• Adalgisa

BF oktober 2018

Skapade en tråd då jag inte kunde hitta en befintlig för oktober. Om någon känner sig manad får denne gärna skapa en privat grupp på Facebook :)

• Svar på tråden BF oktober 2018
  • Nardil

Hej hänger gärna på här!

Grattis till alla!

Plussade egentligen i onsdags på äl+10, men då var det så svagt att jag inte var säker, så jag tog ett nytt test på lördagen och det blev ett fint plus! Om allt går som det ska blir det mitt tredje barn, beräknat till gissningsvis 27/10, men jag är inte riktigt säker pga oregelbunden cykel. Har ett MA med mig i bagaget från nov förra året, så jag är superglad men också lite orolig så klart :)

Blev det någon fb-grupp? :)

• Vegas

Jag har svårt att släppa den här oron att nåt ska vara tokigt. Det var inte alls såhär för mig första barnet. Då visste man kanske inte lika mycket iofs.. Jag gråter lätt och är jätte känslig och det kan ju bero på hormonerna. Hur gör ni för att släppa oron? :(

• Mamapolarbear
    Vegas skrev 2018-02-19 06:45:42 följande:

Jag har svårt att släppa den här oron att nåt ska vara tokigt. Det var inte alls såhär för mig första barnet. Då visste man kanske inte lika mycket iofs.. Jag gråter lätt och är jätte känslig och det kan ju bero på hormonerna. Hur gör ni för att släppa oron? :(

Jag pratar mycket med min man om mina känslor och min oro. Nu har jag, som tidigare nämnt, ångestproblem så han är väldigt van vid att hjälpa mig hantera min oro. Jag oroar mig för att träna för mycket, för lite, äta fel, äta för mycket, äta för lite... allt jag gör tror jag kan förstöra graviditeten. Jag tror dock att sådan här oro är ganska normalt och jag måste hitta ett sätt att förhålla mig till den nya oro som ligger och gnager :)!

Igårkväll blev oron så pass stor att det vällde över till ångestattack. Då hjälpte min man mig med att prata igenom situationen. I mellandagarna bokade vi en thailandresa till sommaren utan en tanke på zika-viruset som ändå funnits där. Så när jag insåg det igår blev jag superorolig. Men min man lyckades till slut få mig så pass lugn att jag kunde somna (vi ska prata med barnmorska först och avråds vi så bokar vi om. Det får väl kosta mer om det nu är så att det inte går att ändra resan till ett säkrare ställe för oss).
  • lica
    Tumvante skrev 2018-02-19 07:24:24 följande:

Som jag befarat får jag nog också lämna tråden

Det var tråkigt att höra :/ vi som det sket sig för den här gången får satsa på att ses i Bf novemver 2018-tråden istället!!!! :)
  • Frips
    Femblirsex14 skrev 2018-02-16 17:42:08 följande:
    Jag vet precis hur du känner! Jag hade också ett ma i nov. VAr i v 13 och upptäcktes på kub. Totalt knäckt! Nu är jag gravid igen i femte veckan och är livrädd. Vågar inte boka in ngt än men kommer be om vul. Får jag det inte på Mvc så går jag privat och betalar. Var psykiskt terror i tre mån sist!
    Jag beklagar att du varit med om samma sak, och dessutom gått mer än en månad längre! Ja den sorgen och chocken kunde jag aldrig föreställa mig innan, den är lamslagande! Jag känns precis samma rädsla som du, jag har faktiskt inte ens vågat vara glad än för denna graviditet, för jag är så rädd för att behöva gå igenom samma tunga mentala resa som de vart i november och framåt. Det känns så tråkigt att inte kunna ta till sig denna graviditet, för egentligen är jag lika överlycklig som när jag väntade min dotter och innan mitt MA i november, men med vetskapen om hur det gick sist så vågar jag inte drömma om allt som sker framöver i en graviditet, alltså första sparkarna, en växande mage, planera förlossning etc. Vi ska på VUL om en vecka, och jag vill bara få det överstökat så mitt hjärta och min hjärna kan få ett litet lugn, ja eller vad som helst. Ovissheten är så jobbig...Stort lycka till med denna graviditet, och hoppas vi får våra höstbebisar!
  • Frips
    maj2018 skrev 2018-02-17 22:01:25 följande:

Plussade igår. v. 5 (4+3) idag fick missfall i oktober förra året i v. 9+6. Är jätte rädd det ska hända igen, kan man få tidigt vul först för att se att det inte är utomkveds och sen i typ vecka 12 -13 för att se att allt är som de ska om man tar sig så långt? För att lugna? Eller måste man betala privat?

Grattis till graviditeten! Jag hade MA i november (8+6) och är gravid nu i 6+0. Jag har fått ett VUL om en vecka samt kommer att få KUB inbokat bara för att kunna få lugn mig då jag har en stor oro för att samma sak ska hända igen och veckorna bara går men graviditeten är inte ok. Så för min del var det inga problem alls att få detta inbokat eftersom det inte gick bra sist, och det borde inte vara några problem för dig heller. Jag tror att jag får betala för VUL (såg ut som det på bokningen), men det gör mig inget om det kostar 350 kr, så värt det. 
  • Femblirsex14
    Frips skrev 2018-02-19 09:01:18 följande:

Grattis till graviditeten! Jag hade MA i november (8+6) och är gravid nu i 6+0. Jag har fått ett VUL om en vecka samt kommer att få KUB inbokat bara för att kunna få lugn mig då jag har en stor oro för att samma sak ska hända igen och veckorna bara går men graviditeten är inte ok. Så för min del var det inga problem alls att få detta inbokat eftersom det inte gick bra sist, och det borde inte vara några problem för dig heller. Jag tror att jag får betala för VUL (såg ut som det på bokningen), men det gör mig inget om det kostar 350 kr, så värt det. 

Ska du göra vul privat eller på mvc? Jag är livrädd att ringa och boka. Är i v 6 imorgon och tänker att bokar jag in ngt så går det väl åt hel.. igen. Ma i nov som upptäcktes på kub. Mf i juli .. Sen ett tidigt mf förra hösten. Jag orkar inte mer nu
  • Frips
    Femblirsex14 skrev 2018-02-19 09:14:07 följande:
    Ska du göra vul privat eller på mvc? Jag är livrädd att ringa och boka. Är i v 6 imorgon och tänker att bokar jag in ngt så går det väl åt hel.. igen. Ma i nov som upptäcktes på kub. Mf i juli .. Sen ett tidigt mf förra hösten. Jag orkar inte mer nu
    Det är genom MVC som skickat remiss vidare till ett sjukhus där ultraljud görs då de inte gör det på mitt MVC, så ja bokat genom MVC :). Åh förstår att du tänker så, men tankes kraft eller att du ringer ett samtal kan inte påverka utgången, så jag tycker du ska boka in ett VUL snarast så du kan få lugna din oro. Jag beklagar verkligen allt du behövt gå igenom, det måste vara enormt tungt. Jag tror absolut på att du mår bäst av att få infon så tidigt som möjligt, bra som dålig - och jag hoppas innerligt att du bara få bra information denna gång!
  • Femblirsex14
    Frips skrev 2018-02-19 10:26:37 följande:

Det är genom MVC som skickat remiss vidare till ett sjukhus där ultraljud görs då de inte gör det på mitt MVC, så ja bokat genom MVC :). Åh förstår att du tänker så, men tankes kraft eller att du ringer ett samtal kan inte påverka utgången, så jag tycker du ska boka in ett VUL snarast så du kan få lugna din oro. Jag beklagar verkligen allt du behövt gå igenom, det måste vara enormt tungt. Jag tror absolut på att du mår bäst av att få infon så tidigt som möjligt, bra som dålig - och jag hoppas innerligt att du bara få bra information denna gång!

Nu har jag ringt. Ska på vul den 7/3. Då är jag nästan i V8. Hon var hur trevlig som helst och det kostar som en vanligt läkarbesök. Håll snälla tummarna för oss nu! Vill så gärna att denna ska stanna och vara frisk!
Svar på tråden BF oktober 2018