• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Eleonoratösen
    Milie skrev 2018-01-15 09:22:26 följande:

Den är hemlig, så det är lugnt!

Om jag inte vill skriva min mailadress här? Är det dig man inboxar?!
  • Eleonoratösen

Nu har jag bokat tid för inskrivningssamtal på MVC och även tid för VUL inför NIPT. Det blir om en månad ganska exakt och känns just nu som en evighet.

Verkade som man i landstinget här "bjuder" på NIPT men man måste vara över 32. Nu har jag precis åldern inne så det kändes viktigt att göra.

Annars är det rätt lite känningar. Har halsbränna ibland, väldigt konstigt. Riktigt mycket molvärk och det gör mig väldigt orolig. Eftersom jag vid tidigare graviditeter haft mycket blödningar känns varje toalettbesök som berg och dalbana.

Tror jag är på 5+0 ungefär.

• Lilj3
    Mimipig skrev 2018-01-15 09:15:08 följande:

Med sonen blev jag också gravid direkt, hann knappt få ut p-staven, så var jag gravid, så även om jag förstod redan då att det inte är så lätt alla gånger, så har jag verkligen fått känna av vad barnalängtan innebär den här gången.

Vilket landsting tillhör du? Här i Sthlm erbjuds kub åt alla, men pga vad som hände med oss - skräck-kub - som var falskt alarm, så är inte kub något jag vill göra igen. Jag vill ha hårda fakta. Så sist betalade vi för nipt privat, 6000 kr. Tyvärr blev ju inte utfallet vad vi hoppats på... men pga vad som hände sist får jag nipt gratis nu, eller mkp om jag föredrar det. För mig är det viktigt att ta reda på det som jag kan - men jag respekterar verkligen de som inte alls känner som jag.

Jag tillhör Värmland. De har ändrat det där fram och tillbaks flera gånger pga brist på barnmorskor. Så det kan hända att man får göra det här ändå, har inte full koll. Har för mig att att de erbjöd ersättning för resa och test om man åkte till annat landsting och gjorde det iaf. Jag får helt enkelt höra mig för när jag bokar tid för inskrivning.
  • Natalina1451
    LA87 skrev 2018-01-15 06:35:57 följande:

Hej!!

Tack! Oc stort Grattis till dig med :D Vi är 30 båda två.

Tack för svar, då gäller det bara att bestämma var man ska gå :). Har ett möte bokat den 30e hos Sophiahemmet för vi påbörjade en utredning i december så kommer kontakta dem och se vad de kan hjälpa till med också.

Okej jag förstår. Jag fick tid för vul den 2/2 ringde idag. Känns bra att ha ett datum att sikta in sig på får se hur långt dom daterat graviditeten då. Lycka till den 30! Om du har tur så kanske ni känner något på ett vanligt ultraljud
  • Natalina1451
    Natalina1451 skrev 2018-01-15 09:44:05 följande:

Okej jag förstår. Jag fick tid för vul den 2/2 ringde idag. Känns bra att ha ett datum att sikta in sig på får se hur långt dom daterat graviditeten då. Lycka till den 30! Om du har tur så kanske ni känner något på ett vanligt ultraljud

Haha oj nu råkade jag svara på fel meddelande, haha! Skulle citera någon annan.

Till dig skulle jag skriva såhär.

Om du har någon vän eller bekant som kan rekommendera en bm som de gillade så kanske det är en väg o gå? Annars kan ni säkert få hjälp via sophiahemmet som ni ändå ska till.

Jag kan iaf rekommendera Danderyds sjukhus barnmorskemottagning dom är jättebra
  • Natalina1451
    Woohooo skrev 2018-01-15 01:24:00 följande:

Det tror jag inte? Har inte läst det någonstans iaf, men jag får fråga min barnmorska vid inskrivning. Har inte koll på så mycket än, hehe... Vet dock inte om jag vill göra det, pga privata skäl känns det för obehagligt med ett vaginalt ultraljud.

Åh, jag förstår! Det är väldigt tufft... Jag fick ett missfall 2015, i en okänd graviditet. Jag är också väldigt orolig. Men jag håller alla tummar och tår för oss båda! <3

Om man är osäker på hur långt gången man är så brukar man iaf få ett VUL där jag går. Förstår att det inte låter så lockande, om man väntar lite längre så går det kanske o se på ett vanligt ultraljud utifrån magen annars erbjuds väl alla i hela Sverige RUL i vecka 18-20 tror jag

Det gör jag med
  • Orkide

Jag har åkt på magsjuka. Någon som vet ifall det är farligt för den lilla i magen? Kan inte äta något. Bara lite vatten till o från.

• Millannn
    Orkide skrev 2018-01-15 09:56:09 följande:

Jag har åkt på magsjuka. Någon som vet ifall det är farligt för den lilla i magen? Kan inte äta något. Bara lite vatten till o från.

Nej embryot får sin näring på sitt sätt (kommer inte ihåg från var haha!) jag vet bara att det är helt ofarligt. Finns ju gravida kvinnor som spyr hela dagarna
  • Mimipig
    Orkide skrev 2018-01-15 09:56:09 följande:

Ingen fara alls! Embryot får hela sin näringsförsörjning från gulesäcken tills navelsträngen fäster i v 8-10. Jag hade världens magsjuka första veckorna när jag var gravid med sonen.
  • Abla
    LA87 skrev 2018-01-15 06:41:00 följande:
    Åh grattis till dig med!! Kul vi är på samma, men så orolig man är. Längtar tilll v12 hehe.

V18 kommer vi aldrig klara att vänta haha. Ska se om jag kan få ett tidigare via Sophiahemmet där jag gått på utredning annars privat. NIPT kommer vi säkert också bekosta då, känns viktigt att få alla svar man kan! :)

Usch vaknade av ordentlig värk i magen i natt (typ mina enda symptom jag haft hittills) - väldigt orolig för missfall nu. :( har du några symptom?
    Nej, inte vi heller Skrattande! Med de andra två så var vi på 3d ultraljud också, men det är först efter rul. Så himla mysigt! Jag kommer börja med KUB denna gång så då får man ju göra ett. Sen får vi se. Såg att vi i Sthlm har alla möjligheter att boka privat om man vill det också.

Ja usch när man känner det där magontet som liknar mensvärk så blir man ju orolig, men det känns ju rätt lika så eg borde man inte. Jag har jätteont i brösten och mår jätteilla, det var anledningen till att jag testade igår, gjorde också ett digitalt i morse som också visade "gravid" så det känns ju bra i alla fall. Med första barnet kräktes jag nästan varje dag till vecka 21-22 och med andra mådde jag också illa, men inte så illa. Spännande att se hur denna blir denna gång, har en kille och en tjej sedan tidigare. Just den här månaden hade vi inte haft koll på ägglossning osv pga resa över jul och nyår så det var rena rama turen. 
Svar på tråden BF September 2018