• Adalgisa

BF oktober 2018

Skapade en tråd då jag inte kunde hitta en befintlig för oktober. Om någon känner sig manad får denne gärna skapa en privat grupp på Facebook :)

• Svar på tråden BF oktober 2018
  • Nardil

(

Mialutta skrev 2018-01-26 17:52:14 följande:

Nu kan man via meddelande höra av sig till mig eller Adalgisa för att bli inbjuden till BF Oktober 2018 på FB. Gruppen är hemlig och ej sökbar (om jag fattat det hela rätt) men blir vi fler som är med så kan vi alla hjälpas åt att bjuda in:)

Hej! Skickade ett meddelande till dig! Vill gärna vara med i fb-gruppen eftersom fl krånglar så på ipaden!

(Om någon annan är i position att lägga till i gruppen så får ni gärna bjuda in mig om ni vill! Punkpile@hotmail.com)

<3
  • Vegas
    Mamapolarbear skrev 2018-02-19 07:08:07 följande:

Jag pratar mycket med min man om mina känslor och min oro. Nu har jag, som tidigare nämnt, ångestproblem så han är väldigt van vid att hjälpa mig hantera min oro. Jag oroar mig för att träna för mycket, för lite, äta fel, äta för mycket, äta för lite... allt jag gör tror jag kan förstöra graviditeten. Jag tror dock att sådan här oro är ganska normalt och jag måste hitta ett sätt att förhålla mig till den nya oro som ligger och gnager :)!

Igårkväll blev oron så pass stor att det vällde över till ångestattack. Då hjälpte min man mig med att prata igenom situationen. I mellandagarna bokade vi en thailandresa till sommaren utan en tanke på zika-viruset som ändå funnits där. Så när jag insåg det igår blev jag superorolig. Men min man lyckades till slut få mig så pass lugn att jag kunde somna (vi ska prata med barnmorska först och avråds vi så bokar vi om. Det får väl kosta mer om det nu är så att det inte går att ändra resan till ett säkrare ställe för oss).

Åh den första tiden är så jobbig. Är det ditt första barn?

Jag vill typ bara se att det är något inne som växer och mår bra. Är jätte känslig nu för tiden. Men vågar inte boka tidigt vul. Men man kanske ska de ändå?
  • Mamapolarbear
    Vegas skrev 2018-02-19 14:30:18 följande:

Åh den första tiden är så jobbig. Är det ditt första barn?

Jag vill typ bara se att det är något inne som växer och mår bra. Är jätte känslig nu för tiden. Men vågar inte boka tidigt vul. Men man kanske ska de ändå?

Ja, det är mitt första. Jag är helt grön kring allt, lärde mig för bara några dagar sen att det ens finns och att man ens kan göra ett vul... när görs det? Är det vanligt, eller brukar det vara vanligt ul som utförs? Jag är också orolig över att det inte finns något där på riktigt, kommer ju bli skönt att se det på riktigt senare. Det som påminner mig (förutom symptomen jag känner) varje morgon är tempen till NC, som fortsätter hålla sig högt. Det har varit min stöttepelare under dagarna sen jag plussade i onsdags. ????
  • Vegas
    Mamapolarbear skrev 2018-02-19 15:52:10 följande:
    Ja, det är mitt första. Jag är helt grön kring allt, lärde mig för bara några dagar sen att det ens finns och att man ens kan göra ett vul... när görs det? Är det vanligt, eller brukar det vara vanligt ul som utförs? Jag är också orolig över att det inte finns något där på riktigt, kommer ju bli skönt att se det på riktigt senare. Det som påminner mig (förutom symptomen jag känner) varje morgon är tempen till NC, som fortsätter hålla sig högt. Det har varit min stöttepelare under dagarna sen jag plussade i onsdags. ????
    Alltså vi bor i Sundbybergs kommun, där erbjuder dom KUB i vecka 10-12. Det tackade vi ja till med första också, mer för att få se bebisen. Sen har man rutin ultraljud (RUL) i vecka 18-20. Sen är det inget mer.

Däremot vet jag att många ringer privata gyn för att få se barnet innan kub/rul. Man kan ju se ett hjärta vid vecka 7 typ. (tror jag)

Med första barnet så var jag aldrig rädd att de inte va nåt där inne, men nu är jag det. Jag vet inte om det är för att jag vet vad man förlorar eller om det är för att detta barn är planerat medan vår första var en överraskning :)

Jag kör också NC, och i morse var tempen lägre än vanligt men min son väckte mig också typ 40 min tidigare än vanligt så det kan bero på det. Men det hjälpte inte min nojighet! :(

Men jag har ju symptom så jag håller mig fast vid dom. Jag var på tidigt inskrivningsmöte idag med MVC. Har du ringt dom och sagt att du är gravid? :)
  • Mamapolarbear
    Vegas skrev 2018-02-19 16:48:00 följande:

Alltså vi bor i Sundbybergs kommun, där erbjuder dom KUB i vecka 10-12. Det tackade vi ja till med första också, mer för att få se bebisen. Sen har man rutin ultraljud (RUL) i vecka 18-20. Sen är det inget mer.

Däremot vet jag att många ringer privata gyn för att få se barnet innan kub/rul. Man kan ju se ett hjärta vid vecka 7 typ. (tror jag)

Med första barnet så var jag aldrig rädd att de inte va nåt där inne, men nu är jag det. Jag vet inte om det är för att jag vet vad man förlorar eller om det är för att detta barn är planerat medan vår första var en överraskning :)

Jag kör också NC, och i morse var tempen lägre än vanligt men min son väckte mig också typ 40 min tidigare än vanligt så det kan bero på det. Men det hjälpte inte min nojighet! :(

Men jag har ju symptom så jag håller mig fast vid dom. Jag var på tidigt inskrivningsmöte idag med MVC. Har du ringt dom och sagt att du är gravid? :)

Aha, okej! :) nja, försökte ringa imorse, men de hade ?inte möjlighet att ta vårt samtal? så vi gav upp efter 4e försöket. Vi ringde nog lite sent, så de hade inga tider kvar. Det har varit lite svårt att ringa, då mina föräldrar har varit på besök hela helgen (de bor en bit ifrån oss) och vi vill inte berätta för någon så här tidigt. Vi tänkte testa ringa imorgon bitti igen, precis när de öppnar telefontiden så vi verkligen får en tid då de kan ringa upp :) har varit lite orolig att det är för tidigt att ringa mvc? men då är jag väl kanske inte för hetsig, som vill kontakta mvc för inskrivning redan nu :P Dessutom är jag rädd för ?om jag verkligen är gravid?, för jag inte har gjort något test sen i torsdags. Haha! Men det är väl bara och säga som det är, att jag plussade förra veckan :)

Jag har ju världens symptom nu. Brösten är svullna och lite ömma, bröstvårtorna är jättekänsliga/ömma, jag kissar mycket oftare än vanligt, har molvärk i nedre delen av magen och är lite illamående (har svårt att komma åt kindtänderna med tandborsten utan att klökas..). Hur ser dina symptom ut?
  • Vegas
    Mamapolarbear skrev 2018-02-19 18:22:22 följande:

Aha, okej! :) nja, försökte ringa imorse, men de hade ?inte möjlighet att ta vårt samtal? så vi gav upp efter 4e försöket. Vi ringde nog lite sent, så de hade inga tider kvar. Det har varit lite svårt att ringa, då mina föräldrar har varit på besök hela helgen (de bor en bit ifrån oss) och vi vill inte berätta för någon så här tidigt. Vi tänkte testa ringa imorgon bitti igen, precis när de öppnar telefontiden så vi verkligen får en tid då de kan ringa upp :) har varit lite orolig att det är för tidigt att ringa mvc? men då är jag väl kanske inte för hetsig, som vill kontakta mvc för inskrivning redan nu :P Dessutom är jag rädd för ?om jag verkligen är gravid?, för jag inte har gjort något test sen i torsdags. Haha! Men det är väl bara och säga som det är, att jag plussade förra veckan :)

Jag har ju världens symptom nu. Brösten är svullna och lite ömma, bröstvårtorna är jättekänsliga/ömma, jag kissar mycket oftare än vanligt, har molvärk i nedre delen av magen och är lite illamående (har svårt att komma åt kindtänderna med tandborsten utan att klökas..). Hur ser dina symptom ut?

Jag tycker att du kan ringa imorgon! Så får du en tid för inskrivning även om den är en bit bort :)

Jag är till och från illamående, har ömma bröstvårtor om jag rör dom. Och ibland gör de ont/är obehag fram i magen. Hoppas att det är en liten som ger växtvärk :)

Vi har inte heller berättat för nån. Förutom en väninna till mig. Vi ska nog vänta lite till innan vi berättar. Iofs tänker jag att man vill ju ha stöd från familj och vänner om nåt händer. Så vi får se när vi berättar :)

Jag har inte heller tagit fler test.... kanske ska göra det för att säkerställa att man fortfarande är preggers? :'D
  • Femblirsex14
    Frips skrev 2018-02-19 08:58:25 följande:

Jag beklagar att du varit med om samma sak, och dessutom gått mer än en månad längre! Ja den sorgen och chocken kunde jag aldrig föreställa mig innan, den är lamslagande! Jag känns precis samma rädsla som du, jag har faktiskt inte ens vågat vara glad än för denna graviditet, för jag är så rädd för att behöva gå igenom samma tunga mentala resa som de vart i november och framåt. Det känns så tråkigt att inte kunna ta till sig denna graviditet, för egentligen är jag lika överlycklig som när jag väntade min dotter och innan mitt MA i november, men med vetskapen om hur det gick sist så vågar jag inte drömma om allt som sker framöver i en graviditet, alltså första sparkarna, en växande mage, planera förlossning etc. Vi ska på VUL om en vecka, och jag vill bara få det överstökat så mitt hjärta och min hjärna kan få ett litet lugn, ja eller vad som helst. Ovissheten är så jobbig...Stort lycka till med denna graviditet, och hoppas vi får våra höstbebisar!

Tack för ditt svar! Så du har vul om bara en vecka? Vilken vecka är du i då? Jag ringde till mvc idag och fick ett bra bemötande men tips om att boka privat vul. Ringde och hon jag pratade med var väldigt förstående och sa att jag gärna hade fått komma redan idag men då hade det ändå varit lite för tidigt. Så ska dit om drygt två v. Så bara drygt två v av psykisk terror innan första besöket. Känns ändå bra att vara lite längre gången än om jag skulle Göra det om en vecka.
  • isali

Hej! En norrlänning här som bara för några dagar sen plussat med andra barnet. Beräknad till 29 oktober enligt sista mensen. Har en son på två år! Minns att jag sist hittade världens bästa människor via familjeliv, som sen ledde till en Facebook grupp. Så hänger gärna på!

E
  • isali
    Mamapolarbear skrev 2018-02-17 15:44:59 följande:

Hej, hoppas att det är ok att jag också hoppar in här! Jag och min man väntar nu vårt första barn, vi plussade på alla hjärtans dag (BIM-2). Bästa presenten vi någonsin gett och fått av varandra! ;) Eftersom vi tidigare använt oss av NC som preventivmedel och nu som stöd inför graviditet, så ser vi att beräknad födsel är 29 oktober och att vi idag är i vecka 4 (3+6). Vi har undrat lite över när man ska/kan kontakta mvc, och vi kom idag överens om att vi nog ringer på måndag och bokar tid för det där första samtalet kring hälsa som man kan få. Jag är superorolig över att göra något som skadar, idag tex under min träning tog jag inte ens i med halva min kraft i rädsla att ?tappa? graviditeten. Jag hoppas att ett samtal med en barnmorska kan ge mig riktlinjer till vad som jag kan och inte kan göra framöver och släppa oron :) jag har ångestproblematik i bagaget, så jag vet att jag lätt kan ha överdriven oro och kan behöva lite stöd i att veta när det är överdrivet eller befogat... vad är era tankar kring träning så här tidigt i en graviditet? Påverkar det ens graviditeten? :)

Kul med en till som tränar! Är beräknad till exakt samma dag som sig och är nu i vecka 4+0. Jag kör mycket styrkelyft och varierar det med varsin. Denna graviditet så ska jag försöka hålla mig i bättre form än förra. Än så långe trånar jag på som vanligt och kommer köra på så långe kroppen min orkar.

Minns att jag var orolig mycket. Men njöt mest och allt var så spännande och nytt med sonen. Att ha en liten hemlighet som ingen annan visste. Så spännande! Lycka till!
  • isali
    Annanosen skrev 2018-02-17 23:21:53 följande:

Har äntligen lyckats bli gravid, efter tre års försök, ett halvår med IVF. Plussade i måndags, på BIM, men har fortfarande svårt att ta in detta! :)

Har tid för UL 8/3, då är jag i v 8 (7+3).

Om jag räknat rätt, och allt går vägen, så kommer vårt mirakel i slutet av oktober! :)

Grattis! Så glad för eran skull!
Svar på tråden BF oktober 2018