Jag födde bägge ggrna med endast en morfinspruta i låret, vilket ska ta bort toppen av smärtan (villet jag aldrig upplevde)... Och de 60 sek jag hade att andas på imellan värkarna ville jag ligga i sängen, slappna av och njuta av lugnet innan nästa värk... Ville lr kunde inte ens gå för att kissa.

Men vi alla är olika och kanske funkar lavemang för er? =)
    Storebror 12/10 -08 Lillasyster 06/10 -12
  • JLES
    Nostalgity skrev 2018-08-08 15:36:41 följande:
    Jag har aldrig velat ha lavemang eller kommit på tanken på de pga sådant funkar nästan aldrig som man tänkt... Tänk om du får de i god tid, tror ni... Men helt plötsligt går det fort eller måste på akut ks, och då är man där skitnödig eller bajsar på sig under krystvärkarna. Mitt under värkarna och öppningsskedet är det sista man vill är att springa på toa.

Jag födde bägge ggrna med endast en morfinspruta i låret, vilket ska ta bort toppen av smärtan (villet jag aldrig upplevde)... Och de 60 sek jag hade att andas på imellan värkarna ville jag ligga i sängen, slappna av och njuta av lugnet innan nästa värk... Ville lr kunde inte ens gå för att kissa.

Men vi alla är olika och kanske funkar lavemang för er? =)
    Ja, jag skulle isåfall fråga om det direkt när jag kommer in liksom. :) Ska skriva det i mitt förlossningsbrev med :) Jag tror också att det är onödigt om man kanske kommer på det halvvägs liksom
  • Otit
    JLES skrev 2018-08-08 15:14:18 följande:

Haha.. Jag kommer KRÄVA lavemang!! Vill inte skita ner mig under förlossningen fastän jag är helt säker på att jag inte hade brytt mig i den stunden..  Svärmor och sambon ska vara med under förlossningen. Jag frågade dock svärmor om hon sket ner sig under någon av alla hennes förlossningar och hon sa att hon inte visste det. Min mamma fick dock lavemang och då slapp hon det, haha :D

Ger dom det på förlossningen nu för tiden? Fått lära mig att avföringen som ligger i tarmen stoppar bebisen när den är på väg ut, vilket gör att det inte går så fort och risken att man spricker minskar. Men dom kanske ger det om man ber om det.
  • JLES
    Otit skrev 2018-08-08 20:40:34 följande:
    Ger dom det på förlossningen nu för tiden? Fått lära mig att avföringen som ligger i tarmen stoppar bebisen när den är på väg ut, vilket gör att det inte går så fort och risken att man spricker minskar. Men dom kanske ger det om man ber om det.
    Ja, de ger lavemang men det är inte alltid de erbjuder det. :) Man får fråga själv också :)
  • Hellan
    Nostalgity skrev 2018-08-07 23:13:38 följande:

Är det någon av er som packat väskan än?

När hade ni tänkt göra det?

Jag har inte ens tänkt tanken på det förän idag...

Dottern föddes i 37+6, så det är 21 dagar kvar ifall han är lika tidig som hon...

Går in i vecka 36 på torsdag. Tänkte ta fram en väska och lägga ner sådant som inte används, nästa vecka... Som mjukisbyxor, amningslinne, tjocktröja med dragkedja, amningsinlägg, amningsnapp, hårtoffsar, vattenflaska, foppatofflorna, strumpor. Bodys och byxor (stl 50 och 56) samt strumpor, en tunn filt samt en lite tjockare (tjockare till hemresan i babyskyddet) ifall de är ruggväder.

Och till sambon lägger vi ner underkläder och en tshirt, så länge.

Laddare, hygienartiklar och ev. Något sött att äta efteråt... Är sådant vi lägger ner när det är dags att åka!

Jag packade min väska redan i v. 31 på sambons order innan vi drog iväg på en v. husvagnssemester ca 40 min bort. Det blev dock en light version då jag tog det jag hade hemma. Nu förra veckan i v 34 packade jag om så nu är den i princip färdig att flytta ut i bilen, ska bara packa nececeren först. Så i helgen ska det bli klart. Går idag in i v 35+ så nu måste den vara klar fall liten för som sina syskon som är födda i 37+3 kanske och 38+2

Sambon får packa sitt själv, vilket han kom på igår att han gett mig order att packa allt klart men inte funderat själv än på att packa.

Telefon oh en bok hopas jag komma ihåg när det väl är dax.
  • Hellan
    Orkide skrev 2018-08-07 22:06:04 följande:

Någon mer än jag som börjar tänka på förlossningen och vad för smärtlindring jag ska ta.. Har ju gjort en vaginal förlossning och ett kejsarsnitt å kejsarsnittet var ju betydligt ?smidigare?. Jag funderar om jag ska ha lavemang som sist eller inte.. hur tänler ni kring det hela

Jag har funderat ett tag på förlossningen och gruvar mig otroligt denna gång. Tyvärr blev det inte bättre igår när jag fick veta att ambulansen inte har lustgas längre!!!

Detta är tredje barnet och så här mycket har jag nog aldrig gruvat mig, orsaken är att 2:an kom med raket fart, 2h från första värk så var det klart, i en ambulans utan min sambo. Har dock känt mig lugn med att ta ambulans igen om det blir väldigt ont hemma eller om det går fort. Men efter beskedet om att de slutat med lustgas känner jag nästan panik måtte det inte gå fort igen! Bor ju trots allt 1,5 H från närmaste förlossning.

Vaginalt hoppas jag skall fungera igen och är lite smått skraj för att måste ta till kejsarsnitt, men krävs det så är det så.

Lavemang har jag inte ens funderat på har inte haft det tidigare så det lär jag inte ta nu heller. Angående smärtlindring hoppas jag duch och bad hjälper och att det blir lustgas resten när det behövs. Anser de att jag måste ha nåt annat för att orka med förlossningen så får jag överväga det då. Har en egen tens som jag köpte till 2:an men den han jag aldrig fundera över att använda och vet inte heller hur jag ska placera de två plattorna heller för den delen.
Svar på tråden BF September 2018