Ensombryrsig skrev 2018-02-13 18:08:55 följande:
Snälla, undervärdera inte det du kan ge i och med ditt inlägg. Nu är detta inte min tråd men TS är tacksam för ditt engagemang och jag är det verkligen också. Jag tror vi är många som uppskattar att du skrev.
Även om otrohet är ett svineri som inte kan jämföras med mycket, är personen som begår det ändå en människa.
Och att höra någon som varit otrogen, berätta öppet om sina känslor och sin historia, kan ge andra en djupare insikt i sin egen situation.
Hur tänkte du möt du levde ett dubbelliv?
Varför gjorde du det när du visste vad det riskerade?
Hur rättfärdigade du det för dig själv?
Ja, tack. Som sagt, jag är inte ute efter att såra någon och jag säger absolut inte att min historia ens liknar ts och era andras. Alla otrohetshistorier är olika, precis som att alla äktenskap är olika. Men hjälper jag, så är jag glad.
- Hur tänkte jag när du levde ett dubbelliv?
Jag hade såklart ett oerhört dåligt samvete. Och samtidigt var jag så lycklig i de stunder jag var tillsammans med den här tjejen. Men hemlighållandet tär på en människa. Kanske mest på hon jag hade ett förhållande med.
- Varför gjorde jag det?
Jag och min exfru hade det inte dåligt egentligen. Vi trivdes med varandra. Livet lunkade på. Men så träffade jag denna tjej, jag var bekant med henne sedan innan, men kände inte riktigt. Vi hade väldigt mycket gemensamt. Intressen, ålder (min exfru är yngre än jag), humor, politiska övertygelser. Jag blev snabbt kär. Hon också. På riktigt kär. Jag såg en framtid med henne och våra barn.
Varför jag däremot fortsatte utan att lämna min fru finns det bara ett svar på: jag var feg. Jag vågade helt enkelt inte. Visste inte om det var fantasi eller verklighet. Ville inte tappa mina barn. I dag vet jag att det hade jag ju aldrig gjort, men när man sviker någon som jag gjorde inbillar man sig att barnen kommer att tas ifrån mig etc. Sedan skäms man ju också, inför vänner och familj. Jag vågade inte berätta och lämna, men jag ville ändå vara med denna tjej. När otroheten kom fram var det dock en befrielse.
- Hur rättfärdigade du det? Jag kan nog inte svara på det. Det går inte. Kanske är svaret samma som ovan.
Jag sårade min exfru djupt. Jag sårade den andra tjejen djupt. Jag kanske tom sårade mig själv, men det är oväsentligt i sammanhanget.