• fhkb

BF September 2018

Hej :) Tänkte att vi som har BF i September 2018 kunde samlas här och utbyta våra erfarenheter och prata om våra liv som nu växer i magen! Grattis till er alla som plussat och lycka till.

• Svar på tråden BF September 2018
  • Imra

Jag är så nervös för att ringa MVC, vet inte varför? ;)

Vad säger man? ?Hej jag är gravid?? ;) hehe

När ringde ni och vad sa ni? :)

• Mimipig
    Hellan skrev 2018-01-16 09:52:03 följande:

Fy vad nervös jag blev helt plötsligt. Nu blev det som verkligt när jag för första gången berättade för någon annan än min sambo.

Ringde mvc och fick tid för inskrivning redan den 25/1 borde då vara i v 6+4, trodde att det skulle bli närmare mitten slutet av februari. Men de ville ta det snart då jag är 36år och erbjuds KUB kostnads fritt. Nappade på det och hoppas innerligt att det visar på låg risk för avvikelser. Annars fick vi gå vidare med ett fostervatten prov, lite konstigt då jag har för mig att jag läste på landstingets webb att det var ett nipt först, får leta igen så jag kan fråga till veckan.

Jag fick dåliga siffror på kub med sonen och fick då gå vidare med moderkaksprov, vilket kan göras från v 11. (Då fanns inte nipt.) Fostervattenprov kan göras först från v 15, och så länge vill du nog inte vänta i ett sånt läge. Nipt kan göras från v 10, men erbjuds inte i alla landsting, det är även olika om man får det gratis eller om man får betala.
  • Tildurrr
    Imra skrev 2018-01-16 10:34:48 följande:

Jag ringde idag, 4+1, och sa att jag inte vet vart man ska ringa eller vad man ska säga men att jag trodde det var dit haha ;) så sa jag att jag hade plussat, och att jag ville behålla så fick jag en tid till tisdagen till veckan :D
  • Hellan

Ringde idag 5+2

Sa som det var att jag ville ha en tid för inskrivning då jag upptäkt att jag är gravid. Och att jag funderade på cellprover jag ska ta to till veckan.
  • Cheerful

Jag har precis fått lite brunt på papperet när jag torkade mig. Vecka 5+3, hoppas verkligen att det inte är något, men har de sista par veckor haft som mensvärk, och de sista kvällarna har den blivit värre i ca en halvtimme men den kom inte igår. Det är en märklig känsla mellan hopp och förtvivlan.. :(

Försöker med första barnet sedan november-16
  • Millannn

6+1 och ringde MVC idag. Fick tid för inskrivning den 5/2, alltså i vecka 10 (9+0) då

• josgos

Jag ringde igår och sa att jag vill boka tid för inskrivning på MVC. De var jättegulliga och frågade om jag hade barn innan, men det är ju första och då lät de extra glada. Så de var snälla, inget att behöva vara nervös för! Fick en tid 8 feb och då är jag i v 8.

Diskuterar hemma om jag ska be om VUL då (får i så fall betala 550). Mest för att veta att pyret lever. Känns mer säkert att berätta för folk då. Det är annars RUL i vecka 12 och så långt dit när man ändå vill berätta för vissa. Erfarenheter?
  • Akinder

Jag vill gärna vara med i den super-duper-hemliga facebookgruppen ???? kunde dock inte skicka meddelande till dig!

• Mimipig
    josgos skrev 2018-01-16 12:45:58 följande:

Jag ringde igår och sa att jag vill boka tid för inskrivning på MVC. De var jättegulliga och frågade om jag hade barn innan, men det är ju första och då lät de extra glada. Så de var snälla, inget att behöva vara nervös för! Fick en tid 8 feb och då är jag i v 8.

Diskuterar hemma om jag ska be om VUL då (får i så fall betala 550). Mest för att veta att pyret lever. Känns mer säkert att berätta för folk då. Det är annars RUL i vecka 12 och så långt dit när man ändå vill berätta för vissa. Erfarenheter?

Jag kan inte tänka mig bättre 550 spenderade kronor. Jag tycker att det är helt självklart att betala för den sinnefriden. Men alla gör ju som de vill...
Svar på tråden BF September 2018