• Anonym (Kris)

När krisade ni som värst efter otrohet

Min man har varit otrogen med samma tjej i över ett år. Jag har valt att fortsätta tillsammans med honom. Det har nu gått fyra månader och det går ok. Vi kan prata, ibland bra, ibland dåligt. Tilliten är totalförstörd. När var det som värst för er andra som fortsatt efter otrohet. När krisade ni som värst efter att det uppdagats. Direkt, efter några månader, något år? Älskar honom, men Vill inte kämpa i onödan om det ändå inte fungerar i slutändan. Kommer man över det? Vi har barn som dessutom vet om det och har mått dåligt. Utåt håller vi fasaden.

• Svar på tråden När krisade ni som värst efter otrohet
  • MR Human
    Anonym (härdad) skrev 2018-02-09 13:58:44 följande:
    Nu tolkar du väl lite vinklat TS?

Om du läser tråden igen, så kommer du se en ganska tydlig röd tråd. Hur många av de som stannade kvar ser det ut att ha gått bra för? En majoritet av de som skrivet verkar ångra sitt beslut och nu pratar jag inte bara om de där otroheten repeterade sig nästan ALLA verka må skit i sitt förhållande.
    Ja det har du rätt i! Men jag vill ändå säga att det är en jäkla skillnad på otrohet och otrohet. För tre år sedan hade jag såklart blivit helt förstörd om min fru hade knullat med någon annan en kväll i fyllan. Mitt liv hade rasat! Men hade hon talat om för mig vad hon gjort och sagt att hon begått ett väldigt stort misstag och att hon aldrig skulle göra om det och visat det genom handling. Då vet jag att jag hade förlåtit det. Eller förlåta är väl ett fel ord. Jag hade kunnat leva med det utan att bli ett vrak och hata/förakta henne i flera år. Efter ett tag hade jag nog sett det som ett jävligt dumt och fult misstag och sen släppt det och förmodligen gått vidare med henne..

Nu hade hon ett förhållande bakom min rygg med min bästa vän i över ett halvt år och lät mig tro att hennes förändrade sätt var mitt fel. Jag blev behandlad som en taxichaufför och som en pestsmittad hund!

Det är en helt annan sak!
  • Anonym (Hej)
    MR Human skrev 2018-02-09 14:15:30 följande:

Ja det har du rätt i! Men jag vill ändå säga att det är en jäkla skillnad på otrohet och otrohet. För tre år sedan hade jag såklart blivit helt förstörd om min fru hade knullat med någon annan en kväll i fyllan. Mitt liv hade rasat! Men hade hon talat om för mig vad hon gjort och sagt att hon begått ett väldigt stort misstag och att hon aldrig skulle göra om det och visat det genom handling. Då vet jag att jag hade förlåtit det. Eller förlåta är väl ett fel ord. Jag hade kunnat leva med det utan att bli ett vrak och hata/förakta henne i flera år. Efter ett tag hade jag nog sett det som ett jävligt dumt och fult misstag och sen släppt det och förmodligen gått vidare med henne..

Nu hade hon ett förhållande bakom min rygg med min bästa vän i över ett halvt år och lät mig tro att hennes förändrade sätt var mitt fel. Jag blev behandlad som en taxichaufför och som en pestsmittad hund!

Det är en helt annan sak!

Oj, vad hemskt. Hur bestämde du dig för att lämna?
  • MR Human
    Anonym (Hej) skrev 2018-02-09 14:26:07 följande:
    Oj, vad hemskt. Hur bestämde du dig för att lämna?
    Lämna! Nej, Jag är kvar hos samma kvinna! Otroheten skedde 2004 men jag fick reda på det 2015 och tre barn senare.

Livet är lite annorlunda idag kan jag ju säga. På både gott och ont.
    gott, därför att all svartsjuka mm vi dragits med genom åren är totalt borta. Vi har idag en mycket bättre dialog om allting. Vi pratar ut nu istället för att gå och sura som vi alltid gjort tidigare. På det stora hela är vårt förhållande mycket mycket bättre.

ont, därför att mitt hjärta är krossat och för att jag aldrig kommer att få samma respekt för henne. Dessutom så hatar jag henne för att hon med fri vilja förnedrade mig och kränkte mig. Hon var aldrig den människa jag trodde hon var.

• Anonym (Hej)
    MR Human skrev 2018-02-09 14:35:32 följande:

Lämna! Nej, Jag är kvar hos samma kvinna! Otroheten skedde 2004 men jag fick reda på det 2015 och tre barn senare.

Livet är lite annorlunda idag kan jag ju säga. På både gott och ont.

gott, därför att all svartsjuka mm vi dragits med genom åren är totalt borta. Vi har idag en mycket bättre dialog om allting. Vi pratar ut nu istället för att gå och sura som vi alltid gjort tidigare. På det stora hela är vårt förhållande mycket mycket bättre.

ont, därför att mitt hjärta är krossat och för att jag aldrig kommer att få samma respekt för henne. Dessutom så hatar jag henne för att hon med fri vilja förnedrade mig och kränkte mig. Hon var aldrig den människa jag trodde hon var.

Ok... Ja, jag vet inte vad jag ska säga om det. Blir det så för mig? Suck...
  • Ensombryrsig
    Anonym (Hej) skrev 2018-02-09 15:09:48 följande:
    Ok... Ja, jag vet inte vad jag ska säga om det. Blir det så för mig? Suck...
    Risken är tyvärr ganska stor för det, ja.
    Det beror såklart på hur man är som människa. Är man en som kan borsta av sig sveket och glömma det, så behöver man kanske inte gå runt och känna förakt. Kan man inte borsta av sig det så "lättvindigt", så kommer man nog aldrig att riktigt komma förbi det. Detta är nog fallet för 99% av alla som blir utsatta för otrohet.

Med det sagt, så betyder det inte att ni inte kan få det till att funka. T.ex så har ju Mr Human har gått igenom ett helvete han med, men han är fortfarande med sin fru, om än på ett annat sätt än vad han räknat med.
    Själv är jag också kvar men det är i skrivande stund mest för att jag fastnat i ett stadie som jag inte vet vad vi ska kalla det. Hos mig, kommer det tyvärr nog inte att funka.
  • Anonym (femår)
    Anonym (härdad) skrev 2018-02-09 13:58:44 följande:
    Nu tolkar du väl lite vinklat TS?

Om du läser tråden igen, så kommer du se en ganska tydlig röd tråd. Hur många av de som stannade kvar ser det ut att ha gått bra för? En majoritet av de som skrivet verkar ångra sitt beslut och nu pratar jag inte bara om de där otroheten repeterade sig nästan ALLA verka må skit i sitt förhållande.
    Det kan ju vara så att de som mår bra i sådana förhållanden inte engagerar sig i debatten.

Och hur många är det som lämnat och ändå mår skit?
  • Anonym (Hej)
    Anonym (femår) skrev 2018-02-09 15:48:20 följande:

Det kan ju vara så att de som mår bra i sådana förhållanden inte engagerar sig i debatten.

Ja, kanske sant. Men jag har aldrig hört om nån som blivit lycklig efter något sånt här.

Just nu kan jag inte sluta tänka på tjejen. Henne hatar jag. Hon är snygg och smart. Klart att han är kär i henne.
  • Anonym (härdad)
    Anonym (femår) skrev 2018-02-09 15:48:20 följande:

Det är ju det som är det intressanta, av de som lämnat verkar betydligt fler må klart bättre. De mår skit ett tag, men sen kommer de över det, jag har sällan hört någon som lämnat som ångra sitt beslut, men ganska många som stannat verkar ångra det. Det kanske det kanske beror på att man träffar någon ny eller för att det är lättare att läka och komma vidare när man lämnat det gamla bakom sig. Är man kvar i det och påminns om det varje dag så är det kanske svårare att läka.

Personligen tror jag det beror på att om man lämnar och träffar någon ny så är den personen ett oskrivet blad, bilden man har av den personen är inte nersolkad av svek och lögner och man kan börja om på ett rent blad. Stannar man kvar så är bilden man har av sin partner redan nersolkad av allt som hänt och man måste lära sig acceptera personen med alla brister. Givetvis kan en ny partner vara minst lika opålitlig som den gamla, men det vet man ju inte från början, den gamla partnern däremot vet man ju redan har visat sig vara opålitlig och man har en hel del förbittring, ilska och sårade känslor kvar mellan sig. Och det tror jag är klart svårare att traggla sig igenom. Säkert möjligt om båda ger sig fan på det, men mycket svårare.
  • Ensombryrsig
    Anonym (härdad) skrev 2018-02-09 16:07:09 följande:
    Det är ju det som är det intressanta, av de som lämnat verkar betydligt fler må klart bättre. De mår skit ett tag, men sen kommer de över det, jag har sällan hört någon som lämnat som ångra sitt beslut, men ganska många som stannat verkar ångra det. Det kanske det kanske beror på att man träffar någon ny eller för att det är lättare att läka och komma vidare när man lämnat det gamla bakom sig. Är man kvar i det och påminns om det varje dag så är det kanske svårare att läka.

Personligen tror jag det beror på att om man lämnar och träffar någon ny så är den personen ett oskrivet blad, bilden man har av den personen är inte nersolkad av svek och lögner och man kan börja om på ett rent blad. Stannar man kvar så är bilden man har av sin partner redan nersolkad av allt som hänt och man måste lära sig acceptera personen med alla brister. Givetvis kan en ny partner vara minst lika opålitlig som den gamla, men det vet man ju inte från början, den gamla partnern däremot vet man ju redan har visat sig vara opålitlig och man har en hel del förbittring, ilska och sårade känslor kvar mellan sig. Och det tror jag är klart svårare att traggla sig igenom. Säkert möjligt om båda ger sig fan på det, men mycket svårare.
    Bra skrivet!
    Jag har också gjort den observationen och jag tror att du har rätt i det mesta du skriver. Jag kan bara skriva för min egen del, men oavsett hur gullig och snäll min fru är efter att ha blivit påkommen, så är hon plötsligt någon annan. En som jag förmodligen inte hade blivit tillsammans med för 21 år sedan om jag visste hur benägen till detta svek hon nu visat sig vara. Jag märker också att allt fler småsaker hos henne, stör mig på ett helt annat sätt. Småsaker som kanske var gulliga egenheter innan, har nu blivit saker som får mig att se rött direkt. Det, tillsammans med sveket och att det inte längre finns någon tillit, gör det förbannat svårt att se att det ens går att "ge sig fan" på att klara det. För hur gör man det? Det är ju inga små hinder man ska ta sig över. De är ju de mest fundamentala sakerna i ett förhållande. Att man älskar sin partner för sina egenheter och att man känner en trygghet i att h*n delar ens syn på hur ert förhållande ska funka.

Jag håller verkligen alla tummar och tår för att TS reder ut det på bästa sätt.
    Som sagt, så blir nog tyvärr mitt bästa sätt, att lämna.
  • Anonym (härdad)
    Ensombryrsig skrev 2018-02-09 16:27:37 följande:
    Bra skrivet!
    Jag har också gjort den observationen och jag tror att du har rätt i det mesta du skriver. Jag kan bara skriva för min egen del, men oavsett hur gullig och snäll min fru är efter att ha blivit påkommen, så är hon plötsligt någon annan. En som jag förmodligen inte hade blivit tillsammans med för 21 år sedan om jag visste hur benägen till detta svek hon nu visat sig vara. Jag märker också att allt fler småsaker hos henne, stör mig på ett helt annat sätt. Småsaker som kanske var gulliga egenheter innan, har nu blivit saker som får mig att se rött direkt. Det, tillsammans med sveket och att det inte längre finns någon tillit, gör det förbannat svårt att se att det ens går att "ge sig fan" på att klara det. För hur gör man det? Det är ju inga små hinder man ska ta sig över. De är ju de mest fundamentala sakerna i ett förhållande. Att man älskar sin partner för sina egenheter och att man känner en trygghet i att h*n delar ens syn på hur ert förhållande ska funka.

Jag håller verkligen alla tummar och tår för att TS reder ut det på bästa sätt.
    Som sagt, så blir nog tyvärr mitt bästa sätt, att lämna.
    Här sätter du verkligen huvudet på spiken, jag tror många som aldrig varit där har vårt att förstå just detta (understruket). Det snackas om att försöka komma över saker, förlåtelse, inte låta ilska och bitterhet färga ens beslut, etc. Men det handlar inte om det tycker jag (kanske i början). Det är något mycket djupare än så. Precis som du skriver, hur fan lyckas man ta sig över något när det mest basala i ett förhållande har smulats sönder? Det är inga bulor eller gropar på vägen, hela jäkla vägen är borta och man ska på nåt sätt försöka köra vidare.

Även om man kommer över ilskan och bitterheten så är man fortfarande kvar i något där de mest basala delarna saknas eller är väldigt skadade. Förtroendet är borta, respekten är borta, och allt präglas av någon slags dov sorg över det man förlorat. Känslan av att man hade något unikt som man bara delade med varandra försvinner totalt.

En otrohet tar död på så mycket på så många plan att jag tror att det är något som måste upplevas för att förstås fullt ut.
Svar på tråden När krisade ni som värst efter otrohet